Cardul naţional de sănătate a intrat în vigoare de la data de 1 septembrie 2015. La scurt timp, însă, de când a fost pus în funcţiune, problemele au început să apară. Medicii de familie au semnalat de nenumărate ori problemele cu care se confruntă. Din cauza sistemului electronic al cardului de sănătate care a fost blocat şi a picat de mai multe ori în mai puţin de două luni, medicii nu au putut să-şi desfăşoare în mod normal activitatea, producându-se astfel întârzieri ale consultaţiilor, decalaje ale internărilor sau externărilor din spitale şi multe alte probleme.

Medicii de familie spun că deja s-au obişnuit cu aceste probleme care tot apar în sistemul electronic al cardului naţional de sănătate. Cu toate acestea, întreruperile şi căderile de curent din sistem îngreunează munca tuturor celor care fac parte din sistemul sanitar, indiferent de specialitatea lor.

"Deja este o obişnuinţă. Apar probleme în permanenţă şi se accentuează în perioada în care raportăm serviciile medicale probabil prin supraaglomerarea serverelor. Plus că atunci când cade cu totul sistemul, nu se mai poate folosi cardul de sănătate, nu mai putem oferi servicii medicale pacienţilor care sunt beneficiari de card pentru că legea nu permite acest lucru. Legea nu mai permite o alternativă. Cu toate că pacienţii sunt trimişi prin comunicate liniştitoare la televizor din partea Casei Naţionale la medici ca să îşi rezolve lucrurile şi fără card, în realitate, legea nu mai permite de la 1 septembrie să acorzi servicii medicale pacienţilor care au carduri, dacă aceştia nu au carduri la ei. În momentul în care sistemul nu funcţionează este ca şi cum nu am avea carduri, nu funcţionează nimic. Aceste blocaje din ultima vreme se datorează faptului că nu a funcţionat nimic din platforma informatică din PIAS, dovadă că nici măcar pe site-ul Casei Naţionale unde se interoghează calitatea de asigurat şi se observă dacă există card emis, nu se mai încarcă pagina respectivă", a declarat, pentru RomaniaTV.net, Sandra Adalgiza Alexiu, vicepreședintele Societăţii Naţionale de Medicina Familie (SNMF). 

În ceea ce priveşte modul offline, acesta nu este o variantă valabilă, în percepţia medicilor de familie. Ei nu pot folosi nici acest sistem pentru a activa carduri sau a introduce datele asiguraţilor.

"Aşa cum este acum, cardul nu a fost gândit să funcţioneze în modul offline. Specificaţiile cu care a fost creat sistemul de către firma Noventis nu conţineau ideea de a lucra offline. Această chestiune a apărut ca urmare a deselor întreruperi care au avut loc luna trecută. A început nebunia pe data de 18 (septembrie n.r.), a fost blocat în toată ţara şi atunci cei de la Siveco, din câte am înţeles, au încercat să găsească o soluţie ca să rezolve şi chestiunea cu mersul offline. Este un fel de cârpeală, pentru că oricum la ora actuală nu există o firmă care să se ocupe de mentenanţa sistemului pentru că firma Noventis a intrat în insolvenţă. Până nu va exista o firmă care să preia mentenanţa şi să se ocupe de funcţionarea corectă a platformei, stăm şi ne certăm în fiecare zi, ne certăm cu pacienţii, înghiţim toate umilinţele la care ne supune Casa Naţională. De fiecare dată când apar probleme, se scrie la adresele de suport, unde se trimit problemele. Sunt atât de multe, încât nu se mai obosesc să mai răspundă. Răspund foarte rar şi spun că problemele sunt în curs de rezolvare sau că s-au rezolvat. Pe moment e interesant că primeşti un răspuns, pe de altă parte nu ne încălzeşte cu nimic dacă a doua zi o luăm de la capăt", a precizat Sandra Adalgiza Alexiu.

Acelaşi lucru este susţinut şi de Rodica Tănăsescu, preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familie, care aprobă faptul că activitatea medicilor este îngreunată de sistemul electronic al cardului de sănătate.

"În momentul în care aceste soft-uri nu funcţionează impecabil, automat nu putem valida într-un ritm normal serviciile şi asta ne împiedică să emitem reţetele, trimiterile ş.a.m.d. Este adevărat că la nivelul Casei Naţionale s-a precizat lucrul real, în norme există o asemenea precizare, că se pot face serviciile medicale offline şi să se urce ulterior în sistemul informatic. Din păcate, această prevedere nu este dublată de realitatea tehnică a soft-urilor Casei Naţionale care nu are prevăzute în aplicaţie aceste posibilităţi de lucru offline şi de ridicare apoi în sistem. Nu exista aşa-zisa amprentă de timp şi atunci pentru că riscăm ca în viitor să apară o imputare a reţetelor sau trimiterilor efectuate fără card, având în vedere că de la 1 septembrie, legea spune clar că serviciile medicale se oferă pacienţilor asiguraţi exclusiv pe baza cardului de asigurat, în asemenea perioade nu putem să ne facem activitatea", a declarat, pentru RomaniaTV.net, Rodica Tănăsescu.

Mai mult, preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familie a menţionat că medicii de familie au făcut sesizări la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate în ceea ce priveşte problemele cu care se confruntă şi că speră ca aceste defecţiuni să se rezolve.

"Eu sper ca în viitor, soft-urile să meargă impecabil pentru că noi înţelegem necesitatea cardului de asigurat care să facă ordine în utilizarea banilor şi să valideze serviciile medicale efectuate, în acelaşi timp condiţia de bază este ca aceste soft-uri să funcţioneze impecabil 24 de ore pe zi şi să existe o variantă de rezervă, un soft care să preia activitatea integral, fără muncă administrativă sau informatică suplimentară din partea medicilor, indiferent de specialitatea lor. Un sistem informatic care în caz de avarie, aşa cum face generatorul electric în situaţie de avaria curentului electric a furnizării de curent electric, tot aşa să preia activitatea şi să putem lucra fără să existe asemenea întreruperi. Au fost mii, zeci de mii, sute de mii de oameni care au stat la uşile cabinetelor în perioadele în care s-a blocat sistemul informatic. Noi am trimis şi am depus document la Casa Naţională, ceea ce depinde de noi am făcut şi o să facem în continuare. Noi nu avem nevoie de promisiunile Casei Naţionale, e datoria lor să facă soft-ul funcţional.Am nevoie să funcţioneze (soft-ul n.r.), astfel încât să îmi pot desfăşura activitatea. În condiţiile în care în secolul 21 spune că au avut pană de curent, dacă nu ar fi trist ar fi de-a dreptul amuzant", a precizat preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familie.

PROBLEME la sistemul electronic al cardului de sănătate

Probleme din cauza sistemului electronic al cardului de sănătate au fost în mai multe zone din ţară. Aceste blocări ale sistemului generează însă probleme foarte grave atât la nivelul medicilor de familie, cât şi la nivelul farmaciilor, spitalelor şi alte unităţi spitaliceşti.

"Dacă în fiecare zi apar astfel de situaţii şi serviciile medicale nu pot fi efectuate, cât este de mult să-ţi dai seama, să te gândeşti la sfârşitul lunii că economiile care au fost anunţate apar prin... e ca şi cum s-ar sabota singur sistemul. Se aclamează aceste economii când sistemul nu funcţionează ore întregi. Sigur că se fac economii, pentru că tu nu poţi să faci servicii medicale şi serviciile medicale de la nivelul cabinetelor nu sunt la fel de scumpe cum sunt serviciile medicale din spitale. Nu se pot compara 20 de consultaţii, cât înseamnă într-o zi, plus reţetele aferente şi biletele de trimitere cu zilele de spitalizare. Nu se compară. Dacă nu merge cardul la un spital de la 6.00 dimineaţa până la 1.00 la prânz cum credeţi că este? Acei pacienţi nu pot fi internaţi. Dacă se întâmplă vinerea, ei nu pot fi externaţi. Prin urmare aceşti pacienţi vor beneficia de nişte zile în plus de spitalizare", a declarat, pentru RomaniaTV.net, Sandra Adalgiza Alexiu, vicepreședinte SNMF.

Sistemul electronic al cardului de sănătate a fost blocat pe 18 septembrie mai multe ore. Atunci, purtătorul de cuvânt al CNAS, Mihaela Tănase, anunţase că există norme de utilizare a cardului de sănătate în care este prevăzută această situație în care furnizorii trebuie să utilizeze cardul în sistem offline.

"Mai exact, introduc cardul în cititor, acolo rămâne o amprentă de timp locală, pentru că principalul rol al cardului este de a lăsa o amprentă de timp în sistem. Această amprentă va fi urcată în sistem în termen de 72 de ore", a explicat Tănase.

Ea a precizat că acest lucru trebuie respectat de toți furnizorii aflați în relație contractuală cu Casa de Asigurări.

"În cazul în care mai sunt furnizori care nu își reamintesc acest lucru, CNAS a postat pe site pașii care sunt de urmat în această situație. Important este ca pacienții să nu aibă de suferit în astfel de situații", a mai spus purtătorul de cuvânt al CNAS.

Sistemul cardului de sănătate a avut însă probleme şi în data de 21 septembrie, preţ de două ore, din cauza unor variații de tensiune electrică, a precizat CNAS într-un comunicat remis presei.

"Din cauza unor variații de tensiune electrică, sistemul cardului de sănătate nu mai funcționează online începând cu orele 16.30. Specialiștii lucrează pentru remedierea defecțiunii și apreciem că în termen de maximum 3 ore sistemul va funcționa în parametrii normali", se arată în comunicatul de presă al CNAS.

Totodată, CNAS sublinia că în acest interval furnizorii vor acorda servicii medicale și farmaceutice în sistem offline, așa cum prevăd normele de utilizare a cardului național de sănătate. Începând cu orele 18.30, sistemul a fost repornit.

Şi la spitalele din Roman au fost probleme din cauza cardului. La Spitalul Municipal de Urgenţă Roman au existat probleme cu pacienţii asiguraţi care s-au internat în regim de urgenţă, dar au avut, ulterior, nevoie, de spitalizare continuă şi nu au putut prezenta cardul de sănătate la externare. Prin urmare, serviciile medicale care le-au fost acordate pe perioada şederii în spital nu au putut fi decontate.

Şi reprezentanţii medicilor şi farmaciştilor din Vrancea au mers la Casa Judeţeană de Asigurări, pentru a-şi exprima nemulţumirea faţă de nefuncţionalitatea cardului de sănătate. Ei sunt nemulţumiţi de frecventele blocaje ale funcţionării Sistemului Informatic Unic Integrat pe cardul de sănătate, blocaj care face imposibilă eliberarea de reţete medicale către pacienţi, iar acest lucru se întâmplă mai ales în zilele de vineri. Faptul că acest lucru se întâmplă doar vinerea, înainte de weekend, îi face să se întrebe dacă nu cumva sistemul a fost gândit intenţionat să se strice, astfel încât să nu se valideze reţetele în termenul legal de 72 de ore, astfel încât să se facă economii pe spatele bolnavilor.

Acestea sunt doar câteva din cazurile în care sistemul electronic al cardului naţional de sănătate nu a funcţionat. Medicii de familie au semnalat însă nereguli de nenumărate ori. RomaniaTV.net a solicitat şi o poziţie oficială din partea CNAS în legătură cu problemele la sistemul electronic al cardului de sănătate, însă nici până în prezent nu am primit un răspuns.

Sursa

 

 

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro