Ordin 931 / 10.08.2017 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 196/139/2017 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare in anul 2017 a Hotararii Guvernului nr. 161/2016 pentru aprobarea pachetelor de servicii si a Contractuluicadru care reglementeaza conditiile acordarii asistentei medicale, a medicamentelor si a dispozitivelor medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate pentru anii 20162017
Văzând Referatul de aprobare nr. V.V.V. 2.747 din 5 august 2016 al Agenției Naționale pentru Programe de Sănătate din Ministerul Sănătății, având în vedere prevederile:
art. 51 alin. (5) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
Hotărârii Guvernului nr. 206/2015 privind aprobarea programelor naționale de sănătate pentru anii 2015 și 2016, cu modificările și completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările și completările ulterioare, ministrul sănătății emite următorul ordin:
Normele tehnice de realizare a programelor naționale de sănătate publică pentru anii 2015 și 2016, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății nr. 386/2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 221 și 221 bis din 1 aprilie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 6, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:
(4) Organigramele unităților de asistență tehnică și management al programelor naționale de sănătate publică sunt prevăzute în anexa nr. 8 la prezentele norme tehnice. Din structura de personal a acestora pot face parte: persoane cu studii superioare în domeniul medical, economic, juridic, informatic, psihologic, corespunzător următoarelor funcții ocupate în instituția în cadrul căreia este înființată unitatea de asistență tehnică și management: medic, economist, consilier juridic, analist, psiholog, precum și persoane cu studii medii în domeniul medical și auxiliar medical, tehnic, economic și informatic, corespunzător următoarelor funcții ocupate în instituția în cadrul căreia este înființată unitatea de asistență tehnică și management: asistent medical, referent, registrator medical. Funcția de coordonator al unității de asistență tehnică și management este exercitată de personalul cu studii superioare în domeniul medical sau economic, după caz. Componența fiecărei unități de asistență tehnică și management se aprobă prin act administrativ al conducătorului unității de specialitate în cadrul căreia este înființată unitatea de asistență tehnică și management, pe baza propunerilor coordonatorului unității de asistență tehnică și management desemnat de către acesta, cu încadrarea în organigrama aprobată prin prezentele norme tehnice.
2. La articolul 10, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (4) și (5), cu următorul cuprins:
(4) Personalul care desfășoară activități medicale în cadrul Subprogramului de transplant de celule stem hematopoietice periferice și centrale va fi remunerat pentru activitatea depusă cu încadrarea în limitele maxime ale unui tarif brut orar de 27 lei/oră pentru personalul cu studii superioare și 18 lei/oră pentru personalul cu studii medii, în limita bugetului stabilit și pe baza rezultatelor realizate de unitatea sanitară care implementează activități în cadrul subprogramului.
(5) Personalul care are calitatea de lector pentru cursurile de formare profesională poate fi remunerat în limitele maxime ale tarifului orar prevăzut în programul național de sănătate publică în cadrul căruia se organizează cursul și ale numărului de ore realizate efectiv.
3. La articolul 18 alineatul (1), litera g) se abrogă.
4. La articolul 24, partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins:
Coordonatorii programelor naționale de sănătate publică, desemnați în condițiile prevăzute la art. 23 lit. h), au următoarele obligații cu privire la monitorizarea activităților cuprinse în cadrul acestora:.
5. După articolul 27 se introduce un nou articol, articolul 271, cu următorul cuprins:
Controlul derulării programelor naționale de sănătate publică se exercită de către direcțiile de sănătate publică și/sau de către structurile de control din cadrul Ministerului Sănătății, după caz.
6. La anexa nr. 1, punctul 2 Bugetul alocat programelor naționale de sănătate publică aprobate pentru anul 2016 se modifică și va avea cuprinsul prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul ordin.
7. În anexa nr. 2, la capitolul I Programele naționale de boli transmisibile, titlul I.5 Programul național de supraveghere și control al infecțiilor nosocomiale și monitorizare a utilizării antibioticelor și a antibiotico rezistenței, litera C Activități, literele a) și b) se modifică și vor avea următorul cuprins:
a) supravegherea infecțiilor nosocomiale:
a.1. efectuarea screeningului activ pentru depistarea colonizării/infecțiilor cu germeni cu risc epidemiologic;
a.2. identificarea, în sistem sentinelă, a infecțiilor nosocomiale în secțiile cu risc crescut (ATI, chirurgie);
a.3. efectuarea controlului intern de calitate al laboratorului de microbiologie;
b) supravegherea, în sistem sentinelă, a antibiotipului tulpinilor microbiene care determină infecții invazive.
8. În anexa nr. 2, la capitolul I titlul I.5 litera C, după litera b) se introduce o nouă literă, litera c), cu următorul cuprins:
c) formarea profesională a personalului medical pentru controlul infecțiilor nosocomiale și al utilizării prudente a antibioticelor.
9. În anexa nr. 2, la capitolul I titlul I.5 litera C punctul 1 Activități implementate la nivelul Institutului Național de Sănătate Publică Centrul Regional de Sănătate Publică București și centrele regionale de sănătate publică Cluj, Iași, Timișoara:, subpunctul 1.3 se modifică și va avea următorul cuprins:
1.3. pregătește curricula de curs și instruiește personalul din unitățile sanitare care derulează programul;.
10. În anexa nr. 2, la capitolul I titlul I.5 litera C punctul 1, după subpunctul 1.10 se introduc două noi subpuncte, subpunctele 1.11 și 1.12, cu următorul cuprins:
1.11. organizează cursurile de formare profesională a personalului medical pentru controlul infecțiilor nosocomiale și utilizării antibioticelor;
1.12. încheie contracte cu lectori pentru cursurile de formare profesională a personalului medical pentru controlul infecțiilor nosocomiale și utilizării antibioticelor în condițiile prevăzute la art. 52 alin. (3) (6) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
11. În anexa nr. 2, la capitolul I titlul I.5 litera C, punctul 2 Activități implementate la nivelul direcțiilor de sănătate publică se modifică și va avea următorul cuprins:
2. Activități implementate la nivelul direcțiilor de sănătate publică:
2.1. participă la implementarea, derularea și evaluarea activităților specifice Programului național de supraveghere și control al infecțiilor nosocomiale și rezistenței microbiene în conformitate cu metodologiile specifice;
2.2. centralizează datele de supraveghere a infecțiilor nosocomiale de la nivelul unităților sanitare care derulează programul în conformitate cu metodologia specifică;
2.3. asigură instruirea metodologică în conformitate cu metodologia transmisă;
2.4. acordă consultanță de specialitate unităților sanitare, în vederea implementării activităților din Programul național de supraveghere și control al infecțiilor nosocomiale și rezistenței microbiene;
2.5. transmit datele de supraveghere centralizate de la nivelul unităților sanitare în funcție de metodologia specifică la INSP centrele regionale de sănătate publică București, Cluj, Iași, Timișoara;
2.6. realizează activități de monitorizare a supravegherii infecțiilor nosocomiale în unitățile sanitare.
12. În anexa nr. 2, la capitolul I titlul I.5 litera C, punctul 3 Activități implementate la nivelul unităților sanitare sentinelă se modifică și va avea următorul cuprins:
3. Activități implementate la nivelul unităților sanitare:
3.1. asigură realizarea activităților în conformitate cu cerințele metodologiei specifice;
3.2. asigură participarea personalului medical la cursurile de formare profesională pentru controlul infecțiilor nosocomiale și al utilizării prudente a antibioticelor;
3.3. efectuarea screeningului activ pentru depistarea colonizării/infecțiilor cu germeni cu risc epidemiologic;
3.4. efectuarea controlului intern de calitate al laboratorului de microbiologie;
3.5. identificarea în sistem sentinelă a infecțiilor nosocomiale în secțiile/compartimentele cu risc crescut (ATI, chirurgie);
3.6. supravegherea în sistem sentinelă a antibiotipului tulpinilor microbiene care determină infecții invazive;
3.7. transmit indicatorii de evaluare în conformitate cu metodologia specifică către direcțiile de sănătate publică.
13. În anexa nr. 2, la capitolul I titlul I.5, litera D Indicatori de evaluare se modifică și va avea următorul cuprins:
D. Indicatori de evaluare:
1. Indicatori fizici:
1.1. INSP:
1.1.1. număr de acțiuni: 240/an;
1.1.2. număr de cursuri de formare profesională a personalului medical pentru controlul infecțiilor nosocomiale și utilizării antibioticelor: 12/an (modulul 1);
1.2. unitatea sanitară:
1.2.1. număr de persoane participante la cursurile de formare profesională: 300/an (modulul 1);
1.2.2. număr de controale interne de calitate ale laboratorului de microbiologie efectuate: 852/an (fiecare unitate sanitară efectuează 1 control intern/lună);
1.2.3. număr de beneficiari ai screeningului activ pentru depistarea colonizării/infecțiilor cu germeni cu risc epidemiologic*: 111.000/an;
* În sensul prezentului program, prin beneficiari ai screeningului activ pentru depistarea colonizării/infecțiilor cu germeni cu risc epidemiologic se înțelege:
1) bolnavii nouinternați în secția/compartimentul ATI;
2) bolnavii spitalizați în secția/compartimentul ATI pentru o perioadă mai lungă de o săptămână la care se efectuează retestare săptămânală;
3) toți contacții spitalizați din saloanele în care un bolnav a fost identificat cu o colonizare sau o infecție nosocomială.
1.3. unitatea sentinelă:
1.3.1. număr de infecții nosocomiale depistate în sistem sentinelă: 1.000/an;
1.3.2. număr de infecții nosocomiale investigate microbiologic cu laboratorul: 1.000/an;
1.3.3. număr de tulpini microbiene care determină infecții invazive caracterizate din punctul de vedere al rezistenței la antibiotice, depistate în sistem sentinelă: 1.300/an.
2. Indicatori de eficiență:
2.1. INSP:
2.1.1. cost mediu estimat/acțiune: 400 lei;
2.1.2. cost mediu estimat/curs de formare profesională a personalului medical pentru controlul infecțiilor nosocomiale și al utilizării prudente a antibioticelor: 12.500 lei;
2.2. unitatea sanitară:
2.2.1. cost mediu estimat/persoană formată în domeniul controlului infecțiilor nosocomiale și al utilizării prudente a antibioticelor: 2.000 lei, din care costul mediu estimat pentru transportul, cazarea, diurna unei persoane participante la curs, înregistrat și raportat de unitatea sanitară: 1.500 lei;
2.2.2. cost mediu estimat/control intern de calitate efectuat de fiecare unitate sanitară/an: 9.600 lei;
2.2.3. cost mediu/beneficiar al screeningului activ pentru depistarea colonizării/infecțiilor cu germeni cu risc epidemiologic: 48 lei;
2.3. unitatea care realizează, în sistem sentinelă, identificarea infecțiilor nosocomiale și supravegherea antibiotipului tulpinilor microbiene: cost mediu estimat/acțiune de depistare, investigare microbiologică și caracterizare a rezistenței microbiene a infecțiilor nosocomiale: 350 lei, din care:
2.3.1. cost mediu estimat/depistare infecție nosocomială: 50 lei;
2.3.2. cost mediu estimat/acțiune de investigare microbiologică cu laboratorul: 200 lei;
2.3.3. cost mediu estimat/acțiune confirmare de tulpină și caracterizare a antibiotipului: 100 lei.
3. Indicatori de rezultat:
3.1. creșterea identificării și raportării infecțiilor nosocomiale în rândul unităților care participă în program astfel încât rata de incidență a infecțiilor nosocomiale pe unitatea sanitară să fie 2%;
3.2. rata de incidență a tipurilor de infecții nosocomiale identificate în sistem sentinelă: 5%;
3.2. procent de tulpini microbiene care determină infecții invazive caracterizate din punctul de vedere al rezistenței la antibiotice din întreaga unitate sanitară: 80%.
14. În anexa nr. 2, la capitolul I titlul I.5, litera E Natura cheltuielilor se modifică și va avea următorul cuprins:
E. Natura cheltuielilor: