150.000 de femei din România cu cancere mamare sunt nevoite să se aprovizioneze cu medicamente din țările vecine - Bulgaria și Ungaria, a declarat președintele Alianței Pacienților Cronici din România (APCR), Cezar Irimia, la lansarea unui serviciu CallCenter (0310.80.80.90) la care poate fi semnalată lipsa unor medicamente din farmacii.
"Tratamentul pacientelor cu mastectomie cărora li s-a indicat un tratament de întreținere hormonală cu produsul tamoxifen este întrerupt din cauză că acest medicament nu se găsește pe piața românească. Responsabil de asigurarea continuității acestor tratamente este Ministerul Sănătății. Pacientele care au nevoie de aceste tratamente merg și îl cumpără din Bulgaria sau Ungaria. În România, din păcate, lipsa acestor medicamente vitale se întâmplă de vreo jumătate de an și nimeni nu a luat vreo atitudine", a afirmat Irimia.
Cât privește medicamentele noi care au fost incluse pe lista de compensate prin hotărâre de guvern, el a spus că pacienții cronici nu au încă acces la acestea pentru că nu a fost elaborate protocoalele terapeutice. "Deși prevederile legale stabilesc atribuții concrete în sarcina Ministerului Sănătății, această instituție nu a elaborat nici până acum aceste protocoale și totuși nicio persoană nu răspunde de această întârziere. Deși prin comunicate de presă triumfaliste Ministerul Sănătății anunță ca pe o victorie includerea pe lista de compensate a 21 de noi medicamente, pacienții nu au acces la ele, viața lor fiind pusă în pericol. Ce nu a spus Ministerul Sănătății prin purtătorul său de cuvânt este când protocoalele terapeutice vor fi elaborate, dezbătute public și publicate în Monitorul Oficial", a precizat Irimia.
El a adăugat că, din cauza cadrului normativ actual, comisiile terapeutice responsabile de elaborarea acestor protocoale sunt "nefuncționale, cu o activitate netransparentă și nepredictibilă". "Ordinul ministrului sănătății nr. 393/2013 nu prevede termene procedurale privind activitatea acestor comisii", a explicat Irimia. Potrivit acestuia, este posibil ca APCR și pacienții să formuleze plângeri penale împotriva Ministerului Sănătății. APCR a lansat serviciul CallCenter 0310.80.80.90, la care pacienții pot semnala lipsa medicamentelor din farmacii. Asociația va contacta distribuitorii sau producătorii și va monitoriza remedierea acestor situații