Consiliul Concurenţei a demarat o investigaţie pe piaţa farmaceutică, după ce a constatat că medicamentele generice, mai ieftine, nu se pot impune pe piaţă. Unul dintre motive ar fi influenţarea medicilor de către companiile producătoare. La rândul lor, medicii consideră că această problemă este mult mai complexă, că există anumite interese la mijloc şi că sunt făcuţi ţapi ispăşitori.
Consiliul Concurenţei a efectuat o anchetă sectorială pe piaţa farmaceutică din întreaga ţară. Potrivit raportului acestei investigaţii, care s-a desfăşurat şi în Constanţa, medicamentele generice, care sunt cu aproximativ 35% mai ieftine, nu reuşesc să se impună pe piaţă, una dintre cauze fiind faptul că producătorii cheltuiesc sume imense pentru a-i influenţa pe medici să recomande pilulele inovative şi de la o anumită firmă. Aşa se face că 57% dintre pacienţi solicită o anumită denumire comercială ca urmare a recomandării medicului, deşi, în România, prescrierea medicamentelor se realizează pe substanţă activă şi, doar în situaţii excepţionale, justificate, pe denumire comercială, mai este scris în raport. Companiile din pharma îşi fac promovarea în rândul medicilor prin acţiuni de marketing, promovare şi publicitate, care constau în organizarea de congrese ştiinţifice, întâlniri promoţionale, acordarea de materiale şi obiecte publicitare şi sponsorizări. Cei mai vizaţi sunt medicii de familie şi medicină generală, urmaţi de medicii cardiologi şi internişti.
„Bugetele de marketing permit o campanie agresivă şi medicamentele promovate, chiar dacă sunt mai scumpe, reuşesc să se impună. Un alt motiv este acela că unii dintre medici, pe lângă reţeta prescrisă, unde este scrisă substanţa activă, mai scriu un bileţel cu denumirea medicamentului, cu care pacientul se duce la farmacie, lucru interzis de lege. Şi unii farmacişti recomandă anumite medicamente, deoarece adaosul la medicamente este proporţional cu preţul acestora. De aceea, susţinem limitarea cheltuielilor de marketing pentru anumite categorii de activităţi şi adaosul de vânzare să fie stabilit la o sumă fixă prin lege“, ne-a declarat Marius Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
„De ce se poate vinde cola, care este otravă pentru organism?“
Medicii sunt de părere că problema este mult mai complexă, că există anumite interese la mijloc, iar ei pică drept ţapi ispăşitori. „Sunt conştientă că este o reală concurenţă neloială, dar problema este mult mai complexă. Sunt interese mari ale anumitor firme. De asemenea, producerea şi distribuirea medicamentelor are cea mai mare cotă din bugetul Sănătăţii. Dar, ca de obicei, vina este dată pe medici. Nu neg că există unii medici care dau şi un bileţel cu denumirea medicamentului, pe lângă reţeta prescrisă, dar acest lucru nu înseamnă că toţi medicii fac aşa. Oricum nu poate corpul medical să rezolve aceste probleme. Degeaba scrie medicul pe reţetă denumirea comună înternaţională, care corespunde şi preparatului generic şi celui de bază, pentru că pacientulului i se dă la farmacie ce vrea. Se face atâta vâlvă în ceea ce priveşte administrarea medicamentelor … De ce nu se vorbeşte şi nu se fac anchete şi în industria alimentară? De ce se poate vinde cola, care este pur şi simplu otravă pentru organism? De ce se vând mezeluri care conţin monoglutanat sodic, înscris pe ambalaj, care nu se elimină din organism şi duce în timp la demenţă?”, ne-a declarat Gabriela Dascăl, preşedintele Colegiului Medicilor din Constanţa.
Autor Marieta ŞTEFAN