Marti, 13 ianuarie, a avut loc la sediul Ministerului Sanatatii o dezbatere publica pe marginea proiectului de „Ordin privind aprobarea normelor pentru evaluarea si avizarea publicitatii la medicamentele de uz uman”. Concret, este vorba de un act legislativ prin care Ministerul Sanatatii va impune anumite reguli in ceea ce priveste reclama la medicamente, conform procedurilor, inainte de a fi promulgat, proiectul aflandu-se in dezbatere publica. Documentul supus dezbaterii stabileste normele pentru evaluarea si avizarea publicitatii medicamentelor de uz uman prin dezvoltarea unor mecanisme adecvate si eficiente de monitorizare a publicitatii la aceste produse, astfel incat aceasta sa incurajeze utilizarea rationala a medicamentului si sa nu induca in eroare.
Documentul defineste si termenul de „reclama la medicamente”, care include orice mod de informare, fie prin contact direct precum si prin orice forma de promovare destinata sa stimuleze prescrierea, distribuirea, vanzarea sau utilizarea de medicamente. Proiectul de ordin legislativ vizeaza atat publicitatea pentru medicamente destinata publicului larg, cat si publicitatea pentru medicamente destinata medicilor calificati sa prescrie aceste medicamente sau distribuitorilor, respectiv companiilor farmaceutice. Totodata, confrom documentului supus dezbatetii, in conceptul de „publicitate” sunt incluse si vizitele reprezentantilor medicali la persoanele calificate sa prescrie medicamente, furnizarea de mostre, dar si sponsorizarea intalnirilor promotionale la care participa persoane calificate sa prescrie sau sa distribuie medicamente.
Nu in ultimul rand, publicitatea va mai include si sponsorizarea congreselor stiintifice la care participa medici, in calitate de persoane calificate sa prescrie medicamente si reprezentanti ai companiilor farmaceutice, in calitate de distribuitori de medicamente si, in special, plata cheltuielilor de transport si cazare ocazionate de acestea.
Conform unui anunt facut de Ministerul Sanatatii, la dezbaterea publica ce va avea loc marti, luarea de cuvant se va face in ordinea inscrierii pentru participare, fiecarui vorbitor fiindu-i alocate 3 minute.
Companiile farmaceutice trimit anual mii de medici romani la congrese internationale in strainatate, insa toate cheltuielile, cu mici exceptii, sunt tinute la mare secret. Aceasta practica a starnit numeroase controverse de-a lungul timpului, nascandu-se suspiciuni ca medicii care au beneficiat de aceste sponsorizari vor „compensa” prin prescrierea cu predilectie a unor medicamente produse de respectivele companii farmaceutice. Incepand de anul trecut, producatorul de medicamente britanic Glaxo Smith Kline, aflat pe locul sase pe piata romaneasca a medicamentelor, nu mai plateste medicii pentru a-i promova produsele si nici pentru a suporta cheltuielile prilejuite de deplasarea acestora la diverse songrese si simpozioane. In acelasi timp, in China a izbucnit un mare scandal la finele lui 2013, dupa ce mai multi giganti internationali ai industriei farmaceutice au fost suspectati ca au sponsorizat mai multi medici, trimitandu-i in destinati exotice pentru a prescrie medicamentele produse de respectivele companii.