La sediul CAS Maramureş au fost prezentate ultimele noutăţi, date şi cifre referitoare la Cardul de sănătate ce va intra în vigoare de la 1 mai 2015. Au fost prezenţi preşedintele Casei maramureşene, Viorel Deghid, directorul DSP Maramureş, Rareş Pop şi funcţionari ai CAS implicaţi în distribuirea cardurilor în judeţ.

 Viorel Deghid a spus că situaţia distribuirii cardurilor în Maramureş este foarte bună, nordul ţării fiind una din zonele în care această problemă a fost rezolvată aproape în totalitate.„Acordăm o mare atenţie folosirii de la 1 mai a cardului naţional de sănătate pentru decontarea tuturor serviciilor medicale. De mai bine de şase luni ne ocupăm de problema cardului. Şi doresc să punctez câteva chestiuni importante.

Cardul face dovada calităţii de asigurat, va permite accesul la ceea ce va urma, respectiv dosarul electronic al pacientului şi va face posibilă transparentizarea întregii activităţi medicale.

Legat de card, acesta conţine doar datele de identificare a asiguratului, celelalte date pot fi înscrise doar la cererea asiguratului. Pe noi ne interesează ca toţi cei care beneficiază de servicii medicale să aibă acest card de sănătate să poată fi luaţi în evidenţă fără nicio problemă. Dacă un asigurat nu are card, nu este blocat, eliberăm în continuare adeverinţe de asigurat, ca până acum, din trei în trei luni. Dacă acest card este pierdut sau distrus din vina asiguratului, se eliberează altul la cerere şi contra cost (preţul este de 10 lei n.red.).

Dacă este din vina sistemului, sunt date greşite sau cardul are probleme, se eliberează altul, gratuit”, a spus Deghid.

Numărul cardurilor naţionale de asigurări de sănătate care au fost distribuite de Poşta Română în judeţul Maramureş sunt în număr de 302.681 şi returnate la CAS Maramureş 19.451 de carduri. Cardurile naţionale de sănătate nedistribuite şi predate de către operatorul de servicii poştale la CAS sunt distribuite asiguraţilor de către Casele de Asigurări de Sănătate, fie prin prezentarea acestora la sediu Casei la care este luat în evidenţă asiguratul, fie prin intermediul medicilor de familie, cu ocazia primei prezentări în vederea acordării unui serviciu medical.

 În Maramureş, un număr de 12 asiguraţi au depus cerere prin care au refuzat cardul de sănătate din motive religioase sau de conştiinţă şi au solicitat adeverinţa de înlocuire a cardului, cu menţiunea că aceste carduri rămân la CAS, de unde pot fi ridicate oricând, în situaţia în care se răzgândesc. Până la această dată au fost activate un număr de 26.319 carduri.

La nivel de judeţ au fost achiziţionate un număr de 932 cititoare de carduri de către furnizorii de servicii medicale (toate unităţile spitaliceşti, toate cabinetele medicale de medicină de familie, toate ambulatoriile de specialitate),   aflaţi în relaţie contractuală cu CAS Maramureş.

Până la data limita 01.05.2015, toţi furnizorii de servicii medicale din judeţ care sunt în relaţie contractuală cu CAS Maramureş vor avea achiziţionate cititoare de carduri.

De menţionat că doar asiguraţii cu vârsta peste 18 ani vor primi carduri de sănătate. Copiii sunt asiguraţi prin lege, aşadar vor beneficia, ca şi până acum, de serviciile medicale, fără să fie necesară prezentarea cardului personal sau al unuia dintre părinţi. În această categorie intră şi copiii instituţionalizaţi. Procesul de tipărire şi de distribuire a cardului de sănătate continuă pentru asiguraţii care vor împlini în viitor vârsta de 18 ani şi/sau dobândesc calitatea de asigurat.

Activarea cardului
 Cardul primit acasă de asigurat prin servicii poştale este inactiv.

Intrat în posesia cardului de sănătate, asiguratul îl va prezenta la prima vizită la medic, indiferent dacă este medic de familie, specialist sau alt furnizor de servicii medicale (mai puţin furnizori de medicamente şi de dispozitive medicale), unde cardul va fi activat. Mai exact, cardul naţional ajunge la asigurat cu un pin de transport (000). În momentul în care cardul este introdus pentru prima dată în cititor, se va afişa mesajul că acest card este inactiv şi se va solicita introducerea unui pin personalizat, compus din patru cifre, la fel ca şi cardul bancar. PIN-ul personalizat va fi introdus şi confirmat personal de către pacient.

Personalizarea pin-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă şi nu poate confirma servicii medicale în sistem.

Aşadar, personalizarea pin-ului reprezintă activarea cardului naţional şi se realizează la prima vizită la un furnizor de servicii medicale. Acest pin va fi introdus de către asigurat la primirea fiecărui serviciu medical pentru validarea şi, mai apoi, decontarea acestuia din Fondul Asigurărilor Sociale de Sănătate. Dacă pin-ul este personalizat, este introdus greşit de cinci ori consecutiv, cardul se blochează. În această situaţie, asiguratul va suna la Centrul de asistenţă al CNAS şi se va solicita deblocarea cardului. Asiguratul va trebui să furnizeze datele sale de identificare operatorului. După deblocare, asiguratul va tasta un nou pin.

Cardurile naţionale de sănătate nedistribuite şi predate de către operatorul de servicii poştale la CAS sunt distribuite asiguraţilor de către Casele de Asigurări de Sănătate, fie prin prezentarea acestora la sediu Casei la care este luat în evidenţă asiguratul, fie prin intermediul medicilor de familie, cu ocazia primei prezentări în vederea acordării unui serviciu medical.

Sursa

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro