Fişa bolnavului va fi transmisă electronic din ambulanţă la Unitatea de Primiri Urgenţe (UPU), astfel încât atunci când salvarea ajunge la spital, medicii să fie pregătiţi să intervină rapid, a declarat managerul Serviciului de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov, dr. Alis Grasu.
"Va fi un sistem care va ajuta mult bolnavii în stare critică. Doctorul Raed Arafat pune bazele unei fişe a pacientului transmisă în UPU. Noi (SABI - n.r.) am realizat împreună cu STS, până la un anumit nivel, un sistem de primire a fişei în ambulanţă. Încercăm să scurtăm timpul de alertare a echipajului şi, mai ales, timpul de ajungere la caz, apoi la spital. În final, fişa este primită în fomat electronic în ambulanţă, pe o tabletă, prin intermediul unui router, se completează cu alte date, iar în final aceeaşi fişă completată ajunge în UPU. Este o etapă la care se lucrează. Sperăm să fie funcţională cât mai curând", a explicat managerul Serviciului de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov (SABI), dr. Alis Grasu, la Conferinţa naţională de medicină de urgenţă, organizată la Poiana Braşov de Asociaţia Serviciilor de Ambulanţă din România, împreună cu Societatea de Salvare Bucureşti.
Potrivit managerului SABU, în prezent, în cazul unui pacient în stare critică, datele privind acesta sunt comunicate telefonic.
Dr. Alis Grasu a vorbit şi despre dispeceratul de paturi libere din Bucureşti, care, în opinia ei, "ar funcţiona şi mai bine" dacă datele ar fi completate continuu. "Avem dispeceratul de paturi libere, care poate merge chiar şi până la a şti situaţia locurilor libere din aşezămintele sociale. Dispeceratul funcţionează foarte bine, mai trebuie cineva care să încarce datele", a spus ea.
La rândul său, preşedintele Societăţii de Salvare Bucureşti (SSB), dr. Cristian Grasu, a reluat discuţia despre Sistemul electronic de transmitere a datelor pacienţilor, subliniind că acesta ar fi de mare ajutor serviciilor de ambulanţă. "Un caz de cod roşu este anunţat echipajului prin dispecerat şi, totodată, este anunţată camera de gardă a spitalului unde va fi dus pacientul. Acum se lucrează la crearea unui sistem automatizat, pentru ca UPU să aibă aceleaşi date de la locul unde s-a produs accidentul. Şi, astfel, se câştigă timp pentru organizarea consultului în spital. Sperăm ca în 2015 sistemul să fie funcţional", a spus dr. Cristian Grasu.
Preşedintele SSB a vorbit şi despre câteva iniţiative importante realizate cu sprijinul Ministerului Sănătăţii, între care extinderea la nivel naţional a proiectului "Există un erou în fiecare dintre voi", în care sunt deja 2000 de voluntari.
"Avem proiecte foarte importante susţinute de autorităţile centrale. Astfel, 'Există un erou în fiecare dintre voi' va fi extins cu sprijinul Ministerului Sănătăţii la nivel naţional. Ne dorim ca, de la anul, concursul echipajelor de ambulanţă să facă parte din programul de pregătire a personalului de la serviciile de ambulanţă. Vom continua pregătirea elevilor de gimnaziu în acordarea primului ajutor, având ca material de studiu manualul de prim ajutor scris de Mihaela Arion. De asemenea, împreună cu Institutul Naţional de Hematologie, Ministerul Sănătăţii şi SABI, vom susţine campaniile mobile de donare de sânge. Societatea de Salvare Bucureşti va achita costurile combustibilului, iar SABI va asigura şoferii pentru centrele mobile de donare de sânge", a precizat preşedintele SSB.
Pe de altă parte, dr. Cristian Grasu a subliniat, la aceeaşi conferinţă, faptul că, "într-un final, atât în prespital, cât şi în UPU, medicii specialişti în medicina de urgenţă se întâlnesc cu patologia din toate domeniile". "Deci este clar că tot timpul trebuie să înveţi, dar până unde sau cum abordezi acest învăţat? Medicina de urgenţă însumează cunoştinţele din toate capitolele, de aceea mereu mai ai ceva de învăţat, de căutat", a spus el.
La conferinţă s-a discutat, printre altele, şi despre dosarul electronic al pacientului, evoluţia globală a medicinei de urgenţă, managementul fluxurilor de pacienţi în departamentul de urgenţă, dar şi despre cum ar trebui să arate o UPU a viitorului.
Printre medicii prezenţi la conferinţă s-au numărat Valentin Calu, Gheroghe Burnei, Cătălin Cârstoiu, Radu Zamfir, Monica Cârstoiu şi Doina Cimpoieşu, toţi considerând că medicina de urgenţă însemnă un sistem care începe cu operatorul de la 112 şi se încheie în spital.
La eveniment au participat şi invitaţi din străinătate, între care dr. Terrence Mulligan din SUA. Acesta a lăudat sistemul de urgenţă din România şi a subliniat că acesta, în general, trebuie să funcţioneze începând de la operatorul care răspunde la 112 şi până la UPU şi medici specialişti.
"Orice întârziere în acest sistem va aduce nişte oameni mai târziu la spital, aceştia vor sta mai mult acolo, vor încărca costurile, vor ieşi cu sechele. Transmiterea rapidă a datelor la spital este foarte importantă. Iar peste toate, comunicarea între toţi actorii din sistem şi pregătirea temeinică a tuturor este importantă", a mai spus dr. Mulligan.