Reprezentantii institutiei sunt de parerea ca aplicarea unei restrictii de ordin demografic nu va avea nici pe departe ca efect infiintarea de noi farmacii in zonele rurale. Apreciata de lanturile farmaceutice, viziunea Consiliului este contestata de farmacistii independenti.
Tentativa Guvernului de a amana, cel putin pentru doi ani, deschiderea pietei pentru infiintarea farmaciilor, la solicitarea Colegiului Farmacistilor, pare sortita esecului. Consiliul Concurentei ia pozitie fata de o eventuala initiativa legislativa privind decizia de prelungire a duratei de aplicare a criteriului demografic in cazul infiintarii farmaciilor in mediul urban, spre disperarea farmacistilor independenti. Mai mult, Consiliul atrage atentia ca aceasta nu este o solutie viabila pentru a incuraja infiintarea de farmacii in mediul rural, desi astfel de unitati sunt foarte rare in localitatile cu o mai mica importanta administrativa, cum sunt comunele.
Decizia Ministeului Sanatatii de a prelungi perioada de aplicare a acestui criteriu, prevazut in Legea Farmaciei, este motivata de faptul ca astfel se va asigura o aprovizionare sigura si de calitate cu medicamente, catre populatie, impiedicandu-se migrarea farmaciilor comunitare din mediul rural catre cel urban. Consiliul Concurentei contrazice, insa, aceasta teorie, precizand ca „in lipsa oricarei reglementari, nu se poate exclude faptul ca farmacistii se vor concentra in localitaţile considerate atractive. Consecinta este aceea ca alte localitati, mai putin atractive, ar suferi din cauza unui numar insuficient de farmacii, care sa asigure un serviciu farmaceutic sigur si de calitate. Daca prin criteriul demografic se urmareste stimularea sau mentinerea numarului de farmacii in mediul rural, pentru asigurarea cu medicamente a populatiei din aceste zone, consideram ca limitarea numarului de farmacii in mediul urban nu va conduce in mod direct la deschiderea de noi farmacii in mediul rural, cu atat mai mult cu cat viabilitatea economica a farmaciilor din mediul rural este pusa sub semnul intrebarii”.
In comunicatul institutiei se mai arata ca, in cazul in care exista probleme legate de existenta, sau mai precis, de inexistenta farmaciilor in anumite zone, solutia este incurajarea accesului in zonele rurale, nicidecum impiedicarea accesului in zonele urbane. In acest sens, Consiliul Consurentei da exemplul altor tari care au rezolvat aceasta problema in alte moduri, solutiile adoptate dovedindu-se a fi unele viabile. In Marea Britanie, spre exemplu, pentru zonele in care nu exista farmacii care elibereaza retete au fost gasite doua solutii mult mai potrivite pentru zonele cu probleme decat reglementarile care controleaza accesul la nivel general, respectiv Schema Esentiala pentru Farmaciile Mici si eliberarea medicamentelor chiar de catre medicii prescriptori. Schema Esentiala pentru Farmaciile Mici furnizeaza asistenta financiara farmaciilor care nu sunt viabile din punct de vedere economic datorita locatiilor lor, dar sunt considerate vitale pentru furnizarea de servicii farmaceutice catre comunitatea locala. In concluzie, aceasta schema are ca scop asigurarea furnizarii de servicii farmaceutice in zone care, altfel, ar avea dificultati in ceea ce priveste atragerea lor. Aceasta joaca un rol important in asigurarea accesului si datorita faptului ca este folosita in mod direct pentru rezolvarea problemei de acces, determina obtinerea acestui scop la un cost substantial mai mic pentru consumatori decat reglementarea controlului la nivel general. „Eliberarea medicamentelor direct de catre medicii prescriptori in zonele rurale in care consumatorii intampina dificultati in procurarea de medicamente este o solutie adoptata de mai multe state membre UE, pentru a rezolva lipsa farmaciilor din mediul rural, precum Austria, Cehia, Franţa, Ungaria, Irlanda, Slovenia, Marea Britanie si Olanda”, se mai arata in comunicatul Consiliului Concurentei.
Reglementarile din aceste tari prevad posibilitatea eliberarii de catre medici a medicamentelor ce se elibereaza pe baza de prescriptie la pretul de farmacie, fara un adaos suplimentar, pana in momentul in care in respectivele zone se deschid farmacii. Totusi, medicii nu pot vinde medicamente fara prescriptie, in aceste zone. „De asemenea, infiintarea de farmacii in mediul rural ar putea fi stimulata daca legislatia in domeniu ar facilita accesul in aceste zone prin stabilirea unor conditii si criterii de infiintare mai puţin restrictive, in raport cu cele cerute pentru infiintarea unor farmacii in mediul urban, de tipul: program redus de functionare, o gama restransa de produse, eliminarea conditiei privind laboratorul propriu, suprafata mai mica, posibilitatea de a fi deservita de un asistent de farmacie etc. O alta solutie ar putea fi introducerea unui program pilot pentru infiintarea de farmacii mobile, care sa deserveasca zonele rurale greu accesibile”, mai arata Consiliul Concurentei. Cresterea numarului de farmacii dintr-o zona corelata cu redistribuirea pacientilor din zona respectiva conduce, in opinia Consiliului Concurentei, la intarirea concurentei, fapt care poate genera servicii farmaceutice de calitate superioara.
In concluzie, punctul de vedere al Consiliului Concurentei este ca mentinerea criteriului demografic la infiintarea unei farmacii in mediul urban nu se poate realiza decat pe o perioada limitata, de 6 – 9 luni, respectiv pana cel mult la data de 30.09.2015, prelungire avuta in vedere din perspectiva necesitatii respectarii legislatiei privind procedurile de elaborare, avizare si prezentare a proiectelor de acte normative. De asemenea, o prelungire a termenului de mentinere a criteriului demografic ar trebui sa fie justificata de existenta unor circumstante exceptionale. „O astfel de masura ar putea fi justificata doar daca sunt indeplinite urmatoarele conditii, evidentiate de Curtea de Justitie a Uniunii Europene: criteriul demografic sa se aplice fara discriminare, sa fie justificat de motive imperative de interes general, sa fie de natura sa asigure realizarea obiectivului urmarit si sa nu depaseasca ceea ce este necesar pentru atingerea acestuia. In ceea ce priveste ultima conditie, trebuie subliniat ca au existat prelungiri succesive pe perioade de doi ani ale duratei de aplicare a criteriului demografic, care ar fi permis identificarea si implementarea unor solutii compatibile cu principiile concurentiale”, explica autoritatea.
In acelasi timp, Consiliul Concurentei are in vedere faptul ca eliminarea criteriului demografic din Legea Farmaciei necesita un termen acoperitor pentru respectarea legislatiei in vigoare privind procedura de elaborare, avizare si adoptare a proiectelor de acte normative. Conform prevederilor actuale din Legea Farmaciei, criteriul demografic este in vigoare pana la data de 31 decembrie 2014, iar Guvernul a promis ca va emite un act normativ care sa prelungeasca aceasta situatie pentru inca doi ani.