Inca o data in viata am constatat ca in ochii salariatilor de la CJAS noi medicii suntem niste prosti. Cum nu ati stiut acest lucru ?

Sa va explic cum se face ca am ajuns inca o data " naivul CJAS-ului ".

In fiecare an fiecare cabinet medical ( indiferent sub ce forma lucreaza ) trebuie sa detina un certificat digital si un token pentru a putea sa lucreze in relatie contractuala cu CASA. Acest certificat digital se poate obtine de la doua societati DigiSign sau CertSign. 

Si de aici incepe distractia. Sa va explic mai pe larg ce inseamna aventura mea informatica numita Actualizare certificat digital. 

Dupa ce primesti email de la firma de certificare ca urmeaza sa iti expire acest certificat incepi sa citesti Help-uri in pdf cu link uri - certificare online, certificare offline, cu trimitere prin posta sau prin email. Simti ca iti creste tensiunea si te gandesti la cursurile facute in timpul facultatii. Oare am lipsit eu la cursurile de informatica ? sau cum de pare asa de complicat. Dar de fapt este simplu. Aleg varianta online.

Click pe link si ma duc la completare documente ... scriu, dau click uri, merg mai departe , sunt intrebat daca sunt de acord ca datele mele personale sa fie publice in baza lor de date, iarasi click si in final zice ca am terminat. Dupa care actualizez softurile de certificare, actualizez driverele de token, verific sistemul daca este pe 32 bit sau 64 bit. Ce tare sunt ca am ajuns sa stiu ce sistem de operare am, cate memorie ram si daca functioneaza pe 32 sau pe 64 bit.

Completez alte documente numite imputernicire si contract, sigur ca da v-ati prins tot online ca deja am experienta ( ! ) si termin.

Bucuros ca sunt gata, trimit email ul catre firma cu documentele atasate. Si astept.

Primesc in zilele urmatoare un mesaj in care spune ca este bine si ca acum sa astept.

Peste cateva zile sunt avertizat ca certificatul meu digital mai are atatea zile si va expira si sa fac toate demersurile ca sa-l actualizez. Un pic ingrijorat dar linistit totusi ca eu am facut tot ce am inteles ca trebuie intocmit, dar atunci de ce ma mai atentioneaza. Poate ca si la ei este cate unul care nu stie ce face colegul din birou ca doar traim in Romania si se intampla frecvent asa ceva.

In final primesc un email in care sunt atentionat ca urmeaza sa expire in 5 zile si ca trebuie sa ma grabesc. Bun dar nu stiu ce sa fac, ca nu zice in email decat sa urmaresc un link cu instructiuni pe vreo 15 pagini in care dupa ce le citesti ( sunt intr-o limba romana de altfel dar scrisa pentru utilizatori ..IT., nu pentru medici ).

Termin de citit si tot nu stiu cum sa actualizez certificatul. Intru in softul de certificare , incard documentele, dau click uri dar nimic , nu se actualizeaza nimic. Ce sa fac. Ma uit din nou pe email si bucuros gasesc un telefon unde scrie service non stop  ( program nonstop ca la Bala ) 7 zile din 7, 24 din 24. Mai ce bine, zic eu. Si formez numarul si ma conectez la un robot ( ca doar suntem intr-o lume a tehnologiei ) si astept, astept, astept... timp in care sunt atentionat ca toti operatorii sunt implicati in activitati de suport si ca nu este nici unul disponibil. Astept deja de 30 de minute si deja am efectuat aceasta operatiune timp de 2 zile. Simt ca nu mai pot. Nu mai sun, pur si simplu le scriu email si le mentionez ca degeaba au suport 7x7  24 din 24 daca nu raspunde nimeni. Si supriza vine la 3 minute dupa ce am trimis email -ul, sunt sunat de catre ei . Vorbim,  le explic si apoi ramanem intelesi ca voi mai primi alte instructiuni inainte cu 3 zile de expirarea certificatului.

A venit ziua si am primit ultimul email cu indicatii de click si completat si de actualizat. Sunt fericit ca voi termina dar surpriza vine la sfarsit cand dupa restartul sistemului sunt avertizat ca mai am 2 zile pana la expirare, desi am parcurs toate detaliile primite pe un help de 12 pagini. Trimit email in care solicit ajutor ( nu mai incerc varianta cu telefonul pentru ca deja am experienta ). Dupa 15 minute primesc raspuns. Buna ziua ( uitasem sa va spun ca aceste operatiuni de acutalizare le efectuez deja de 2 ore si ca acum este ora 22,30 ) in care sunt atentionat ca mai trebuie cateva click uri in alta parte, la search scrie safe...click si apoi completare, salvare . actualizare automata, apoi deschide internet explorerul , tools, certificate, apoi click in vreo 3 locuri cu denumiri mult prea lungi si vezi daca gasesti certificatul X si apoi click pe el.  Daca zice data expirului martie 2017 este bine iar daca nu pot sa incepi inca o data. Simplu ca buna ziua.

Dar am facut bine toti pasii si scrie martie 2017. Am reusit. Sunt bucuros. Am invatat lectia numita actualizare certificat digital si am luat nota maxima. Ma simt de parca am dat un examen scris in sesiunea de iarna.

Si acum ma gandesc la cei care acum se inscriu la facultatea de medicina. 

A doua zi bucuros de isprava de aseara ma deplasez la CJAS la serviciul IT ( Tehnologia Informatiei ) si SIUI, cu documentul printat in care sunt nenumarate liste cu coduri, cifre si care reprezinta certificatul meu criptat .... Aflu de la personalul IT ca nu am facut bine, ca de fapt eu trebuia inainte de toate sa completez o cerere in care sa mentionez ca vreau sa actualizez certificatul digital si mai ales sa completez datele de pe acesta. Ii explic acestuia ca nu puteam sa completez cererea inainte de a avrea certificatul nou pentru a acesta se descarca si se actualizeaza online. Degeaba am incercat eu sa-i explic, eu eram doar doctor iar el era informaticianul. Eu neinformatul - naivul care era bucuros cu o seara inainte iar el cel care detine puterea informatiei.Trebuia sa stiu ca acesta cerere trebuie descarcata de pe site-ul lor, completata, scanata impreuna cu certificatul cu coduri si cifre si trimisa la CJAS - la informaticieni si numai dupa aceea sa fac actualizarea certificatului. Aveam capul mare, eram furios si ma gandeam la ..... cine m-a pus sa ma fac doctor.

Daca stiam eu atunci ca m-am inscris ca va trebui sa suport umilintele personalului CJAS, bataia de joc a unui contract, stressul produs de sistemul informatic schiop si chior ( dar foarte bine platiti de catre noi) umilintele pe care trebuie sa le induri de la pacientii nervosi pe tine ca reteta are erori, ca nu corespunde regura 238, ba ca nu se vede codul de bare, ba ca de ce nu prescriu nu stiu ce medicament cu 2 ** cu protocolul MSP.

In final am o propunere pentru Ministerul Invatamantului si cel al Sanatatii ca la admitere sa fie si un test suplimentar, un examen psihiatric si unul de profil psihologic in care sa se testeze rezistenta la stress, rezistenta la oprimarea sentimentelor, test de rezistenta la umilinte, rezistenta la lipsuri si nu in ultimul rand testarea la ce ai fi in stare sa faci daca nu esti platit corect dupa munca efectuata, daca te oboseste si umileste peste masura vreun pacient cu obrazul gros ca bocancul de ski. 

La terminarea facultatii trebuie sa faci cursuri de supraspecializare in contabilitate, informatica- IT iar pe parafa sa scrie : Medic specialist - primar in specialitatea, specialist contabil si specialist( incepator ) IT..etc. Pare comic dar este purul adevar.

Va recunoasteti? ati trait si voi astel de experiente?

Inchei prin a va dori spor la consultatii si multa rabdare cu pacientii, ca ei nu au nici o vina ca traiesc in Romania si nici noi ca am ales sa lucram aici.

 

COMENTARIUL UNUI COLEG

Stimati colegi !

Am pus piciorul in prag, si am cam scapat de hartuirea firmelor de medicamente. DAR incep sa ma satur de hartuirea DSP care aproape zilnic are o sarcina URGENTA pentru noi! Sa catagrafiem x restantieri, sa raportam nu stiu ce situatie si asa mai departe. In conditiile in care ne chinuim zilnic cu cardul, si cu valul de viroze, si cu vaccinarile date peste cap- tot de ei- chiar nu pot sa imi fac timp sa fac raportari si catagrafii in plus. Acum trebuie sa raportam trimestrial morbiditatea pe cabinet - ceea ce faceam la sfirsit de an!! Nu am putea sa luam o pozitie comuna, sa mai prelucreze si ei datele ca de raportat raportam destul!!!

 

 

 

 

 

 

 

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro