200.000 de copii din România suferă de deficit de atenţie, iar aproape 40% dintre ei nu ajung să termine liceul. Specialiştii atrag atenţia că vina aparţine, în primul rând, sistemului de educaţie, proiectat să se adreseze doar elevilor fără probleme. Ceilalţi sunt, inevitabil, marginalizaţi şi de regulă ajung să abandoneze şcoala.

Emilia Munteanu este mama unei eleve de 18 ani care suferă de ADHD. Nu o să uite niciodată chinul prin care fata ei a trecut în şcoală. A trebuit să o mute de la o unitate de învăţământ la alta pentru că nu se putea adapta. Nici profesorii, nici colegii nu au ajutat-o să se integreze mai uşor.

„Mi-a povestit foarte târziu că, într-o zi, colegii de la o şcoală privată unde a fost au aruncat cu pietre după ea, mi s-a rupt sufletul, am mutat-o din clasa a doua în a treia la altă şcoală şi acolo acelaşi lucru. Au izolat-o şi copiii şi s-a şi autoizolat”, a povestit Emilia Munteanu.

Cu toate acestea, cei de la Inspectoratul Şcolar susţin că profesorii sunt pregătiţi să lucreze cu cei care au astfel de probleme.

„Marea majoritate a copiilor cu ADHD sunt integraţi în învăţământul de masă fără niciun fel de probleme, cadrele didactice au urmat cursuri de formare în acest sens pentru a lucra cu copiii diagnosticaţi cu ADHD”, a spus Laura Ionescu, inspector şcolar de specialitate, ISJ Cluj.

Cifrele spun însă cu totul altceva. 61% sunt copiii care termină liceul, iar 38,2% sunt cei care nu termină liceul, pentru că au probleme de învăţare, iar ei trebuie ajutaţi în momentul în care intră în şcoală. În România nu există un program guvernamental care să identifice din timp copiii cu ADHD, singurul lucru care există este tratamentul medicamentos, decontat de CAS, dar terapie nu există.

Cheia pentru o mai bună integrare este diagnosticarea la o vârstă cât mai fragedă. Astfel, părinţii vor şti cum să îşi ajute copiii.

„Felul în care adulţii din jur încearcă să-i corecteze, de foarte multe ori aceste metode nepotrivite agravează problemele în loc să le rezolve şi atunci, cu cât mai repede ne dăm seama că avem un copil care are o problemă de atenţie, cu atât este mai uşor şi pentru părinţi şi să ceri ajutorul să vezi ceea ce este de făcut”, a spus psihologul Adela Moldovan.

În total, în România, sunt aproape 200.000 de copii care suferă de acest deficit de atenţie şi hiperactivitate, o tulburare de comportament supranumită ADHD. Dintre aceştia, doar 8.000 se regăsesc în evidenţele specialiştilor şi urmează un tratament.

Sursa

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro