Cel mai tare m-au impresionat în ultimul an mesajele agresive ale lui Ciurchea și Bănicioiu față de medicii care semnalau că nu funcționează cardul de sănătate: mint, nu vor implementarea cardului ca să fure etc. Cum s-a ajuns la astfel de afirmații despre o elită a societății românești? 

Inexplicabil.
 

Medicii au înaintat zilele trecute un memoriu la Ministerul Sănătății și la Avocatul Poporului. „Funcționarea greoaie și desele perioade de avarii ale sistemelor informatice ale CNAS lovesc întregul  sistem  medical. Invalidarea  zilnică  a  serviciilor  acordate  pacienţilor  noştri  datorită multiplelor intervale de timp în care elementele PIAS (Platforma Informatică de Asigurări de Sănătate) nu funcționează (toate sau pe rând!), afectează grav atât pacienții cât și cabinetele.” scrie dr. Rodica Tănăsescu, președinta Societății Naționale a Medicilor de Familie în memoriu.

Când cardul nu funcționează, Ciurchea face telefonic turul televiziunilor și explică superior: să se lucreze în offline, nu e necesar ca sistemul să fie online de parcă medicii sunt și ITiști și economiști și juriști la un loc. Și la sfârșitul anului vine inspectorul CJAS și zice: serviciul ăsta îl plătești tu, doctore că n-a fost validat în data de și nu trebuia să-l acorzi. Scurt.

Un amic indignat care a nimerit la medic când nu mergea cardul mi-a povestit ce scandal făceau unii pacienți care nu credeau că nu merge cardul că îl văzuseră ei pe domnul de la Casă care a zis că doctorii „se opune”, că doctorița e o mincinoasă și cum aceasta, umilită, căuta ajutor cu ochii înlăcrimați prin sala de așteptare.

Așa că amicul meu s-a hotărât să-i ofere ajutorul ȘI post eveniment doctoriței. Omul, cunoscător al detaliilor mi-a relatat evoluția cardului de sănătate precum și motivul pentru care sistemul cade atât de des.

În luna februarie 2012, se anunță cîștigarea licitației demarate în septembrie 2011 de către HP România şi Novensys care furnizează soluţia IT destinată cardurilor de sănătate pentru 25 mil. euro.

Primul card de sănătate a fost tipărit în iulie 2013. Garanția oferită în cadrul contractului de către cele două firme a fost de un an. Cardul a devenit obligatoriu la 1 septembrie 2015 când deja garanția era expirată.

Problema pentru care sistemul cade atât de des este că nu există un contract de mentenanță a acestuia. Nici Bușoi și nici Ciurchea, deși aveau obligația în calitate de președinți CNAS de a contracta mentenanța sistemului, nu au făcut-o. Abia în iunie 2015, Ciurchea a avut o tentativă eșuată de licitație pentru mentenanță.

Evident că angajații de la IT de la CNAS nu pot să facă ei mentenanța, acum disfuncționalitățile reparându-se ori băbește, ori „sunând” câte un prieten.

Și Dacia 1300 o duceai la revizie la câteva mii de kilometri: mai strângea un șurub, mai asculta motorul, mai degresa un element darămite un sistem informatic de 25 milioane de Euro, cam ce mentenanță necesită?

În situaţia unor sisteme informatice complexe cum e cel de la Casa de Sănătate mentenanţa presupune şi corectarea  sau înlăturarea unor greşeli, erori sau omisiuni de probleme din faza de proiectare şi creare a sistemului care s-au dezvăluit văzând și făcând.
De exemplu, când s-a lucrat inițial la sistem erau în vigoare anumite ordine și proceduri care pe parcursul folosirii cardului s-au modificat. Acestea trebuie și implementate în softul existent adică este necesară activitatea de corectare, adaptare şi perfecţionare a sistemului informatic în funcţie de schimbările sau problemele ce intervin.

Niciun un sistem informatic şi problemele sale nu pot îngheța pentru că lumea şi activităţile sunt într-o continuă schimbare. Permanent vor fi cerinţe de noi funcţii sau schimbări ale celor  vechi.

Hardware-ul, în 80% din cazuri se strică pentru că nu este verificat periodic.

Totodată software-ul trebuie întreţinut și din dorinţa de a spori funcţionalitatea sistemului, pentru a facilita interfaţa cu utilizatorii(adică medicii), ceea ce pe Ciurchea, in mod evident nu-l interesează.

Ia să vedem de câte ori a căzut sistemul (monitorizare până pe 16 decembrie 2015):

CEAS (Cardul Electronic al Asigurărilor de Sănătate): 1-6,  19,  27  mai,  28  august, 18,  21,  22 septembrie, 9, 14, 19, 29, 30 octombrie, 3, 13 noiembrie, 4, 15, 16 decembrie.

IUI  (Sistemul  Informatic  Unic  Integrat):  1-6,  19,  27  mai,  9, 13,  14,  19  octombrie,  3,  9,  13,  25,26 noiembrie, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16 decembrie

SIPE  (Sistemul Informatic al Prescripției Electronice) : 9, 14, 19 octombrie, 3, 9, 13, 24, 25 noiembrie, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16 decembrie.

Ciurchea, conțopistule, dacă ești incompetent, du-te acasă să vină unul care înțelege lumea asta modernă.

Sursa  curentul.info

 

 

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro