Deşi Casa de Asigurări are un sistem informatic modern, pe care s-au cheltuit milioane de euro, deşi există card de sănătate şi chiar şi un dosar electronic al fiecărui pacient, asiguraţii încă trebuie să demonstreze „cu hârtie” faptul că sunt la zi cu plăţile la sănătate. Şi asta nu e tot. Plătitorii de asigurări de sănătate par a fi legaţi de glie, acestora fiindu-le imposibil să ia reţete sau să facă analize în alt judeţ decât cel de domiciliu. Iar atunci când, în sfârşit, reuşesc să ajungă în alt judeţ cu trimitere, trebuie să se înarmeze cu un munte de hârtii pentru a demonstra istoricul medical.
Autor Tudor CHIRIAC Sursa monitorulbt.ro
Cel puţin pe hârtie, sistemul unic integrat funcţionează, deşi inclusiv autorităţile recunosc că uneori apar sincope. În fapt, însă, realitatea este mult diferită, birocraţia punându-le beţe în roate mai ales celor care lucrează în alt judeţ decât cel de domiciliu, care nu au serviciu stabil sau lucrează independent şi aleg să-şi achite singuri contribuţiile la sănătate.
Deşi ar trebui să figureze ca asiguraţi medical din secunda în care plătesc banii la Fisc, acest lucru nu se întâmplă în realitate. Pentru a beneficia de statutul de asigurat, adică să aibă acces la servicii medicale gratuite, cei care locuiesc în Botoşani trebuie să meargă cu chitanţa obţinută de la Fisc la Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) pentru a fi înregistrată. Altfel trebuie să aştepte măcar o săptămână până ce plata este comunicată între cele două instituţii aflate în acelaşi oraş şi conectate oricând la internet.
Mai grav este pentru cei care lucrează şi, cel puţin pentru o perioadă, trăiesc în altă localitate decât cea unde au domiciliul stabil. Dacă vor să-şi achite singuri contribuţiile aceştia sunt pur şi simplu refuzaţi, fiind trimişi în localitatea de domiciliu. Chiar şi în situaţia în care contribuţiile sunt plătite de angajator, acestea le sunt aproape inutile. Dacă au nevoie de vreo reţetă, trebuie să meargă în localitatea de domiciliu, ceea ce în unele cazuri presupune sute de kilometri, să obţină documentul de la medicul de familie şi să cumpere medicamentele de la o farmacie din acelaşi oraş.
„Eu am contract cu CAS Botoşani, dar am pacienţi care muncesc în ţară. Mă sună că nu îşi pot face analize şi nu îşi pot ridica reţetele de unde lucrează, ci doar de la laboratoare sau farmacii din Botoşani. Nici cu reţeta electronică, nu s-a rezolvat problema”, a confirmat situaţia un medic de familie botoşănean.
Întrebaţi despre aceste situaţii, angajaţii Casei de Sănătate recunosc faptul că sunt anormale, dar spun că „hârtiile sunt sfinte”, că toată lumea s-a obişnuit să se blindeze cu documente şi că ei înşişi le cer celor care achită singuri asigurările la fisc să vină la ei cu chitanţa. Potrivit acestuia, toate aceste măsuri suplimentare se iau de cele mai multe ori după ce sunt descoperite fraude sau tentative de fraudă, cum ar fi bolnavi care să îşi ia aceeaşi reţetă din mai multe judeţe, cum s-a întâmplat în anii trecuţi, însă recunosc faptul să sistemul informatic comun cu Fiscul ar putea fi pus mai bine la punct pentru a se putea dovedi mai uşor calitatea de asigurat al celor care îşi plătesc dările în alte judeţe decât cel în care au domiciliu.
Ţările din Uniunea Europeană au depăşit cu brio toate aceste dificultăţi. În Marea Britanie, de exemplu, o persoană care ajunge la spital, indiferent din ce colţ al ţării ar fi, trebuie să spună doar numele. Cu un simplu clic pe calculator, medicul îi află istoricul şi nu mai trebuie să-l supună la analize pe care le-a făcut într-o altă unitate, cu puţin timp în urmă.