In momentul actual Romania trece printr-o situatie unica in Europa fiind tara cu cele mai numeroase cazuri de imbolnavire de rujeola si cu cel mai mare numar de decese cauzate de aceasta afectiune.

Autor C.D.  Sursa amfms.ro

Numarul total de cazuri confirmate cu rujeola in Romania raportate pana la data de 18.08.2017 este 8803, din care 32 de decese (8 in jud. Timis, 6 in jud. Arad, 7 in jud. Dolj, 3 in jud. Caras Severin, 1 in jud. Bihor, 1 in jud. Cluj, 1 in jud. Calarasi, 1 in jud. Satu Mare, 1 in jud. Vaslui, 1 in jud. Galati, 1 in jud. Mures si 1 in Bucuresti). S-au inregistrat cazuri de rujeola in 41 de judete. ( Sursa cnscbt.ro)

Cauzele sunt prea numeroase si de multe ori uitate sau neglijate in decursul ultimului an calendaristic: lipsa unei aprovizionari corecte si la timp cu vaccinuri ( ...), catagrafieri doar pe hartie pentru ca ele nu au "produs o atentionare a decidentilor despre numarul celor ce necesitau aceasta procedura medicala si numarul mult prea mic de doze ce se primeau in teritoriu", lipsa interventiei statului in promovarea acestei metode medicale de prevenire, lipsa unei decizii forte de a asigura parintii ca efectele posibil adverse vor putea fi tratate de catre stat, asigurarea calitatii vaccinurilor ( pentru a evita teama ca Romania este un teren de testare pentru vaccinuri de mana a doua, vezi vaccinurile cu prospecte intr-o alta limba decat cea romana), explicarea hotarata si dezbateri clare intre specialistii din sanatate si acei antivaccinisti care se opun aceste metode medicale verificate de prevenire. Cu alte cuvinte un stat cu o mana mult prea moale a permis unui copil obraznic ( antivaccnistii ) sa permita acestuia sa aiba o voce mai puternica dacat intreg MS cu reprezentantii lor cu tot.

In ultima luna au aparut in presa articole despre concurenta intre judete: noi avem xxxx doze si am vaccinat atatia copii, noi mai multi , ba chiar un DSP care mentiona ca ei nu sunt pe primul loc ci pe al doilea sau al treilea..etc. La un moment dat aveam impresia ca ma aflu cu 27 de ani in urma cand fiecare judet "se lauda "cu numarul de cazuri si cu planurile indeplinite inainte de termen. Cine a trait acele momente inca mai tine minte ce vedeam la stiri ( in cele 2 ore de emisiune TV ) si in presa de partid. Parca simteam ca ma intorc la acele momente. Sper sa ma insel!

Iar acum vine ultima solutie transformarea Institutului Cantacuzino intr-o institutie militara. Decizie buna sau nu vom vedea dar replica ministrului apararii este demna de un ordin din armata ( domnul ministru Ţuţuianu a spus: "Dacă e sarcină, o preluăm" ).

Si acum va redau continutul Punctului de vedere al Academiei Romane

Punctul de vedere al Academiei Române în legătură cu

Legea privind organizarea și finanțarea activității de vaccinare a populației în România

Oportunitatea  legii  vaccinării  este  indiscutabilă,  iar  adoptarea  ei  cu  celeritate  reprezintă  o obligație morală a Guvernului și Parlamentului pentru asigurarea interesului superior al copilului, pentru asigurarea sănătății publice și individuale.

Academia Romană felicită Guvernul pentru inițiativa curajoasă de a promova o Lege a Vaccinării care să stipuleze în mod clar obligația instituțiilor și personalului medical de a contribui la asigurarea permanentă a unei acoperiri vaccinale de peste 95% cu vaccinurile din Calendarul Național de Imunizări (CNI). De asemenea, creșterea gradului de conștientizare a populației și a tuturor actorilor implicați în administrarea vaccinurilor este un element important stipulat în Dispozițiile generale ale Legii.

Totuși, observăm că între acțiunile educative menite să determine participarea informată la vaccinare (singurele sancționate de Lege) și administrarea efectivă a vaccinurilor rămâne o zonă gri care ar trebui estompată.

Altfel spus, administrarea vaccinurilor din CNI este obligatorie iar sustragerea de la vaccinare sau excepțiile de la vaccinare trebuie drastic limitate. Contextul actual caracterizat de o situație epidemiologică specială ar trebui folosit pentru promovarea fără rezerve a obligației cetățenești, respectiv profesionale, de a ajunge la performanțele   pe  care  vaccinurile  moderne  le  pot  realiza,  anume,  eradicarea  unor   boli transmisibile precum rujeola, poliomielita, sindromul rubeolos congenital, difteria, tetanosul etc. Aceste realizări au fost obținute de țări cu posibilități economice și cu tradiții medicale inferioare României.

Parcurgând textul Legii avem de făcut mai multe observații punctuale:

art.  10  –  definirea  termenilor  și  noțiunilor  folosite  în  lege  trebuie  completată  cu  elemente epidemiologice indispensabile precum: epidemie, pandemie, eradicare etc.

art. 11 – adaugarea acronimelor și a numelui complet pentru WHO, CDC, ECDC, precum și a unui articol separat în care să se precizeze colaborarea cu aceste instituții

art. 12 – serviciul medical de vaccinare trebuie să includă și anchetele serologice

art.14 – categoriile de vaccinări încep cu vaccinările opționale și omit vaccinările obligatorii

art. 17 – administrarea vaccinurilor poate fi relizată și de echipe voluntare constituite la nivelul Universităților de Medicină și Farmacie din studenții anilor terminali care ar suplimenta personalul efectiv implicat în vaccinare și ar avea un efect educativ important

art. 21 – prezentarea copilului la vaccinare trebuie asigurată la vârsta potrivită și, ulterior, pentru rapeluri, la intervalele preconizate de datele științifice obiective. O aplicație on line care să amintească părinților/aparținătorilor datele de prezentare la revaccinări ar fi oportună. Implicarea unor parteneri cu posibilități largi de acoperire trebuie avută în vedere (rețele de telefonie, rețele comerciale etc.).

art. 22 – precizarea sursei veniturilor alocate Programului, excluzând în mod obligatoriu sponsorizarea

art.  38  –  GATV  are  prea  multe  atribuții  neierarhizate  privind  volumul  de  muncă,  privind importanța și rezultatele scontate. Fără precizarea unor persoane responsabile efectele vor fi precare.

art. 39 – pentru Comisiile Județene, facem aceeași observație ca la art. 38

art. 42 – se omit detalii privind RENV, care este un instrument determinant pentru implementarea legii

art. 47 – INSP să organizeze un departament dedicat exclusiv PNI și pregătirii resurselor umane.

art. 48 – studiile de seroprevalență trebuie explicate într-o secțiune specială. Ele sunt costisitoare, reclamă resurse umane calificate și trebuie executate periodic, obligatoriu și nu circumstanțial.

art. 55 – medicii de familie au obligația primordială de a vaccina. Paradoxal, aceasta se omite iar legea rămâne fără personalul de execuție. În general, legea pledează prea mult pentru consiliere obligatorie și prea puțin pentru vaccinare.

art. 58 – lipsesc detalii privind centrele de vaccinare fixe și mobile

art. 59 – obligațiile întregului personal medico-sanitar încep prin furnizarea de informații corectenu prin discutarea informațiilor eronate și adesea oneroase, care ar trebui sancționate

art. 64 – acțiunile preconizate în caz de epidemii sunt tratate superficial și nu se face referință la colaborări obligatorii (nu opționale) cu ministere precum: MEI, MApN, MAI, autorități locale

art. 71 – este iluzorie și contraproductivă ideea că ar exista personal angajat care să monitorizeze nerespectarea obligațiilor prevăzute de Lege pentru a aplica sancțiuni din ce în ce mai severe

art.75 – data preconizată pentru ca lege să intre în vigoare este prea târzie

În încheiere ne manifestăm nemulțumirea pentru că o parte din propunerile Academiei Române făcute cu ocazia dezbaterii proiectului nu au fost cuprinse în Lege. Pentru rememorare reluăm din textul materialului trimis anterior:

  1. 1. preocuparea permanentă pentru extinderea spectrului   bolilor care pot fi prevenite prin  vaccinare (Bpv)
  2. 2. explicarea progreselor în vaccinologie – nivelul de siguranță și eficiență  ex cepțional  al vaccinurilor actuale
  3. 3. explicarea modului de alcătuire a  calendarului vaccinărilor  (Cv)
  4. 4. combaterea factorilor care compromit  acoperirea vaccinală  (Av)
  5. 5. modalități de optimizare a  acceptării  vaccinării
  6. 6. modalități de gestionare a  reacțiilor adverse  (RA) asociate vaccinarii
  7. 7. colaborarea cu instituțiile externe abilitate: WHO, CDC, ECDC etc

Este de asemenea regretabil că în preambulul Legii nu se amintește nimic despre precursorii vaccinării în România, oamenii cărora le datorăm prestigiul medicinei românești și europene: Cantacuzino (a existat o Lege Cantacuzino), Victor Babeș, Mihai Ciucă, Ionescu-Mihăiești, Nicolae Cajal etc. – toți membri ai Academiei Române.

Redactat: prof. Costin Cernescu, membru corespondent al Academiei Române

Aprobat:  acad.  V ictor  Voicu,  Președintele  Secției  de  științe  medicale,  Secretar

General al Academiei Române

 

Sursa Academia Romana

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro