Principalele declaraţii despre cardul de sănătate

S-a ajuns la un blocaj. Când spun că trebuie să fim o echipă trebuie să înţelegem fiecare ce trebuie să facem şi atunci nervii probabil că nu vor fi întinşi la maxim. Probabil că nici noi nu am explicat pe înţelesul tuturor ce presupune cardul. Le-am spus pacienţilor şi furnizorilor că au niciun motiv să nu fie îngrijoraţi că nu au niciun motiv să fie îngrijoraţi şi că vor fi decontate serviciile.

La nivel de Bucureşti unde a fost cea mai mare tensiune, au fost întoarse aproximativ 150.000 de carduri, apoi au rămas undeva sub 90.000. Dar vă daţi seama că numărul angajaţilor nu este nelimitat, nervii pacienţilor şi funcţionarilor sunt închişi la maxim

Ca pacient, dacă ai o problemă medicală te duci întâi la medic, apoi ne adresezi o cerere şi noi o dăm cardul. E o procedură greoaie, dar nici nu există alta. Important este să putem să răspundem cererilor pacienţilor.

Servicii medicale fără card se vor acorda până în momentul în care acest procent de 3% scade la 1%. Poate să existe şi situaţii în care eu, pacient, nu vreau să dau cardul. Noi monitorizăm aceste servicii separat. O mare parte au început să folosească cardurile de anul trecut, ei au deja exerciţiu, lucrează foarte bine, etc. Dar au fost şi alţii care s-au trezit la 1 mai că trebuie să folosească acest card şi nu au ştiut cum.

Acest soft trebuie să fie compatibil sau să aibă o interfaţă cu sistemul informatic al casei pentru a face raportarea. Gândindu-ne că apar tot felul de probleme am fost în ţară şi am făcut trainiguri, am adunat toţi dezvoltatorii de aplicaţii la CNAS sau în ţară şi am purtat discuţii tehnice cu ei tocmai pentru a vedea unde sunt probleme. Probabil că unora le-a fost mai comod să îi spună pacientului să vină fără card. Sigur că este normal să devină iritaţi şi agitaţi. Au fost şi pacienţi care au primit serviciul şi au spus că nu l-au primit. Lucrurile sunt împărţite în toată sfera. Nu e doar cineva de vină.

Dintr-o folosire incorectă a programelor, s-a întâmplat ca sistemul să aibă şi probleme. În momentul în care ai introdus cardul în cititor, rămâne amprenta de timp acolo şi acel serviciu acordat ai timp 72 de ore să îl ridici în sistem. Amprenta a rămas acolo şi vedem că acel serviciu a fost acordat.

Sigur, dacă îi spui pacientului să aştepte până răspunde sistemul şi el se enervează şi cei care aşteaptă. Încercăm să rezolvăm problemele celor 3% care nu au rămas în posesia cardului, dar întârzieri au fost şi la alţi furnizori care au introdus cardul şi l-au scos de mai multe ori

Cine plateste pentru sanctiuni?

Ne-am gândit la toate lucrurile, important e să deblocăm situaţia. Nu am căutat responsabilii în aceste zile, important e să rezolvăm problema. Situaţia se rezolvă de la o zi la alta. Luni, cu o săptămână în urmă a fost o diferenţă de 100.000 de carduri activate.

Marţi, au fost 247.000 de carduri activate. Ieri s-a inversat raportul serviciilor acordate în baza cardului de sănătate. Vorbesc de date la nivel naţional. În Bucucreşti ieri erau peste 15.000 de servicii acordate cu card, lumea a început să înţeleagă, lucrurile se normalizează.

Este absolut de neînţeles. Cum să trimiţi un pacient în halat să vină la casă şi să îşi ia cardul că tu nu îl externezi? E şi o frică, e şi o chestie de comoditate. Dacă cardul nu este emis, se emite cardul pe cheltuiala noastră. Este improtant că pacientul îşi primeşte serviciile medicale, iar furnizorul îşi primeşte decontarea.

Unii sperau ca acest card să nu intre, erau şi interese ale unor furnizori altfel nu pot să îmi explic refuzul unora de a acorda servicii medicale. A fost un sabotaj al unor medici.

Încontinuu din noiembrie anul trecut am spus că trebuie folosit cardul de sănătate, ca să facem probe. Sunt 64.000 de utilizatori în acest sistem, la nivel naţional sunt foarte multe accesări, nu este puţin. Cel mai mult deranjează accesările greşite, iar sistemul este construit să reziste. Sistemul nu a căzut, ci merge. Am recunoscut că a avut şi perioade de răspuns greoi sau cu întârziere, dar tocmai de aceea am prins în legislaţie timpul de 72 de ore.

Indiferent că ai card, indiferent că nu ai, este urgenţă, rezolvi problema medicală şi apoi rezolvi cu cardul.

Dacă este sunat furnizorul de servicii acolo unde s-a blocat cardul la helpdesk se deblochează foarte repede. Trebuie să rămână în sistem cine cere deblocarea, furnozorul sau persoana posesoare de card.

Referitor la reţete, le-am explicat tuturor farmaciştilor că trebuie să elibereze reţete. La farmacie pe noi ne interesează să stim cine şi când a ridicat reţeta. Puteţi să ridicaţi o reţetă pentru mine cu condiţia să existe datele dumneavoastră.

În momentul în care se depune la casă o cerere pentru un dispozitiv, acolo sunt toate datele pacientului, la dispozitive sunt multe puncte de lucru nu poţi să foloseşti cardul. Cardul trebuie folosit inclusiv la recoltarea de sânge. Recoltarea nu se poate face decât în puncte avizate, ne interesează să ştim unde şi când au fost decontate probele pentru analize.

Rolul cardului a fost să eficientizeze banii din Sănătate. Este o încercare de sabotare de a distruge cardul. Am văzut pe Fb iniţiative că fiecare card este alimentat cu 3.000 de lei. Există informaţii că au existat carduri reţinute de bancomat, au fost bănci care au raportat că au existat carduri în bancomat.

Aveti raportari de la banci ca au incercat sa bage cardul de sănatate in bancomat?

Cu siguranţă au fost oameni care au băgat cardul în bancomate. Acest card nu conţine bani pe el nu conţine date medicale. Folosind cardul se economisesc bani în sistem dar asta nu înseamnă că există bani pe card. Nu poţi vorbi de pe SIM-ul care se află pe card.

Cardul de sănătate le dă mari bătăi de cap atât medicilor cât şi asiguraţilor români, care şi ieri au făcut cozi interminabile la ghişeele caselor de sănătate din Bucureşti şi din ţară. Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Vasile Ciurchea, a arătat că sistemul informatic, pus la punct de compania SIVECO, nu a fost blocat. Ba mai mult, reprezentanţii Casei au descins ieri în mai multe clinici bucureştene pentru a verifica dacă medicii refuză să să le acorde consultaţii celor care nu au card de sănătate.

Şi ministrul Sănătăţii, Nicolae Bănicioiu, le-a reamintit doctorilor de familie că au obligaţia prin contract să acorde servicii medicale asiguraţilor, indiferent că au sau nu cardul asupra lor. Totodată, Bănicioiu a făcut apel la responsabilitatea şi profesionalismul acestora. „Implementarea sistemului prin cardul de sănătate nu trebuie să reprezinte un pretext pentru neacordarea serviciilor medicale la care pacienţii au tot dreptul”, a declarat şeful de la Sănătate.

 

Sursa