Sistemul combină scanarea cerebrală, înregistrarea activităţii electrice a creierului şi realitatea virtuală, permiţând o „călătorie” în timp real prin creierul unei persoane.
Sistemul a fost dezvoltat de Philip Rosedale, creator al jocului de realitate virtuală Second Life, şi de Adam Gazzaley, neurolog în cadrul Universităţii California - San Francisco, care şi-au prezentat recent creaţia la Festivalul Interactiv South by Southwest (SXSW).
Gazzaley afirmă că, prin această modalitate de a intra în structurile creierului şi de a-i vedea activitatea, „biofeedback-ul a ajuns la nivelul următor”.
Creierul astfel vizualizat aparţinea soţiei lui Rosedale, Yvette, care a purtat o cască echipată cu numeroşi electrozi de electroencefalogramă (EEG); aceştia măsurau diferenţele de potenţial electric, înregistrând astfel activitatea electrică a creierului. Anteriror, creierul lui Yvette fusese scanat cu ajutorul rezonanţei magnetice, pentru a dezvălui structura şi reţeau de conexiuni neuronale.
În cursul demonstraţiei, Phillip Rosedale a purtat o cască de realitate virtuală cu ajutorul căreia putea explora creierul soţiei sale în 3-D, activitatea cerebrală a acesteia, înregistrată prin EEG, fiind evidenţiată de pulsuri luminoase. Imaginile, proiectate pe un ecran, permiteau spectatorilor să vadă acelaşi lucru.
„Creierul de sticlă” nu arată cu adevărat ce gândea Yvette Rosedale, ci doar înfăţişa, prin intermediul semnalelor EEG, o imagine a activităţii creierului ei. Dar echipa lui Adam Gazzaley speră ca, în cele din urmă, să se apropie de decodificarea semnalelor cerebrale şi să le poată prezenta pe ecran, cu ajutorul sistemului de realitate virtuală.
Deşi pare doar un joc amuzant, în realitate sistemul poate avea aplicaţii importante, în special terapeutice. Faptul că pot vizualiza activitatea propriului creier i-ar putea ajuta, de pildă, pe cei ce suferă de traumatisme cerebrale sau alte probleme neurologice să vadă în ce mod le afectează aceste probleme activitatea cerebrală şi să înveţe să o corecteze.
Până acum, cercetătorii au studiat în acest mod câte un singur creier odată, dar se gândesc şi la posibilitatea de a conecta virtual creierele a două persoane, astfel încât acestea să poată interacţiona.
Sursa: Discovery News