Asistenții medicali sunt pioni de bază în orice sistem sanitar, fie că vorbim de cel din România, fie că vorbim de oricare altul din afară. Așa că și pregătirea trebuie să fie pe măsură. Nu trebuie să existe niciun fel de scuză în ceea ce privește efectuarea, în mod greșit, a unei manevre medicale. Asistentul medical trebuie să fie sigur pe ceea ce face, greșelile trebuie să fie spre 0. Din păcate, în România, lucrurile nu stau deloc așa. Sunt asistenți medicali ce urmează cursurile la fără frecvență, ceea ce este incompatibil cu viitoarea profesie. Acest lucru nu este susținut de oricine, ci de specialiști în domeniu. Personal, președintele Ordinului Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România (OAMGMAMR), totodată președinte filialei din Constanța, dar și asistent medical în cadrul Ministerului Sănătății, Mircea Timofte, a declarat, în exclusivitate pentru ”Telegraf”, că școlile noastre sanitare greșesc foarte mult atunci când pregătesc viitorii asistenți medicali care, mulți dintre ei, nici măcar nu ajung să profeseze. Întrebat unde crede că greșesc școlile noastre, președintele OAMGMAMR a preferat, inițial, să nu răspundă la această provocare. ”Am tot spus... În primul rând, școlile noastre fabrică foarte mulți asistenți medicali ce au nicio perspectivă de angajare în viitor. Într-un an există un necesar de maximum 3.000 de asistenți medicali, iar școlile scot 10 - 15 mii pe an. Acelor absolvenți, dacă li se adaugă 10 mii, și iar 10 mii, și tot așa... În primul rând pierd 3 ani din viață degeaba, pentru că ei nu vor lucra în această profesie niciodată pentru că, simplu, nu sunt locuri. Locurile atâtea sunt”, a declarat șeful asistenților medicali din România.

CUM ESTE PREGĂTIREA? Cât despre pregătirea cadrelor medicale în număr mult prea mare, nici pomeneală să se apropie de ceea ce ar trebui, evident, fără să fie făcută vreo generalizare a situației. ”De exemplu, dacă sunt pregătiți asistenți medicali în 9 școli numai în județul Bacău, dar peste tot sunt foarte multe școli, este clar că și calitatea lasă de dorit. Și de multe ori, calitatea este la pământ, pentru că nu ai suficiente locuri de practică pentru toți acești elevi, nu ai suficiente cadre didactice pregătite pentru toți acești elevi, nu ai suficienți asistenți medicali în spitale care să se ocupe de elevi, să fie grupe mici, să-i învețe să facă injecții, de exemplu. Nu ai cum să faci asta în cazul unei grupe cu 50 de elevi. E clar că nu învață nimic”, explică președintele OAMGMAMR. El este de părere că o grupă pentru practică ar trebui să fie de 5 elevi, și asta ca să poți să spui că s-a făcut practică. ”Am zis că nu vreau să vorbesc despre asta, să nu las eu o umbră peste sistemul de învățământ sanitar din România. Pentru că învățământul sanitar din România, prin anumite școli, produce asistenți medicali extrem de competenți, care lucrează prin străinătate și sunt promovați în funcții de asistenți-șefi, lucrează în locuri de muncă foarte complicate, săli de operație, ATI, locuri grele, unde-și dovedesc competența pe care o obțin în aceste școli”, adaugă Timofte.

ÎN SISTEMUL NOSTRU SE CALIFICĂ ȘI ASISTENȚI FOARTE BUNI, DAR ESTE PĂCAT CĂ SE PERMITE UN NUMĂR ATÂT DE MARE DE ABSOLVENȚI CARE NU AU NICIUN FEL DE LEGĂTURĂ CU PROFESIA.

Nu poți să faci școala de absolvenți medicali la fără frecvență, spune șeful OAMGMAMR. ”Se fac cursuri de zi, iar noi găsim, la zi, asistenți cu diplome de asistenți medicali generaliști, care au făcut în același timp și școala de asistenți medicali de radiologie, de exemplu. Fac două școli în același timp, nu ai cum, nu este adevărat. Școlile alea nu se fac. Îmi asum să fac această afirmație”, adaugă oficialul, precizând că ”responsabilitatea este a Ministerului Sănătății, a Ministerului Educației, a ARACIP, dar și a inspectoratelor școlare”. ”Și Inspectoratul Școlar din Constanța are inspector în acest domeniu, care trebuie să fie responsabil pentru sănătatea pacienților pe care trebuie să-i îngrijească acești absolvenți”, explică Timofte. În curând vom reveni cu detalii despre legislația care se adaptează cerințelor UE.

Vom avea o clasă-pilot care va produce adevărați asistenți medicali

România va avea în curând, probabil din toamna lui 2016, o clasă-pilot care va scoate de pe băncile școlii adevărați asistenți medicali. ”În baza prevederii legale vrem să înființăm o școală (probabil la București - n.r.) cu o clasă în care să dăm un exemplu despre cum trebuie format un asistent medical. Este vorba despre o școală-pilot, de la care să ia exemplu toate școlile din țară și la final să organizăm un concurs între absolvenții noștri și absolvenții celorlalte școli”, a subliniat Mircea Timofte.

Sursa

 

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro