67% dintre români cumpără medicamente eliberate pe bază de rețetă cel puțin o dată la 3 luni, arată cel de-al patrulea val al studiului CONFIDO, desfășurat de Exact Cercetare și Consultanță, în colaborare cu Link Resource, la inițiativa Institutului Aspen România.
Foto: (c) SIMION MECHNO/ AGERPRES ARHIVA
Femeile sunt totuși cele care cumpără lunar mai mult decât bărbații: 30% versus 22%.
În ceea ce privește regiunile social-istorice, majoritatea bucureștenilor, a moldovenilor și a transilvănenilor cumpără medicamente pe bază de rețetă mai rar de o dată la 3 luni: 30%, 24% și, respectiv, 28%.
Doar locuitorii Munteniei sunt cei care achiziționează majoritar astfel de medicamente o dată pe lună — 30%.
Când vine însă vorba de medicamentele pentru a căror achiziție nu este necesară prescripția medicului, comportamentul de cumpărare se modifică, jumătate dintre români făcând des astfel de cumpărături: 26% lunar și 25% bilunar.
"Analizând comportamentul de achiziție pe genuri, constatăm că doar 19% dintre bărbați cumpără de două ori pe lună, în timp ce procentul femeilor care cumpără cu aceeași frecvență ajunge la 31%. Privind de această dată spre procentul femeilor care achiziționează rar, se constată faptul că acesta este mult mai mic comparativ cu cel al bărbaților. Astfel, doar 12% dintre femei achiziționează la 2-3 luni și 10% la distante mai mari de 3 luni, în timp ce pentru categoria bărbaților, acest procent se ridică la 18% în primul caz si 19% în cel de-al doilea", arată studiul.
Sunt remarcate de asemenea diferențe la nivel de regiuni privind spre frecvența cu care sunt achiziționate medicamentele fără rețetă, comparativ cu cele ce pot fi cumpărate doar în baza unei prescripții medicale. Astfel, locuitorii Moldovei și ai Munteniei cumpără medicamente fără rețetă de două ori pe lună: 28% și, respectiv, 27%. La rândul lor, transilvănenii cumpără cu preponderență o dată pe lună: 26%. Bucureștenii optează tot pentru cumpărături lunare, procentul acestora fiind cel mai ridicat la nivel național: 29%.
Studiul mai arată că 29% dintre cei care au achiziționat în ultimele 3 luni medicamente care se eliberează cu rețetă au achitat sume medii lunare cuprinse între 50-99 lei. Numărul celor care au plătit în medie 100-149 lei pe lună pentru medicamente eliberate cu rețetă este însă mai mic: 17%.
Bărbații plătesc în medie mai mult atunci când cumpără medicamente eliberate pe bază de rețetă medicală. 22% cheltuie în medie 100-149 lei pe lună, spre deosebire de femei, al căror procent atinge în acest caz doar 13%..
Privind la nivel regional, moldovenii sunt cei care alocă cele mai mici sume pentru medicamentele eliberate cu rețetă: 25-49 lei (26%) și 0-24 lei (18%).
Pentru medicamentele ce se eliberează fără rețetă, cei mai mulți dintre români (32%) au plătit în medie pe lună (privind spre ultimele 3 luni de zile) sume cuprinse între 50-99 lei.
Cei mai mulți români (22%) estimează că vor cheltui între 50-99 lei. Privind de această dată spre medicamentele eliberate fără prescripție medicală, mai mult de un sfert dintre români (26%) estimează că vor cheltui între 50-99 lei în următoarele 3 luni.
Când vine însă vorba de suplimentele nutritive, românii nu preconizează să aloce sume la fel de generoase. Astfel, aproximativ o treime dintre aceștia (30%) vor aloca un buget mediu de 1-24 lei în următoarele 3 luni pentru cumpărarea de suplimente nutritive. În plus, bărbații sunt cei care afirmă în procent mai mare comparativ cu femeile că vor aloca un buget cuprins între 0-24 lei (35% /vs/ 26%).
Aceeași tendință cu cea identificată în cazul intenției achiziționării suplimentelor nutritive se constată și la nivelul intenției cumpărării altor produse din cadrul farmaciei. Astfel, majoritatea românilor (25%) estimează că vor cheltui sume de până în 24 de lei în următoarele 3 luni pentru produse parafarmaceutice.
Studiul CONFIDO este realizat trimestrial, în vederea surprinderii dinamicii preferințelor populației cu privire la sistemului medical și farmaceutic din România.
Universul cercetării a fost reprezentat de persoane cu vârste cuprinse între 18 și 70 de ani, rezidente în mediul urban, pe un eșantion de 1008 respondenți, care au răspuns la chestionarul Exact Cercetare și Consultanță, administrat pe internet. Respondenții au fost selectați aleatoriu din panelul Exact Cercetare și Consultanță, care conține peste 25.000 de respondenți. Culegerea datelor a fost realizată în perioada 3-8 aprilie.
AGERPRES/(AS-autor: Roberto Stan, editor: Mihai Simionescu)