Patru medici de familie din zonele Rădăuţi şi Suceava, sancţionaţi de DSP din cauza numărului scăzut de copii vaccinaţiPrevious Article
Revoluţia fiscală îi loveşte pe bolnavi, inclusiv pe cei de cancer, dar şi pe gravideNext Article

Asociatia Medicilor de Familie Mures

Something went wrong with the connection!

OUG nr. 3/2018. Act normativ care să elimine unele disfuncţionalităţi …..

Line Spacing+- AFont Size+- Print This Article
OUG nr. 3/2018. Act normativ care să elimine unele disfuncţionalităţi …..

GUVERNUL ROMÂNIEI

ORDONANŢĂ DE URGENTĂ

privind unele măsuri fiscal-bugetare

Având în vedere modificările Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, introduse prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, în sensul plăţii contribuţiilor sociale cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, luând în considerare că este necesară adoptarea în regim de urgenţă a unui act normativ care să elimine unele disfuncţionalităţi apărute în aplicarea prevederilor acestor acte normative, având în vedere necesitatea asigurării stabilităţii locurilor de muncă pentru angajaţii care beneficiază de scutire de la plata impozitului pe venit în baza art. 60 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv asigurarea condiţiilor necesare pentru ca salariile nete ale acestor categorii de angajaţi să nu fie diminuate începând cu 1 ianuarie 2018, ca urmare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 79/2017, luând în considerare necesitatea asigurării în anul 2018 a aceluiaşi nivel al veniturilor din salarii şi asimilate salariilor realizate în anul 2017 de persoanele fizice scutite de la plata impozitului pe aceste venituri, încadrate în grad de handicap grav sau accentuat, precum şi a persoanelor fizice care desfăşoară activitatea în domeniul creării de programe pentru calculator, în domeniul cercetării-dezvoltării şi inovării, precum şi în activităţi cu caracter sezonier, având în vedere necesitatea adoptării de măsuri pentru reglementarea situaţiilor privind nivelul contribuţiei de asigurări sociale datorată de persoanele fizice care beneficiază de concedii medicale, raportată la nivelul indemnizaţiilor de asigurări sociale de sănătate,

În considerarea faptului că elementele mai sus menţionate vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,

În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

Art. I. — (1) Prevederile prezentului articol se aplică persoanelor fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor în baza contractelor individuale de muncă sau a actelor de detaşare, aflate în derulare la data de 31 decembrie 2017, şi care se încadrează în categoriile de persoane scutite de la plata impozitului pe venit potrivit art. 60 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, al căror salariu brut lunar este majorat cu cel puţin 20% faţă de nivelul celui din luna decembrie 2017, în perioada de aplicare a prezentului articol, precum şi persoanelor fizice prevăzute la art. 168 alin. (2) şi (4) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă salariul brut din luna decembrie 2017, prevăzut la alin. (1), cuprinde salariul brut de încadrare şi elementele de natura veniturilor salariale care se acordă, în fiecare lună, conform contractului individual de muncă valabil în luna decembrie 2017, care constituie bază de calcul al contribuţiilor sociale obligatorii.

(3) În cazul în care contractul individual de muncă a fost suspendat până la data de 31 decembrie 2017 sau este suspendat la data menţionată anterior, iar angajatul îşi reia activitatea în cursul anului 2018, salariul brut luat în considerare este cel prevăzut la alin. (2).

(4) Prevederile prezentului articol nu se aplică:

a) personalului din sectorul bugetar plătit din bugetul general consolidat al statului, prevăzut în Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare;

b) în situaţiile în care, potrivit acordului de voinţă al părţilor, în cadrul perioadei prevăzute la art. III alin. (1) nivelul salariului brut lunar este diminuat sub nivelul prevăzut la alin. (1), de la data modificării contractului individual de muncă;

c) pentru perioada în care contractul individual de muncă este suspendat potrivit Legii nr. 53/2003 — Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(5) Prin derogare de la prevederile art. 168 alin. (5) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru angajaţii prevăzuţi la alin. (1) şi (3) angajatorii/plătitorii, după caz, stabilesc, reţin la sursă şi plătesc contribuţia de asigurări sociale de sănătate, după următoarea formulă de calcul:

CASSreținută = venit brut 2018CASdatorată în 2018_ salariunet decembrie2017

Simbolurile utilizate au următoarele înţelesuri:

a) CASSreținută = contribuţia de asigurări sociale de sănătate reţinută de către angajatori/plătitori din salariul brut în lună, care nu poate fi mai mare decât contribuţia calculată şi datorată conform dispoziţiilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare;

b) venit brut2018 = venitul bază de calcul al CASS, realizat în anul 2018;

c) CASdatorată în 2018 = contribuţia de asigurări sociale, calculată şi reţinută de către angajatori/plătitori, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare;

d) salariu netdecembrie2017 = salariul net, determinat prin deducerea din salariul brut a contribuţiilor sociale individuale obligatorii, potrivit legii, în luna decembrie 2017, corespunzător salariului brut prevăzut în contractul individual de muncă, aflat în derulare la data de 31 decembrie 2017.

(6) în cazul în care, în cursul lunii, contractul individual de muncă este suspendat, a încetat raportul de muncă sau intervine detaşarea angajatului, salariul brut de referinţă prevăzut la alin. (2) se recalculează proporţional cu numărul de zile lucrate în luna pentru care se datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate.

(7) Dispoziţiile prezentului articol sunt aplicabile şi în cazul în care, pentru angajaţii detaşaţi, drepturile salariale sunt plătite de către entitatea la care au fost detaşaţi pe baza informaţiilor transmise de angajator referitoare la îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1), respectiv majorarea cu cel puţin 20% a salariului brut de referinţă prevăzut la alin. (2).

(8) Valoarea reprezentând diferenţa pozitivă dintre contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată şi calculată potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate reţinută potrivit alin. (5) se stabileşte de către angajator/plătitor şi se evidenţiază distinct ca sumă dedusă în Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate, reglementată potrivit Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

(9) Organul fiscal central transmite zilnic, în sistem informatic, unităţilor Trezoreriei Statului un fişier conţinând sumele deduse potrivit alin. (8). Acest fişier cuprinde şi data plăţii reprezentată de scadenţa contribuţiei de asigurări sociale de sănătate declarată. Pe baza acestui fişier se debitează automat un cont distinct de venituri al bugetului de stat codificat cu codul de identificare fiscală al angajatorului/plătitorului şi se creditează contul de venituri al Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate codificat cu codul de identificare fiscală al angajatorului/plătitorului. Documentul justificativ pe baza căruia se realizează fişierul îl reprezintă Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate.

(10) Organul fiscal central transmite zilnic, în sistem informatic, Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate informaţii cu privire la contribuţia de asigurări sociale de sănătate, datorată şi calculată potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, declarată prin Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate.

(11) Verificarea modului de determinare a diferenţei prevăzute la alin. (8) se realizează de organele fiscale potrivit dispoziţiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, pe baza unei analize de risc specifice.

(12) Dispoziţiile prezentului articol sunt aplicabile şi în cazul în care sunt stabilite diferenţe în plus faţă de suma dedusă de angajator/plătitor prin declaraţia prevăzută la alin. (8), fie prin corectarea declaraţiei fiscale de către angajator/plătitor, fie prin emiterea unei decizii de impunere de către organul fiscal competent.

(13) În cazul în care sunt stabilite diferenţe în minus faţă de suma dedusă de angajator/plătitor prin declaraţia prevăzută la alin. (8), fie prin corectarea declaraţiei fiscale de către angajator/plătitor, fie prin emiterea unei decizii de impunere de către organul fiscal competent, aceasta se recuperează la bugetul de stat prin debitarea contului de venituri al Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate codificat cu codul de identificare fiscală al angajatorului/plătitorului şi creditarea contului bugetului de stat codificat cu codul de identificare fiscală al angajatorului/plătitorului. În acest caz, angajatorul/plătitorul este obligat la plata diferenţei în minus.

Art. II. — Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. La articolul 139 alineatul (1), litera o) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„o) indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate suportate de angajator sau din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate, potrivit legii, primite pe perioada în care persoanele fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiază de concedii medicale şi de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, conform prevederilor legale;”.

2. Alineatul (4) al articolului 143 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(4) Pe perioada în care şomerii beneficiază de concedii medicale şi de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, cu excepţia cazurilor de accident de muncă sau boală profesională, baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale datorate bugetului asigurărilor sociale de stat este suma reprezentând indemnizaţia de asigurări sociale de sănătate de care beneficiază conform prevederilor legale, iar contribuţia de asigurări sociale se suportă la nivelul cotei prevăzute la art. 138 lit. a) şi se reţine din indemnizaţia de asigurări sociale de sănătate.”

3. Articolul 144 se modifică şi va avea următorul cuprins:

Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale datorate pentru persoanele fizice care beneficiază de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate

„Art. 144. — Pe perioada în care persoanele fizice prevăzute la art. 1 alin. (2), art. 23 alin. (2) şi la art. 32 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiază de concedii medicale şi de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale datorate bugetului asigurărilor sociale de stat este suma reprezentând indemnizaţia de asigurări sociale de sănătate de care beneficiază conform prevederilor legale, iar contribuţia de asigurări sociale se suportă la nivelul cotei prevăzute la art. 138 lit. a) şi se reţine din indemnizaţia de asigurări sociale de sănătate.”

4. După alineatul (53) al articolului 146 se introduce un nou alineat, alineatul (54), cu următorul cuprins:

„(54) În cazul în care contribuţia de asigurări sociale calculată potrivit alin. (5) este mai mică decât contribuţia de asigurări sociale stabilită potrivit alin. (51), diferenţa se plăteşte de către angajator/plătitorul de venit în numele angajatului/beneficiarului de venit.”

5. Alineatul (51) al articolului 168 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(51) Prevederile art. 146 alin. (51)—(54) se aplică în mod corespunzător.”

Art. III. — (1) Dispoziţiile art. I sunt aplicabile veniturilor din salarii şi asimilate salariilor realizate de persoanele prevăzute la art. I alin. (1) şi (3) în anul 2018.

(2) Dispoziţiile art. I alin. (12) sunt aplicabile pe perioada prevăzută la alin. (1).

(3) Dispoziţiile art. I alin. (13) sunt aplicabile şi după perioada prevăzută la alin. (1), în cadrul termenului de prescripţie a dreptului de stabilire a creanţelor fiscale prevăzut de Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

(4) Pentru veniturile din salarii şi asimilate salariilor realizate de persoanele prevăzute la art. I alin. (1) şi (3) în anul 2018, înainte de data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, angajatorul/plătitorul poate efectua regularizarea prin depunerea declaraţiei rectificative, până la 31 decembrie 2018.

(5) Dispoziţiile art. II se aplică începând cu obligaţiile declarative aferente lunii ianuarie 2018.

Art. IV. — În aplicarea art. I şi III, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se emit norme aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

PRIM-MINISTRU

VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ

Contrasemnează:

Ministrul finanţelor publice,

Eugen Orlando Teodorovici

Ministrul muncii şi justiţiei sociale,

Lia-Olguţa Vasilescu

Ministrul sănătăţii,

Sorina Pintea

p. Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,

Răzvan Teohari Vulcănescu

Bucureşti, 8 februarie 2018.

 

1 Comment

Leave Your Comment

<

*

Pregatirea cabinetelor pentru COVID 19

 

OMS România: Material – personalul medical.  Descarca documentul

OMS România: Materiale informative pentru locul de muncă:  Descarca documentele

Ministerul Sănătății: Măsuri  recomandate pentru populație (12 martie) – link

 

 

 

Video confecționare mască și vizor de protecție

Banner

Adio durere

Facebook

Aboneaza-te aici

Banner

INFORMATII UTILE

Reclamatii

 

 

 

STIRILE ZILEI

Umilinta de a profesa ca medic in Romania.

Umilinta de a profesa ca medic in Romania.   0

read more

COMUNICAT – Precizări referitoare la modul de acordare a serviciilor medicale pe perioada stării de urgență   0

read more

Medicii din spatele măștilor: Dr. Gabriela Șmira, liantul intervenției de transplant hepatic desfașurate în premieră în sistemul privat   0

read more
Covid-19. Recomandările Forumului Român de Diabet pentru pacienţii cu această afecţiune

Covid-19. Recomandările Forumului Român de Diabet pentru pacienţii cu această afecţiune   0

read more
Legătura dintre ochii roşii şi COVID-19. Descoperire surprinzătoare a cercetătorilor chinezi

Legătura dintre ochii roşii şi COVID-19. Descoperire surprinzătoare a cercetătorilor chinezi   0

read more

Procedura de lucru pentru eliberarea prescripţiilor medicale electronice cu medicamente fără interferon   0

read more
Guvernul Orban analizează două variante pentru a bloca plecările medicilor, inclusiv retragerea dreptului de liberă practică

Guvernul Orban analizează două variante pentru a bloca plecările medicilor, inclusiv retragerea dreptului de liberă practică   0

read more
Tătaru, după vizita la Arad: „În acel cort era o tânără italiancă, trata pacienți români. Un exemplu pentru corpul nostru medical”

Tătaru, după vizita la Arad: „În acel cort era o tânără italiancă, trata pacienți români. Un exemplu pentru corpul nostru medical”   0

read more
Paracetamol cu rația în farmaciile din România: doar 2 cutii de persoană

Paracetamol cu rația în farmaciile din România: doar 2 cutii de persoană   0

read more
SANADOR lansează serviciul Dr. SANADOR – CONSULTAȚII MEDICALE ONLINE

SANADOR lansează serviciul Dr. SANADOR – CONSULTAȚII MEDICALE ONLINE   0

read more
Dezastrul de la Suceava | Medici: Cerem ajutor! Nu facem față, nu înaintăm. Prefect: Este momentul să admitem lipsurile

Dezastrul de la Suceava | Medici: Cerem ajutor! Nu facem față, nu înaintăm. Prefect: Este momentul să admitem lipsurile   0

read more
Mărturia unui medic infectat din Suceava: Am sunat de 70 de ori la DSP. O doamnă doctor nu conștientiza focarul epidemiologic

Mărturia unui medic infectat din Suceava: Am sunat de 70 de ori la DSP. O doamnă doctor nu conștientiza focarul epidemiologic   0

read more
Covasna: Spitalul Judeţean nu va accepta detaşarea niciunui cadru medical

Covasna: Spitalul Judeţean nu va accepta detaşarea niciunui cadru medical   0

read more
Studiu: Virusul Covid-19 rămâne în aer şi după externarea pacienţilor

Studiu: Virusul Covid-19 rămâne în aer şi după externarea pacienţilor   0

read more
Prof.dr.
Olga Simionescu: „Terminaţi cu prostiile că medicii care au salarii grase fug!
Nimeni
nu fuge! Doar
că nu doreşte să meargă câine surd la vânătoare!”

Prof.dr. Olga Simionescu: „Terminaţi cu prostiile că medicii care au salarii grase fug! Nimeni nu fuge! Doar că nu doreşte să meargă câine surd la vânătoare!”   0

read more
Voluntari din rândurile studenților de medicină și farmacie din Targu Mures se oferă să livreze la domiciliu medicamente pentru vârstnici.

Voluntari din rândurile studenților de medicină și farmacie din Targu Mures se oferă să livreze la domiciliu medicamente pentru vârstnici.   0

read more
Pierderea bruscă a mirosului şi a gustului ar putea anunţa infecţia cu Covid-19. Studiu

Pierderea bruscă a mirosului şi a gustului ar putea anunţa infecţia cu Covid-19. Studiu   0

read more
Mărturia sfâșietoare a unei paciente cu coronavirus din Suceava: „Nu aveam nici măcar cu ce să luăm medicamentele”

Mărturia sfâșietoare a unei paciente cu coronavirus din Suceava: „Nu aveam nici măcar cu ce să luăm medicamentele”   0

read more
Testul de sânge care „poate depista mai mult de 50 de tipuri de cancer”

Testul de sânge care „poate depista mai mult de 50 de tipuri de cancer”   0

read more
Peste 70 de cadre medicale din Spitalul Sf. Ioan, în izolare. Secția de Nefrologie a fost închisă

Peste 70 de cadre medicale din Spitalul Sf. Ioan, în izolare. Secția de Nefrologie a fost închisă   0

read more
Mustaţa şi barba – favorizează sau nu transmiterea coronavirusului?

Mustaţa şi barba – favorizează sau nu transmiterea coronavirusului?   0

read more
Dispersarea de dezinfectanţi nu ajută împotriva COVID-19, dar pune în pericol sănătatea oamenilor

Dispersarea de dezinfectanţi nu ajută împotriva COVID-19, dar pune în pericol sănătatea oamenilor   0

read more
Şapte cadre medicale de la Spitalul Militar au fost diagnosticate cu noul coronaviruslui

Şapte cadre medicale de la Spitalul Militar au fost diagnosticate cu noul coronaviruslui   0

read more

Arhiva

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.