Si o banală adeverintă costă timp si nervi cu toată cheltuiala făcută deja - o jumătate de miliard de lei - pentru sistemul informatic la Casa de Asigurări de Sănătate. Mii de oameni stau la coadă zi de zi în toată tara si sunt purtăti de la un ghiseu la altul. Si două săptămâni poate să dureze completarea unui dosar pentru că sistemul nu e corelat cu al Fiscului. Iar Fiscul are de fapt dovada plătii contributiei de sănătate.
Mioara Alfares s-a pensionat pe caz de boală si pentru a se interna în spital avea nevoie de o adeverinţă care să arate că este asigurată în sistemul de stat. Iar această adeverinţă, eliberată de Casa de Asigurări de Sănătate, trebuie adusă la spital. De două săptămâni, femeia este pusă pe drumuri şi stă la cozi ca să obţină această hârtie.
„Am fost la circa financiară în sectorul 1 să scot adeverintă de venit si mi s-a făcut rău acolo, mi-a dat cineva o linguriţă de zahăr”, povesteste Mioara Alfares.
Ea a depus dosarul în data de 10 martie.
„Acum suntem în 26. Acum 16 zile”, spune ea.
Iar acesta este doar primul pas pentru a face rost de toate documentele de care are nevoie pentru a obţine o simplă adeverinţă de asigurat.
Drumul pentru a obţine o adeverinţă începe la Casa de Asigurări de Sănătate. În mod normal procedura durează zece zile. În schimb, majoritatea oamenilor sunt trimişi mai întâi la Fisc pentru a-şi completa dosarul.
La Administraţia Fiscală, pacientul pensionar trebuie să obţină dovada că şi-a plătit asigurările în ultimii cinci ani.
Pentru a avea dosarul complet, solicitantul trebuie să facă un drum şi la Poştă, de unde va cumpăra 5 timbre fiscale în valoare de 20 de lei, apoi drumul continuă.
Aproximativ două săptămâni a durat întreaga procedură prin care persoană reuseste să obtină adeverinta prin care se certifică faptul că este o persoană asigurată. Cozi interminabile si timp pierdut pentru oamenii care au si probleme de sănătate.
Scenariul este valabil în fiecare zi pentru mii de pensionari sau şomeri, deşi statul a cheltuit 120 de milioane de euro pentru un sistem informatic ce ar trebui să simplifice toate aceste operaţiuni. Până şi reprezentanţii Caselor de Asigurări de Sănătate spun că de multe ori pacienţii sunt trimişi inutil la ghişee.
„Ne adresăm furnizorului, iar el interoghează sistemul informatic unic integrat şi dacă primeşte mesajul că persoana nu este asigurată, abia atunci ar trebui să-l îndrume spre Casa de Asigurări să vedem ce se întâmplă”, explică Cristina Călinoiu.
Dacă pentru cei din oraşe distanţele sunt rezonabile, românii de la sate au de străbătut kilometri întregi ca să obţină adeverinţa de asigurat. Sediile celor două instituţii unde trebuie să ajungă sunt, de cele mai multe ori, în localităţi diferite.
„Pierdem foarte mult timp, dar ce putem face”, spune o pacientă care a mers 22 de kilometri de la Grăniceşti la Siret.
În aceeaşi situaţie sunt aproximativ 3.000 de suceveni care trebuie să meargă la sediile Administraţilor Fiscale de care aparţin şi apoi să vină în Suceava la Casa Judeţeană de Asigurări, în unele cazuri oamenii fac şi peste 100 de kilometri pentru această adeverinţă.
Paznicul suplineste rolul de birou de informatii
Un calvar e să mergi si la cadastru în Bucuresti. Durează zile întregi si să obtii o informatie si nici măcar o taxă de urgentă nu urgentează cu adevărat problema.
Discutie reporter-angajat cadastru:
„-E coadă?
-E ca la balamuc
-Încurajator, nu?
-Cu răbdare si tutun...”
Sfatul vine de la un angajat al Agentiei de Cadastru si Publicitate Imobiliară Bucuresti. Nu există birou de informatii, pentru că paznicul stie tot. Reporterii Digi24 au vrut să vadă un lucru simplu: în cât timp putem primi un extras de Carte funciară. Este documentul cerut de toti cei care vor să vadă cine e proprietar peste un teren, apartament sau casă, atunci când vor să facă o achizitie.
Discutie reporter-angajată, cu camera ascunsă:
„Angajată: Cu 100 de lei pe Legea 276 solicitati informatii privind alocarea numărului cadastral si carte funciară imobil. Copie după buletin, cerere din prima cutie si să aveti 100 de lei la dumneavoastră.
Reporter: Si la dumnevoastră se face cererea? Și în cât timp se solutionează, sincer?
Angajată: Termenul e de 30 de zile lucrătoare.
Reporter: Şi pe urmă am un număr si fac altă cerere?
Angajată: După ce aflati numărul cadastral si Cartea funciară.
Reporter: Şi asta cam cât mai durează?
Angajată: Durează aproape 30 de zile.”
Informatia care ne salvează de o asteptare de două luni pentru două acte vine de la alt contribuabil, care ne recomandă să mergem la birourile din sectoare ale Cărţii Funciare. Ajungem la agentia sectorului 4. Încă de la poartă, paznicul institutiei ne avertizează.
Discutie reporter-paznic:
„-De la trei dimineaţa stăteau (...) era un rând până în partea cealaltă.
-Şi când ajungea omul la ghişeu?
-Deschidea la opt şi jumătate, că atunci pleacă calculatorul.”
Si cei care au înfruntat coada ne avertizează.
„O să stati cam o oră si jumătate”, spune unul dintre ei.
În interior, descoperim acelasi „birou mobil” de informatii si reclamatii.
Discutie reporter-paznic:
„-Ca să vă comunice numărul de carte funciară şi de cadastru vă dau altă cerere, este un milion şi durează şapte zile (...) depui cererea aia, după aia îţi dă număr şi o depui pe asta pentru extras.
-Şi asta cât mai durează?
-Trei zile.”
Zece zile în loc de două luni, cât era prognoza la sediul principal al Cadastrului din Capitală. O alternativă, care costă la fel de multi bani, e notarul, care are trimisi la Cadastru.
Discutie reporter-paznic, cu camera ascunsă:
„-Prin notar e 100 de lei, dar nu are nicio treabă notarul. E taxa lor (n.r. - a cadastrului) 100 de lei.
-Notarul nu câstigă nimic?
-Notarul poate vă ia un comision.
-Cam cât e comisionul?
-Depinde de notar (râde). V-as lua un milion pentru câti nervi îmi fac.”
Până la această oră, reprezentantii Agentiei de Cadastru si Publicitate Imobiliară Bucuresti nu au vrut să comenteze cele semnalate de reporterii Digi24.