Sistemul informatic al cardului național de asigurări de sănătate nu a funcţionat ieri „din cauza unor probleme tehnice”, potrivit unui comunicat oficial al CNAS.
„La centrul de tipărire a paşapoartelor al Ministerului Administraţiei şi Internelor, unde se personalizează cardurile, a fost o pană de curent în noaptea de luni spre marţi şi s-au oprit echipamentele de generare a certificatelor publice stocate pe cipul cardului”, a precizat, pentru „Evenimentul zilei”, o sursă care lucrează în sistem.
Blocajele cardului de sănătate sunt ceva frecvent, apărând mai ales în zilele de vineri, când medicii fac raportări.
Din luna decembrie a anului trecut sistemul cardului nu mai are mentenanță asigurată de o companie specializată, de funcţionarea lui ocupându- se specialiștii IT ai Casei. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate a început în luna martie o licitaţie pentru achiziţia de servicii de mentenanţă. Contractul, în valoare de 18,8 milioane lei fără TVA, va fi atribuit pe o perioadă de trei ani. Termenul de depunere a ofertelor a expirat pe 9 mai. Încă nu a fost declarat câştigătorul dintre cei trei ofertanţi
Autor : Roland Cătălin Pena
UPS, backup de energie pentru PC atunci cand se opreste curentul
Ups inseamna , adică sursa neîntreruptibilă de curent, practic este o baterie cu un invertor care transforma curentul continuu de 12 volti in curent alternativ de 220 de volti pentru PC sau diverse electronice, bateria este încărcată continuu de către un redresor iar când curentul de la reţea se întrerupe acest ups trece imediat (2-10 milisecunde) pe baterie şi alimenteaza computerul in continuare (nu se simte trecerea, este extrem de rapida), astfel putem salva datele şi documentele la care lucram.
Cine te despăgubeşte când cade curentul?
Potrivit legislaţiei în vigoare, operatorul de distribuţie din zona respectivă (Electrica, Enel, E.on, CEZ etc.) este obligat să te despăgubească “pentru deteriorarea receptoarelor electrocasnice, în toate cazurile în care se dovedeşte că deteriorarea s-a produs din culpa furnizorului”. Prin excepţie, legea prevede că pentru becuri şi aparate electrotermice nu se acordă despăgubiri.
Iată ce trebuie să faci pentru a primi despăgubirile.
În termen de 5 zile lucrătoare de la producerea defecţiunilor, trebuie să înregistrezi la sucursala de distribuţie care deserveşte zona respectivă o sesizare scrisă, în care vei menţiona numele, prenumele, adresa, numărul de telefon, ora şi data la care a intervenit defecţiunea, precum şi aparatele electrice care au fost deteriorate.
Dacă în urma verificărilor efectuate se constată că defecţiunile se datorează şocului de tensiune invocat în sesizare, în termen de 30 de zile de la data înregistrării sesizării, comisia are obligaţia să întocmească o “Notă de fundamentare a plăţii prejudiciului”.
Dar, pentru a putea primi despăgubirile, în termen de 60 de zile trebuie să-ţi repari singur aparatele, la o unitate autorizată, şi apoi să prezinţi chitanţele la operatorul de distribuţie care îţi va deconta integral contravaloarea acestora.
Pentru consumatorii – agenţi comerciali, în cazul deteriorării de bunuri electrocasnice din culpa operatorului de distribuţie, soluţionarea se face numai în instanţa de judecată, în condiţiile convenite de cei doi parteneri, în contractul de furnizare.