Imagini din Bucuresti 24 martie ora 10-12
Ne-am saturat de dialogul surzilor in timp ce medicina de familie e atacata din toate partile prin mai multe mecanisme. In loc sa acordam tot timpul pacientului trebuie sa ne ocupam de acte birocratice, iar drepturile bolnavilor sunt ingradite, spune presedintele Societatii Nationale de Medicina de Familie, dr. Rodica Tanasescu.
Intr-un interviu acordat Ziare.com, dr. Tanasescu a explicat de ce cardul de sanatate, in loc sa ajute sistemul sanitar, il afecteaza si cum face Casa de Sanatate economii prin nevalidarea serviciilor medicale real acordate.
Medicii de familie sunt in greva japoneza si joi vor organiza un miting de protest.
Care e supararea medicilor de familie?
Ne-am saturat de dialogul surzilor, in timp cemedicina de familie e atacata din toate partileprin mai multe mecanisme.
Practica profesionala ne este afectata de obirocratie ingrozitoare. Facem slalom printre obligatiile contractuale si de multe ori nu putem sa ne ajutam eficient pacientii, pentru ca avem ingradiri in recomandarea de investigatii medicale uzuale, nu sofisticate, de exemplu o ecografie de tiroida, o dexa pentru suspiciunea de osteoporoza etc.Si daca totusi considerati necesara o asemenea investigatie?
Trebuie sa trimitem pacientul la alt medic specialist care sa il trimita apoi la investigatii. Dar mare parte dintre pacientii mai ales din mediul rural nu au acces la acei colegi din alte specialitati si raman fara investigatiile necesare, fara un diagnostic clar si fara tratamentul de care au nevoie.
La fel, nu ne e permis sa recomandam medicamente uzuale, pe care medicii de familie din toate tarile europene le prescriu in activitatea curenta. De aici, din nou o ingradire a accesului pacientului la tratament si multi renunta la el din cauza drumurilor pe care trebuie sa le faca.
Apoi, disfunctionalitatea softurilor ne pune in situatii ingrozitoare. In loc sa acordam tot timpul pacientului, trebuie sa ne ocupam de acte birocratice, din ce in ce mai multe. In loc ca softurile sa ne usureze activitatea, ne-o ingreuneaza.
Informatizarea este totusi o masura antifrauda, necesara...
Noi suntem de acord cu necesitatea informatizarii sistemului medical pentru transparentizarea utilizarii resurselor. Cu o singura conditie, sa functioneze bine si permanent. Daca validarea unui serviciu dureaza si 20 de minute, actul medical e afectat.
Apoi, in tot sistemul medical, au fost invalidate servicii.Cele fraudate?
Nu la ele ma refer. Acolo unde exista frauda, trebuie sa existe sanctiune inclusiv penala. Noi nu acoperim si nu incurajam frauda. Ma refer la servicii reale, acordate unor pacienti reali, invalidate pentru ca softurile nu merg cum trebuie.
Daca sunt reale, de ce au fost invalidate?
Pentru ca, de exemplu, au fost acordate vineri cand softul nu mergea, iar luni aparea ca au fost depasite cele 72 de ore. Sau serviciul acordat unui pacient care luna asta apare pe site-ul Casei ca asigurat, luna viitoare ca neasigurat, iar peste doua luni va aparea din nou asigurat.
Am pacienti de 90 de ani care au aparut la un moment dat neasigurati. Am studenti care o luna apar asigurati, o luna neasigurati.
Fostul presedinte al CNAS sustinea ca, odata introdus cardul in cititor, el lasa o amprenta in sistem si serviciul este inregistrat.
Asta se poate intampla daca softul functioneaza, dar daca el nu functioneaza, ce amprenta sa lase? Dovada cea mai buna ca se doreste invalidarea serviciilor este ca nu s-a acceptat nici macar sa fie vorba de 72 de ore lucratoare, ca sa avem timp sa urcam serviciile in sistem.
De ce nu au acceptat daca vor sa fie corecti? Este o chestiune de forta pentru a invalida, pentru a refuza la plata serviciilor medicale.
Cam cate servicii pierde lunar un medic din cauza invalidarilor?Depinde de noroc, intre 5 si 50 de servicii lunar. Sunt niste bani, nu foarte multi, pentru ca serviciile noastre sunt foarte ieftine. O consultatie este platita cu 10-11 lei. Dar daca in fiecare luna se aduna 20-30 de invalidari, vorbim de paguba.
Ce v-a raspuns CNAS la toate aceste reclamatii?
Am demonstrat ca pacientii sunt asigurati, dar nu ne-a folosit la nimic. Nici nu se discuta. Softul nu permite plata prin regularizare pentru serviciile incadrate gresit.
Si cea mai mare teama e alta. O consultatie invalida nu poate fi urmata de o prescriptie medicala, de un bilet de trimitere sau de internare. Deci pot fi invalidate si imputate servicii care decurg din consultatia invalidata.
Ni s-a intamplat sa ne fie imputate retete, pentru ca in momentul eliberarii pacientul figura in spital.
Si cat timp e in spital nu primeste acolo servicii medicale?
Noi ne bazam pe clasica minciuna: in spital pacientul primeste tot ce are nevoie. Daca este internat, de exemplu, pentru o fractura, sectia de ortopedie nu are si medicamente pentru diabet, Parkinson sau alte patologii. Care e problema daca ii dam pacientului medicatia la care are dreptul? Unde este prejudiciul avand in vedere ca spitalul nu are medicatia respectiva?
Softul ar trebui macar sa ma anunte, cand apas pe numele pacientului, ca el apare ca internat. Eu nu fac anchete. Sa imi spuna softul si daca pacientul se incadreaza sau nu la retete 0700, cele de care beneficiaza persoanele cu pensii sub 700 de lei pe luna. Eu nu sunt investigator ANAF, eu intreb omul ce il doare, nu care ii sunt veniturile.
Exista judete unde lipsa medicilor e severa, mai ales in anumite specialitati, cum ar fi oncologia. Poate sa fie in tot judetul doar un oncolog, maximum 2. Daca ei pleaca in concediu, dau pacientilor scrisori medicale pentru ca medicul de familie sa le prescrie reteta oncologica.
Conform protocolului, medicul de familie nu are dreptul sa scrie reteta. Dar ce faci cand ai in fata ochilor un pacient bolnav de cancer? Ii refuzi reteta? Prima datorie a medicului e fata de pacient sau fata de sistem? O parte dintre colegi au dat reteta si acum li se imputa. S-a intamplat in Alba, in Calarasi, in Harghita, in Tulcea.De ce? Unde e prejudiciul? Pretul medicamentului e acelasi, indiferent ca-l da oncologul sau medicul de familie dupa scrisoarea oncologului. E vorba, repet, despre pacienti reali, bolnavi de cancer, care aveau nevoie de acele medicamente.
Aveti speranta sa recuperati valoarea serviciilor invalidate?
Speranta moare ultima, dar, dupa modul in care functioneaza comunicarea cu CNAS si conform legislatiei, lucrurile sunt greu de realizat. Legislatia nu tine cont de realitatea proastei functionari a softului. Nu exista sanctiuni legale pentru disfunctionalitati la nivelul Casei, ele sunt doar pentrumedici. Deci nici nu cred ca se doreste rezolvarea situatiei.
Noul contract cadru nu sporeste tarifele pentru serviciile medicale?
La plata/serviciu nu e nicio crestere. La plata/capita exista o crestere de 5 bani/pacient, in conditiile in care populatia Romaniei a scazut. Deci fiecare cabinet ar putea primi in plus vreo 2-3 lei.
Este o minciuna ca Sanatatea este o prioritate si a primit mai mult. Anul trecut a crescut un pic bugetul Sanatatii strict pentru zona spitaliceasca, unde lucreaza 30% din medicii si 40-50% din asistentii Romaniei. Restul nu suntem tot cadre medicale?
Aceia sunt bugetari si au primit salarii majorate.
Casa de Sanatate nu plateste salarii, plateste servicii medicale. Valoarea serviciului poate fi x sau x+25%. Asa s-a facut in spitale. E bine ca s-a facut, era nevoie, dar e o discriminare. Fila de buget a asistentei medicale primare nu numai ca nu este mai mare decat in 2015, ci este chiar putin mai mica.
In plus, noi, medicii, suntem persoane fizice autorizate, categorie impovarata sever de noul Cod Fiscal. Veniturile cabinetului sunt identice, iar impozitarea mai mare.
Fostul ministru Banicioiu spunea ca salariile mai mari din spitale au fost posibile datorita economiilor facute cu ajutorul cardului. Ce economii stiti sa se fi facut in zona medicinei primare?
In medicina de familie si in ambulatoriul de specialitate nu se puteau face. Fila de buget alocata asistentei medicale primare, respectiv ambulatoriului de specialitate, impartita in patru trimestre, trebuie folosita numai in aceasta zona.Exista o valoare minim garantata a serviciului medical si la sfarsitul fiecarui trimestru, dupa ce se vede cate servicii au fost prestate, se regularizeaza valoarea punctului. Deci daca se fac mai putine servicii si raman bani, ei se adauga la valoarea definitiva a punctului si vin ca regularizare in venitul cabinetelor.
Regularizarile din 2015 au fost mai mici decat in anii anteriori, aproape nule, deci in medicina de familie s-au facut mai multe servicii medicale de cand a aparut cardul.
Ati declansat protestele. Ce urmeaza?
Joi vom avea un protest de avertisment cu reprezentanti din toata tara. Sambata avem sedinte atat in cadrul Societatii Nationale a Medicilor de Familie, cat si in cadrul Federatiei Nationale a Patronatelor Medicilor de Familie si vom decide daca semnam noile contracte si ce vom face in continuare.
Se pune problema intreruperii activitatii?
Noi avem contracte aditionale semnate pana pe 31 martie, deci de la 1 aprilie ar trebui semnate cele noi. Putem lucra si in afara contractului cu Casa, dar nu vom putea elibera documente in contract cu Casa. Nu vrem sa pedepsim pacientii, dar trebuie sa ajungem la adevar si respect.