Cei mai mulţi dintre noi cred că a spune „mulţumesc” este doar o chestiune de politeţe, dar psihologii spun că e vorba de mult mai mult decâ atât: acest lucru ajută la crearea şi consolidarea relaţiilor sociale.

La baza acestei explicaţii se află o teorie legată de sentimentul de recunoştinţă, teorie elaborată de psihologul american Sara Algoe, de la University of North Carolina. Conform acestei teorii, numită „find-remind-and-bind” (găseşte-reaminteşte-leagă), recunoştinţa are următoarele efecte:

  • iniţiază noi relaţii sociale („găsirea”)
  • orientează oamenii spre relaţiile sociale deja stabilite („reamintirea”)
  • stimulează menţinerea relaţiilor sociale şi investirea de efort şi timp în ele (funcţia de „legare”)

Sentimentul de recunoştinţă are rezultate benefice pentru ambele părţi implicate. În cea ce priveşte exprimarea recunoştinţei, cuvintele capabile să o facă sunt relativ puţine, mai ales când e vorba despre persoane străine, dar mulţumesc unui dintre aceste cuvinte, de aceea, rostirea lui în diferite circumstanţe sociale banale din viaţa de zi cu zi promovează buna înţelegere dintre oameni şi consolidează legăturile sociale.

Psihologii Monica Y Bartlett, de la Gonzaga University, SUA, şi Lisa A Williams din cadrul University of New South Wales, Australie, au reaalizat un test empiric al funcţiei de „găsire” a exprimării recunoştinţei, cu participarea a 70 de subiecţi. Rezultatele au fost publicate în jurnalul Emotion şi au arătat că oamenii – chiar necunoscuţi – sunt percepuţi ca fiind mai „calzi” în relaţiile interpersonale, mai buni şi mai prietenoşi, dacă trimit o notă de mulţumire pentru un sfat pe care l-au primit, iar această percepţie măreşte şansele ca, ulterior, persoana care îşi exprimase recunoştinţa şi cea care primise mulţumirile să dezvolte şi să menţină o relaţie socială.

Sursa: The Conversation

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro