Sistemul funcţionează în general, dar dă şi erori. Nu softul pe care îl folosim este problema, ci legătura cu unitatea de management a cabinetului. Pacienţii vin constant cu cardurile, până acum nu am avut situaţii în care să fiu nevoită să deblochez cardul”, a explicat medicul Sandra Alexiu, vicepreşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF).
Doar medicii de familie pot debloca documentul electronic
Potrivit acesteia, blocarea şi respectiv deblocarea cardurilor este o problemă serioasă, consumatoare de timp şi care poate să apară la orice furnizor de asistenţă medicală, indiferent că este spital, medic de familie sau ambulator. În prezent, însă, singurii care au posibilitatea să deblocheze cardurile sunt medicii de familie, soluţie considerată inacceptabilă de aceştia.
„Este inacceptabil scenariul prezentat de CNAS, în care medicul este cel care va fi obligat să consume din timpul consultaţiei medicale de care pacientul are nevoie, pentru a apela telefonic un help-desk, pentru a obţine un ticket şi pentru a scrie e-mailul cu datele cardului blocat către serviciul de asistenţă tehnică a cardului”, a completat Sandra Alexiu.
Medic: „N-am activat niciun card până acum”
Medicul de familie Gabriel Munteanu spune că până acum nu a activat niciun card de sănătate şi că se bazează pe sistemul clasic, pe hârtii, cel puţin până la începutul lunii martie, când intenţionează să treacă la raportarea electronică pe baza cardului.
„N-am activat niciun card. Am cumpărat şi cititor, pacienţii vin cu cardul, dar daca le-aş activa mi-ar lua foarte mult timp. Oricum nu cred că se va merge exclusiv pe noul sistem din aprilie, deja autorităţile au anunţat că va funcţiona şi adeverinţa. Era bine să putem lucra fără acest card, din punct de vedere medical e un timp pierdut”, a explicat Munteanu.
Pe de altă parte, doctorul Cosmin Alexandrescu, reprezentantul medicilor din ambulator, susţine că nici acum nu s-a rezolvat nimic în privinţa componentei de imagistică de pe card. Foloseşte, în continuare, copii xerox ale cardurilor de sănătate, pentru că în momentul în care introduce cardul pacienţilor în cititor „nu se întâmplă nimic”.
Sute de mii de carduri, încă nedistribuite
„Nu s-a rezolvat nimic, încă avem mari probleme, iar autorităţile nu dau semnale că vor veni prea curând cu soluţii. Este exact aceeaşi situaţie ca acum două săptămâni”, a subliniat şi Alexandrescu.
O altă problemă e şi faptul că încă sunt carduri care au rămas nedistribuite. Doar în Bucureşti sunt peste 170.000 de carduri nu au ajuns în posesia asiguraţilor. „Au fost societăţi mari care au decis să preia din carduri, dar puţini medici din cabinete individuale au apelat la varianta asta”, a explicat şi Cristina Călinoiu, purtătorul de cuvânt al Casei de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti (CASMB).Autorităţile îi sfătuiesc pe asiguraţi să facă tot posibilul pentru a intra în posesia cardurilor de sănătate întrucât de la 1 mai documentul devine unicul instrument în baza căruia vor beneficia de consultaţii sau reţete gratuite şi compensate.
Cum se activează cardul de sănătate
Concret, în momentul în care asiguratul ajunge la medicul de familie, documentul este introdus într-un cititor de card, iar pacientul trebuie să tasteze PIN-ul. „Acesta poate fi, spre exemplu, anul naşterii”, explică specialiştii, adăugând că pentru a funcţiona, cititorul de card trebuie conectat la un calculator sau laptop. Ulterior, medicul are acces la datele pacientului şi îi poate da acestuia trimiteri sau reţete compensate, după caz.
Cardul de sănătate este cheia de acces la dosarul electronic al pacientului, care va cuprinde istoricul medical – boli, grupa de sânge, consultaţii. Până în prezent au fost deschise 3,8 milioane de dosare la care au contribuit cu informaţii peste 6.200 de medici.