Compania biofarmaceutică AstraZeneca a anunţat săptămâna aceasta că va cumpăra acţiunile Bristol-Myers Squib dintr-un joint venture al celor două companii care produce tratamente pentru diabet, într-o tranzacţie de până la 4,1 miliarde de dolari.

AstraZeneca va plăti iniţial 2,7 miliarde de dolari pentru partea deţinută de Bristol-Myers Squibb şi îşi va asuma cheltuieli de până la 1,4 miliarde de dolari pentru aprobarea, lansarea şi vânzarea anumitor produse pentru diabet. Va mai plăti aproximativ 225 de milioane de dolari pentru transferul unor active.

După finalizarea tranzacţiei, AstraZeneca va deţine drepturi de proprietate intelectuală şi drepturi globale pentru dezvoltarea, producţia şi comercializarea produselor din afacerea de diabet, produse care au generat venituri de1,65 de miliarde de dolari în 2013, potrivit companiei de cercetare de piaţă Bernstein Research.

Anul trecut, Bristol şi-a extins investiţia în zona de tratamente pentru diabet achiziţionând compania Amylin Pharmaceuticals pentru 5,3 miliarde de dolari. Bristol a inclus această achiziţie în afacerea comună cu AstraZeneca şi a primit de la aceasta 3,4 miliarde de dolari pentru jumătate din produsele Amylin. La începutul acestui an, Bristol şi AstraZeneca şi-au întărit parteneriatul prin fuzionarea departamentelor de marketing pentru diabet.

Totuşi, tranzacţia are loc în condiţiile în care parteneriatul dintre AstraZeneca şi Bristol a înregistrat o serie de eşecuri. Tratamentele Byetta şi Byueron au avut o rată lentă a creşterii de vânzări. În plus, organismele de reglementare americane au respins, anul trecut, un tratament dezvoltat de cele două companii, Forxiga (cercetarea şi dezvoltarea unui tratament/ unei molecule implică investiţii de aproximativ un miliard de dolari).

Analiştii au speculat faptul că Bristol-Myers ar vrea să pună accentul pe dezvoltarea de tratamente oncologice sau chiar să strângă fonduri pentru o achiziţie în acest sens. Bristol a anunţat, luna trecută, că nu îşi va mai axa cercetarea pe descoperirea de medicamente inovative pentru condiţii neurologice, diabet şi hepatită C, ci va investi mai mult în tratamentele pentru cancer.

Alianţa celor două companii a avut loc în 2007 cu scopul de a dezvolta tratamentul pentru diabet Ongylza, însă analiştii au fost dezamăgiţi de vânzările înregistrate de acest joint venture.

Vânzările obţinute de Bristol din produsele principale ale businessului de diabet au fost de 1,2 miliarde de dolari în primele nouă luni din 2013, în timp ce AstraZeneca a raportat vânzări de 546 de milioane de dolari pe aceeaşi perioadă, potrivit „Wall Street Journal”.

Totodată, AstraZeneca încearcă să găsească o cale să compenseze scăderea veniturilor din următorii ani pe fondul expirării patentelor pentru mai multe medicamente de diabet, inclusiv pentru cel mai bine vândut medicament - Crestor. Veniturile vor scădea de la 25,7 miliarde în 2013 la 22,2 miliarde în 2017, potrivit Bernstein Research.

În această separare, AstraZeneca şi Bristol – două companii care încearcă să-şi împrospăteze portofoliul de produse – pariază în sensuri opuse pe afacerea de diabet.

Anul trecut, tratamentele pentru diabet au înregistrat vânzări globale în valoare de 36 de miliarde de dolari şi se estimează că vor genera venituri de 61 de miliarde de dolari în 2018, potrivit companiei de cercetare de piaţă EvaluatePharma.

Sursa

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro