Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si Imprimeria Nationala au cheltuit in ultimii 5 ani 257.802.997 de lei fara TVA (aproape 60 milioane de euro) in informatizarea serviciilor din sanatate, arata datele facute publice de Agentia pentru Agenda Digitala. In ciuda acestor cheltuieli, functionarea defectuoasa a unora din aceste sisteme mai mult ingreuneaza decat simplifica viata pacientilor. Un exemplu este sistemul cardului de sanatate. Luna trecuta, in mod oficial, sistemul cardului de sanatate a functionat doar in modul offline mai bine de 20 de ore. Ce nu spune Casa de Asigurari, dar poate fi constatat de pacienti, este ca aproape zilnic doctorii si pacientii sunt intarziati ore in sir de functionarea proasta a sistemului.
Pentru cresterea transparentei in achizitiile publice, Agentia pentru Agenda Digitala a Romaniei a publicat in premiera situatia achizitiilor publice atribuite in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP) in perioada 2011-2015: sunt peste 1100 de contracte in valoare totala de peste 1 miliard de euro (cu TVA) (vezi documentul atasat).
In top 10 al celor mai scumpe contracte atribuite de autoritati se numara sistemele IT menite sa informatizeze serviciile medicale catre populatie.
Datele prezentate de AADR si prelucrate de HotNews.ro arata ca Imprimeria Nationala si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate au cheltuit in perioada 2011-2015 suma de 257.802.997 de lei fara TVA (aproape 60 milioane de euro) pe implementarea unor astfel de sisteme IT, astfel:
1. COMPANIA NATIONALA "IMPRIMERIA NATIONALA"
2. CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE (CNAS)
3. CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE (CNAS)
4. CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE (CNAS)
5. CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE (CNAS)
De ce sunt atatea probleme cu sistemul IT al cardului de sanatate
Luni, 15 februarie, sistemul IT al cardului de sanatate a functionat doar in modul offline mai bine de 20 de ore, dupa ce duminica, in jurul orei 14:00, a aparut o defectiune la certificarea semnaturii digitale pentru serviciile medicale. Nu este prima data cand sistemul are probleme de functionare, dar niciodata perioada de remediere nu a durat atat.
Dupa cum am aratat mai sus, Sistemul de card - CEAS a costat peste 87,6 milioane lei fara (TVA) si a fost implementat de asocierea HP Romania si Novensys Corporation, avand ca subcontractant pe SIVECO Romania, contractul fiind atribuit in luna aprilie 2012.
Contactati de HotNews.ro in legatura cu indisponibilitatea CEAS, oficialii SIVECO au precizat atunci urmatoarele:
Pentru detalii citeste si: UPDATE2 CNAS anunta ca a rezolvat problema la sistemul cardului national de sanatate care a functionat defectuos mai bine de 20 de ore: Cat a costat si cine sunt firmele care au implementat acest sistem
Intr-un articol Digi 24 din data de 25 ianuarie 2016, se precizeaza ca de la sfarsitul anului trecut, nicio firma de IT nu mai asigura mententanta "sistemului cardului electronic de sanatate". Pe scurt, Casa se descurca cum poate.
Informatia cu lipsa mentenantei la sistemul IT al cardului de sanatate a fost confirmata pentru Digi 24 de presedintele CNAS.
Declaratia Marinei Pircalabu, presedintele Patronatului Medicilor de Familie din Bucuresti, despre acest sistem cum ca 'nu exista o zi in care sa functioneze cap-coada toate fara probleme' nu este o exagerare.
Personal, am fost vinerea trecuta sa-mi iau o trimitere pentru analize de la medicul de familie. Locuiesc in Sectorul 6 din Bucuresti. Oamenii au asteptat ore intregi, unii au renuntat si au plecat. Constant medicii de familie ieseau si anuntau pacientii ca sistemul inca nu merge. Dupa aproape 2 ore de asteptare, in care au intrat alte 5 persoane aflate la rand inaintea mea, am intrat si eu la medicul de familie.
Initial, la introducerea cardului, sistemul i-a dat o eroare, dar apoi si-a revenit. Am intrebat daca doar azi s-a intamplat sa nu mearga sistemul.
"Asa a fost toata saptamana", mi-a declarat domna doctor.
Cat despre lipsa serviciilor de mentenanta si licitatia anulata, datele din Sistemul Electronic de Achizitii Publice confirma spusele presedintelui CNAS.
CNAS a lansat in data de 16 iunie 2015 o licitatie deschisa pentru semnarea unui acord-cadru pe 4 ani pentru servicii de administrare, suport tehnic si mentenanta pentru sistemul informatic CEAS. Numarul anuntului de participare din SEAP este: 160318.
Licitatia a fost anulata in data de 5 august 2015. Motivul afisat in SEAP: "Nu a fost depusa nicio oferta sau au fost depuse oferte care, desi pot fi luate in considerare, nu pot fi comparate datorita modului neuniform de abordare a solutiilor tehnice si/sau financiare".
Chiar daca nu au existat oferte, datele din SEAP arata ca un oarecare interes a fost, in conditiile in care sunt afisate 4 raspunsuri la cereri de clarificari.
Intr-unul dintre aceste raspunsuri, CNAS ofera urmatoarele date oficiale:
Revenind la declaratia presedintelui CNAS din luna ianuarie a acestui an, cum ca 'maine sau poimaine vom lansa din nou licitatia pentru sistemul de mentenanta', datele din SEAP nu arata nici o alta licitatie demarata intre timp de Casa Nationala de Asigurari, desi suntem in luna martie.