Norme Coca 2023 - 2024
  • 1. Cum se constituie Dosarul de Sănătate Electronic (DES) al unui pacient?   

    Dosarul de sănătate pentru un pacient se constituie la prima trimitere a unui document medical de către un medic în sistemul DES.

    Practic, la transmiterea unui prim document medical, se verifică dacă pentru CNP-ul acelui pacient există deja generat un dosar de sănătate. Dacă nu există, se vor interoga bazele de date SIUI (Sistemul Informatic Unic Integrat) și SIPE (Sistemul Informatic Prescripția Electronică) pentru CNP-ul respectiv, se vor extrage date istorice iar datele din dosar vor fi consolidate pe baza acestor informații și a celor cuprinse în documentul medical transmis de medic.

    Interogarea pentru date istorice se produce numai la crearea dosarului, urmând ca acesta să fie apoi alimentat cu date prin transmiterea de documente medicale.

    Dosarul de sănătate se constituie și atunci când pacientul solicită matricea de securitate (pentru acces) de la medic iar medicul o generează, o imprimă și o înmânează pacientului.

  • 2. Cum se poate conecta pacientul la Portalul DES?   

    Pacientul se poate conecta la Portalul DES de la orice calculator cu conexiune la internet, accesând adresa www.des-cnas.ro,selectând butonul ”Accesați DES” și urmând instrucțiunile pentru pacienți afișate pe pagină.

  • 3. Cum se autentifică pacientul în Portalul DES?   

    Pacientul are două posibilități de autentificare:

    1. Cu card de sănătate – această modalitate de autentificare este accesibilă pacienților care au în posesie cardul de sănătate și au acces la un cititor de carduri; pacientul va selecta opțiunea Autentificare cu card de sănătate, va introduce cardul de sănătate în cititor, iar apoi codul PIN aferent cardului.
    2. Cu CNP sau CID și matrice de securitate - această modalitate alternativă de autentificare se poate folosi doar după constituirea dosarului de sănătate de către un medic și înmânarea matricei de securitate către pacient. Se va introduce în portalul DES CNP-ul sau codul CID și se va acționa butonul. În pagina nou deschisă, se va introduce codul de 3 caractere de pe poziția cerută de portal din matricea de securitate, precum și parola personală aleasă la momentul înregistrării contului. La prima autentificare în portal a unui pacient, acesta va fi îndrumat să își definească o parolă.
  • 4. Cum obține pacientul matricea de securitate?   

    Matricea de securitate poate fi obținută de la orice medic. În timpul consultației se poate solicita medicului generarea și tipărirea unei matrici de securitate. Pacientul îi va prezenta medicului un document de identitate, iar după tipărirea matricei va semna de primire.

    De asemenea, ulterior primei autentificări în portal, pacientul poate să își genereze singur o matrice, în cazul în care dorește sau a pierdut-o pe cea primită de la medic, prin accesarea butonului ”Nu pot accesa contul meu” , iar aplicația va deschide pagina de recuperare parolă sau matrice, în care se va alege fișa Regenerare matrice, unde se vor urma instrucțiunile afișate.

  • 5. De câte ori poate fi generată matricea de securitate pentru un pacient?   

    Matricea de securitate poate fi generată pentru un pacient ori de câte ori este necesar. Cu această ocazie matricea veche este dezactivată, accesul la portal nu mai poate fi făcut folosind pozițiile aceasta. Așadar, la un moment dat este activă o singură matrice, ultima matrice generată.

  • 6. Cine poate consulta dosarul unui pacient?   

    Dosarul unui pacient poate fi consultat în totalitate de către acel pacient și de către reprezentanții săi legali care pot fi introduși în sistem de un medic.

    Sumarul și informațiile pentru urgență pot fi consultate de către orice medic autenticiat cu un certificat autorizat.

    Dacă pacientul a configurat drepturile de accesare ale propriului dosar și a acordat drept de acces anumitor medici sau anumitor categorii de medici, aceștia îi vor putea accesa dosarul conform politicilor de securitate selectate de pacient.

    De asemenea, în prezența pacientului orice medic îi poate accesa acestuia dosarul după confirmarea acordului pacientului (prin prezentarea cardului de sănătate sau a poziției solicitate din matricea de securitate a pacientului).

  • 7. Poate medicul consulta dosarul unui pacient când acesta nu este prezent?   

    În cele mai multe cazuri este necesar ca pacientul să fie prezent pentru ca medicul să poată consulta întregul său dosar de sănătate.

    Când pacientul nu este prezent, un medic îi poate consulta în totalitate dosarul de sănătate dacă anterior acel pacient i-a acordat drept de acces pe baza parafei.

    De asemenea, dacă pacientul a configurat drepturile de accesare ale propriului dosar și a acordat drept de acces anumitor categorii de medici, aceștia îi vor putea accesa dosarul conform politicilor de securitate selectate de pacient. Politicile de securitate la care poate adera un pacient sunt următoarele:

    • Accesarea dosarul electronic de sănătate de către medicul de familie fără a fi necesară prezenţa pacientului sau împuternicitului
    • Accesarea dosarul electronic de sănătate de către medicul specialist care are în evidenţă bolnavul cronic fără a fi necesară prezenţa pacientului sau împuternicitului
    • Accesarea trimiterilor emise pentru o specialitate de către medici specialişti având acea specialitate fără a fi necesară prezenţa pacientului sau împuternicitului
    • Accesarea dosarul electronic de sănătate de către orice medic din spital in timpul internării fără a fi necesară prezenţa pacientului sau împuternicitului

    Sumarul și informațiile de urgență pot fi consultate de către orice medic cu un certificat autorizat, chiar și fără ca pacientul să fie prezent.

    Prin legislație, medicii sunt obligați să păstreze confidențialitatea datelor medicale ale pacienților.

  • 8. Poate medicul consulta dosarul de sănătate al unui pacient dacă pacientul este prezent?   

    În prezența pacientului orice medic îi poate accesa acestuia întregul dosar după confirmarea acordului pacientului (prin prezentarea cardului de sănătate sau a poziției solicitate din matricea de securitate a pacientului).

    Sumarul și informațiile de urgență pot fi consultate de către orice medic cu un certificat autorizat, chiar și fără ca pacientul să fie prezent.

    Prin legislație, medicii sunt obligați să păstreze confidențialitatea datelor medicale ale pacienților.

  • 9. Ce se întâmplă în cazul vizitelor repetate la același medic? Va afla acesta toate pozițiile din matrice?   

    În cazul vizitelor repetate la același medic, DES va cere mereu poziții diferite din matricea de securitate pentru confirmarea prezenței pacientului. Pozițiile introduse o dată se consideră a fi consumate. După consumarea tuturor celor 64 de poziții va fi necesară regenerarea matricei de securitate pentru acel pacient.

  • 10. Ce se întâmplă dacă pacientul are boli pe care nu dorește să le declare (inclusiv boli psihice)?   

    Informațiile medicale afișate în dosarul de sănătate al unui pacient nu pot fi modificate sau ascunse de acesta, fiind preluate direct din documente medicale transmise în sistemul DES de către medici.

    Sumarul și informațiile de urgență pot fi consultate de către orice medic cu un certificat autorizat, chiar și fără ca pacientul să fie prezent. Anumite boli cronice, hematologice și transmisibile sunt afișate în sumarul de urgență. Restul dosarului de sănătate (istoric medical, antecedente, documente medicale și date personale) sunt accesibile doar medicilor cărora pacientul le-a dat în prealabil acces la dosar.

    Prin legislație, medicii sunt obligați să păstreze confidențialitatea datelor medicale ale pacienților.

  • 11. Poate un pacient accesa dosarul altui pacient?   

    Un pacient poate accesa dosarul altui pacient doar dacă un medic l-a declarat (introdus) în DES ca fiind reprezentantul legal al altui pacient, pe baza documentelor legale prezentate.

  • 12. Ce se întâmpla dacă pacientul nu mai dorește ca dosarul său să fie consultat de către un reprezentant / dacă reprezentatul își pierde aceasta calitate?   

    Dacă pacientul nu mai dorește ca dosarul său să fie consultat de către un reprezentant sau dacă reprezentatul își pierde aceasta calitate (de exemplu, pacientul devenit major nu mai dorește ca dosarul său să fie consultat de părintele reprezentant legal declarat de un medic), pacientul se va adresa CJAS pentru a înceta accesul acelui reprezentant la dosarul său.

  • 13. Indicațiile pacientului, odată completate, vor fi luate în considerare de către personalul medical ?   

    Pacientul sau reprezentantul legal al acelui pacient poate gestiona indicațiile proprii în ceea ce privește îngrijirea sa medicală (cum ar fi acordul de a efectua transfuzii, donări de organe sau resuscitare). Aceste indicații vor avea doar caracter informativ pentru medicii care vor accesa dosarul de sănătate al acelui pacient - aceștia fiind în continuare obligați să se supună reglementărilor legale privind aceste subiecte.

  • 14. Cum poate pacientul verifica cine și când i-a accesat dosarul ?   

    Pentru dosarul propriu sau al celor la care are drept de acces ca reprezentant legal, pacientul poate vizualiza în cadrul portalului DES jurnalele de accesare ale dosarului de sănătate. Pentru aceasta, din pagina principală, se va acţiona butonul ”Istoric acces”

  • 15. Antecedentele declarate de un pacient pot fi modificate ? Rămâne undeva un istoric al modificărilor efectuate ?   

    Antecedentele declarate de pacient în portal pot fi modificate ori de câte ori dorește pacientul. Totuși, informațiile vechi nu sunt șterse, ele sunt afișate în continuare în secțiunea Istoric.

  • 16. Cum procedează pacientul pentru a modifica datele personale, altele decât cele permise a fi editate în portal?   

    Datele personale ale pacientului (nume, prenume, sex, data nașterii) sunt stocate la inițializarea dosarului său de sănătate din SIUI, SIPE pe baza CID-ului, sau dacă nu se găsesc date în aceste baze de date, din documentul medical care a inițializat dosarul. Aceste date nu pot fi modificate de pacient.

  • 17. Poate pacientul adăuga documente medicale la dosar?   

    Pacientul nu poate adăuga nici un fel de documente medicale la dosar. Doar medicii pot transmite documente medicale, semnate cu un certificat digital calificat.

  • 18. Poate pacientul modifica sau șterge documente medicale din dosar?   

    Pacientul nu poate șterge documente medicale din dosar.

    Doar medicii pot anula (nu șterge) documentele medicale introduse de ei, pe baza semnăturii cu un certificat autorizat.

    De asemenea, doar medicii pot modifica documentele medicale introduse de ei, pe baza semnăturii cu un certificat autorizat. Un medic nu poate modifica sau anula documentele medicale la care nu a participat (ca autor sau ca semnatar al documentului inițial).

    Versiunile anterioare ale documentelor medicale (anulate sau modificate) sunt păstrate în baza de date a sistemului DES, dar nu mai sunt afișate în dosarul pacientului.

    Sursa CNAS

  • Newsletter

  • Medical Forum Targu Mures 24-25 aprilie 2024
    (Eveniment cu prezenta fizica)



  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati chirurgicale

  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati medicale

  • "Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
    Michel de Montaigne
    "Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
    admin@amfms.ro