Conform Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, începând cu data de 19 septembrie, operatorii poştali au început distribuirea către bucureşteni a Cardului Naţional de Sănătate, fiind vizaţi exclusiv asiguraţii  cu vârsta peste 18 ani. CNAS mai precizează că în data de 22 septembrie a început  distribuirea cardului concomitent în mai multe judeţe din ţară, procesul de distribuire continuând în luna octombrie pentru cei aproximativ 12,5 milioane de asiguraţi pentru care au fost tipărite cardurile.

Satu Mare nu se află printre judeţele unde distribuirea CNS a început în 22 septembrie, distribuirea fiind prevăzută să înceapă în 14 octombrie. Potrivit preşedintei CJAS Satu Mare, Georgeta Pop, pentru judeţul nostru au fost tipărite şi urmează a fi distribuite 250.000 CNS, nefiind vizaţi şi cei 70.000 de copii şi tineri cu vârsta până la 18 ani.
Medicul Călin Bumbuluţ, preşedintele Asociaţiei Medicilor de Familie Satu Mare este sceptic în privinţa eficienţei cardului.

Revoltat, el spune că pentru activarea cardurilor este nevoie ca medicii de familie să achiziţioneze cititoare de carduri, demersul urmând să înceapă cel mai probabil după ce cardurile vor ajunge la populaţie.

“Deocamdată nu ştim care din cele 15 tipuri de cititoare de carduri vor fi agreate de Casa Naţională şi nici care este costul acestora. Nu costul acestora este o problemă, ci faptul că nu se ştie cu adevărat cât de eficiente vor fi cardurile, atâta vreme cât, se ştie, circa 20% din datele asiguraţilor aflate în evidenţele caselor de sănătate sunt eronate în ceea ce priveşte numele, vârsta şi adresa. În aceste condiţii, este de aşteptat ca poştaşii să distribuie carduri la adrese greşite sau la persoane care nici măcar nu se mai află în ţară. Însă, cele mai serioase îndoieli le am în privinţa eficienţei cardului cu privire la evidenţa stării reale de sănătate a asiguraţilor, reflectată, aşa cum se doreşte, de prezenţa asiguratului la furnizorul de servicii medicale. Părerea mea este că aceste carduri reprezintă doar metoda prin care sistemul vrea să ne controleze pentru ca, vezi Doamne, să nu comitem ilegalităţi. Ar fi bine ca mai întâi să se corecteze greşelile din evidenţele caselor de sănătate”! – a declarat medicul Călin Bumbuluţ.

Poştaşii sunt cei care distribuie cardururile, acestea fiind înmânate titularilor în baza unui act de identitate şi a semnăturii de primire. În situaţia în care, după minim două prezentări la domiciliul asiguratului, dovedite pe baza avizului de transmitere, cardul nu a putut fi predat asiguratului, acesta va fi predat casei de asigurări teritoriale în evidenţa căreia se află asiguratul.

Avizul pe care operatorul poştal îl lasă la domiciliul asiguratului în cazul în care nu va fi găsit, va conţine numărul de telefon al factorului poştal, astfel încât asiguratul să îl poată contacta pentru a stabili intervalul orar în care factorul poştal poate reveni în zilele următoare pentru a–i preda cardul de sănătate. Dacă în intervalul celor 20 de zile cardul nu a putut fi predat, asiguratul poate să îşi ridice personal cardul de sănătate de la casa de asigurări în a cărei evidenţă se află, după un termen de 10 zile lucrătoare, pe care CN Poşta Română îl are la dispoziţie pentru a preda cardul casei de asigurări.

Cardul Naţional de Sănătate va face dovada calităţii de asigurat şi va confirma prezenţa asiguratului la furnizorul de servicii medicale. Prin implementarea acestui sistem informatic, banii din sistemul asigurărilor de sănătate vor fi cheltuiţi mai eficient şi mai transparent. Unul dintre principalele obiective ale CNAS este ca, începând de anul viitor, toate serviciile medicale să fie validate şi decontate doar prin intermediul Cardului Naţional.

Sursa

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro