Ordinul nr. 1211/943/2015 pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 388/186/2015 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare în anul 2015 a Hotărârii Guvernului nr. 400/2014 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru  care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2014-2015

 

Nr. 1.211/943

 

 

Ministerul Sănătăţii

Casa Naţională de Asigurări de Sănătate

 

 

Având în vedere Referatul de aprobare nr. N.B. 9.886 din 30 septembrie 2015 al Ministerului Sănătăţii şi nr. D.G. 1.633 din 29 septembrie 2015 al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,

în temeiul prevederilor:

- art. 229 alin. (4) şi art. 291 alin. (2) din titlul VIII "Asigurările sociale de sănătate" din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată;

- Hotărârii Guvernului  nr. 400/2014 pentru aprobarea  pachetelor  de servicii  şi a  Contractului-cadru care reglementează  condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2014-2015, cu modificările şi completările ulterioare;

- Hotărârii Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;

- Hotărârii Guvernului nr. 972/2006 pentru aprobarea  Statutului Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, cu modificările şi completările ulterioare,

 

ministrul sănătăţii şi preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:

 

 

Art. I. Ordinul  ministrului   sănătăţii  şi  al  preşedintelui   Casei  Naţionale   de  Asigurări  de  Sănătate   nr.

388/186/2015 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare în anul 2015 a Hotărârii Guvernului  nr.

400/2014 pentru  aprobarea  pachetelor  de servicii  şi a  Contractului-cadru care  reglementează  condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului  de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2014-2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 220 şi 220 bis din 1 aprilie 2015, cu modificările  şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

  1. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:

" Art. 1. Se aprobă Normele  metodologice  de aplicare  în anul 2015 a Hotărârii  Guvernului  nr. 400/2014 pentru  aprobarea  pachetelor  de  servicii  şi  a  Contractului-cadru care  reglementează  condiţiile  acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2014-2015, prevăzute în anexele nr. 1-49, care fac parte integrantă din prezentul ordin."

  1. În anexa nr. 7, la litera A, punctul 1, se abrogă nota de la subpunctul 1.1.
  2. În anexa nr. 8, la articolul 11, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:

" (5) Furnizorul  de servicii  medicale  clinice recomandă  investigaţii  paraclinice  prin eliberarea  biletului  de trimitere care este formular cu regim special, unic pe ţară, care se întocmeşte în două exemplare, din care un exemplar rămâne la medicul care prescrie investigaţiile şi un exemplar îl înmânează asiguratului pentru a-l prezenta furnizorului  de investigaţii  paraclinice.  Se va utiliza formularul  electronic  de bilet de trimitere pentru investigaţii paraclinice de la data la care acesta se implementează. În situaţia în care într-un cabinet din  ambulatoriul  de  specialitate  clinic  aflat  în relaţie  contractuală  cu  casa  de  asigurări  de  sănătate  se recoltează probă/probe  în vederea efectuării unor examinări histopatologice-citologice şi servicii medicale paraclinice  de microbiologie  în regim  ambulatoriu,  ambele  exemplare  ale biletului  de trimitere  rămân  la medicul de specialitate din ambulatoriu, din care un exemplar va însoţi proba/probele recoltată/recoltate  pe care  medicul  o/le  trimite  la  furnizorul  de  investigaţii  paraclinice  de  anatomie  patologică.  La  momentul recoltării  probei/probelor,  asiguratul  declară pe propria răspundere  că nu se află internat într-o formă de spitalizare (continuă sau de zi)."

  1. În anexa nr. 20, la capitolul II, punctul 1, subpunctul A, la litera g) "computer tomografie", ultimele două liniuţe se modifică şi vor avea următorul cuprins:

" - sistem pentru monitorizarea nivelurilor de doză de referinţă 10 puncte

- sistem pentru justificarea şi optimizarea dozelor de iradiere 10 puncte".

  1. În anexa nr. 22, la capitolul I, litera B, la subpunctul B.3.2, numerele curente 48, 49, 50 şi 51 se modifică

şi vor avea următorul cuprins:

 

"48 Terapia distoniilor musculare cu dirijare electromiografică (cervicale, craniofaciale, ale membrelor, laringiene etc.) cu toxină botulinică pentru adulţi; Terapia paraliziilor cerebrale/paraliziilor care generează spasticitate cu dirijare electromiografică (cervicale, craniofaciale, ale membrelor, laringiene etc.) cu toxină botulinică pentru copii cu greutate peste 25 kg 1.461,05 lei/asigurat/ trimestru
49 Terapia paraliziilor cerebrale/paraliziilor care generează spasticitate cu dirijare electromiografică (cervicale, craniofaciale, ale membrelor, laringiene etc.) cu toxină botulinică pentru copii cu greutate sub 25 kg 905,28 lei/asigurat/

trimestru

50 Terapia distoniilor musculare fără dirijare electromiografică (cervicale, craniofaciale, ale membrelor, laringiene etc.) cu toxină botulinică pentru adulţi; Terapia paraliziilor cerebrale/paraliziilor care generează spasticitate fără dirijare electromiografică (cervicale, craniofaciale, ale membrelor, laringiene etc.) cu toxină botulinică pentru copii cu greutate peste 25 kg 1.245,12 lei/asigurat/ trimestru
51 Terapia paraliziilor cerebrale/paraliziilor care generează spasticitate fără dirijare electromiografică (cervicale, craniofaciale, ale membrelor, laringiene etc.) cu toxină botulinică pentru copii cu greutate sub 25 kg 689,35 lei/asigurat/

trimestru"

  1. În anexa nr. 22, la capitolul III, punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:

" 1.  Pacienţii   din   statele   membre   ale   Uniunii   Europene/Spaţiului   Economic   European/Confederaţia Elveţiană, titulari de card european de asigurări sociale de sănătate, în perioada de valabilitate a cardului, beneficiază  de serviciile  prevăzute  la cap. II, precum  şi de serviciul  medical  prevăzut  la cap. I lit. B.3.1 poziţia  7. Pentru  aceste  servicii  medicale,  furnizorii  de  servicii  medicale  spitaliceşti  nu  solicită  bilet  de internare."

  1. În anexa nr. 27, la litera B punctul 2, după subpunctul 2.7 se introduce un nou subpunct, subpunctul 2.8, cu următorul cuprins:

" 2.8. transportul dus-întors, la laboratorul de investigaţii  paraclinice  şi de la laborator la domiciliu, pentru asiguraţii imobilizaţi la pat, pentru efectuare de investigaţii medicale paraclinice în ambulatoriu recomandate de  medicii  de  familie  sau  medicii  de  specialitate  din  ambulatoriul  de  specialitate  clinic  aflaţi  în  relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate."

  1. În anexa nr. 30, la litera A, numărul curent 18 se abrogă.
  2. În anexa nr. 30, la litera A, numărul curent 29 se modifică şi va avea următorul cuprins:

 

"29. Ventilaţie noninvazivă****)

****) Se efectuează sub supravegherea medicului pneumolog cu atestat în Managementul general, clinic şi terapeutic al tulburărilor respiratorii din timpul somnului - Somnologie poligrafie, în Managementul general, clinic şi terapeutic al tulburărilor respiratorii din timpul somnului - Somnologie poligrafie, polisomnografie şi titrare CPAP/BiPAP şi în Managementul general, clinic şi terapeutic al tulburărilor respiratorii - Ventilaţie noninvazivă, a medicului cu specialitatea Anestezie şi terapie intensivă, a medicului specialist de medicină de urgenţă, care îşi desfăşoară activitatea într-o formă legală la furnizorul de îngrijiri medicale la domiciliu/îngrijiri paliative la domiciliu."

  1. În anexa nr. 36, la articolul 1, alineatele (3) - (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

" (3) În cazul prescrierii electronice on-line, în situaţia în care medicul prescriptor are semnătură electronică extinsă,   acesta  listează   un  exemplar   al  prescripţiei   medicale   (componenta   prescriere)   care  poartă confirmarea  semnăturii  electronice  extinse  şi îl înmânează  asiguratului  pentru  depunerea  la farmacie  şi poate  lista  un  alt  exemplar  al prescripţiei  electronice  (componenta  prescriere)  care  rămâne  la medicul prescriptor pentru evidenţa proprie.

Farmacia  la care se prezintă  asiguratul  sau persoana  care ridică medicamentele  în numele  asiguratului

 

listează  un exemplar  al prescripţiei  electronice  on-line  (componenta  eliberare)  - ce conţine  confirmarea semnăturii  electronice  a farmacistului,  pe care  îl păstrează  în evidenţa  proprie  împreună  cu prescripţia medicală  (componenta  prescriere)  şi  îl  va  prezenta  casei  de  asigurări  de  sănătate  doar  la  solicitarea acesteia.

Exemplarul   listat  de  farmacie   (componenta   eliberare)   va  fi  semnat  de  către  persoana   care  ridică medicamentele  în numele  asiguratului,  dacă  nu poate  prezenta  cardul  naţional  de asigurări  sociale  de sănătate propriu. În situaţia în care medicamentele se ridică de la farmacie de către beneficiarul prescripţiei/persoana  care  ridică  medicamentele  în numele  acestuia,  eliberarea  se face  utilizând  cardul naţional  de asigurări  sociale  de sănătate  propriu  fiecăruia  şi nu este  necesară  semnarea  componentei eliberare.

În  situaţia  în  care  medicamentele  se  ridică  de  la  farmacie  de  către  beneficiarul  prescripţiei  pe  baza adeverinţei de asigurat cu valabilitate de 3 luni de la data emiterii pentru cei care refuză cardul naţional din motive religioase sau de conştiinţă/adeverinţei  înlocuitoare pentru cei cărora li se va emite card naţional de asigurări  sociale de sănătate duplicat/documentelor  prevăzute  la art. 223 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, pentru persoanele cărora nu le-a fost emis cardul, precum şi copii 0-18 ani beneficiari ai prescripţiei medicale, este necesară semnarea componentei eliberare.

În situaţia în care medicamentele  se ridică de la farmacie de către beneficiarul prescripţiei care este titular de card european/titular  de formular  european/pacient  din statele  cu care România  a încheiat  acorduri, înţelegeri,  convenţii  sau  protocoale  internaţionale   cu  prevederi  în  domeniul  sănătăţii,  este  necesară semnarea componentei eliberare.

(4)  În  cazul  prescrierii  electronice  on-line,  în  situaţia  în  care  medicul  prescriptor  nu  are  semnătură electronică  extinsă, acesta listează obligatoriu două exemplare pe suport hârtie (componenta  prescriere), pe care le semnează, parafează şi ştampilează, din care un exemplar rămâne la medicul prescriptor pentru evidenţa proprie şi un exemplar îl înmânează asiguratului pentru a se depune de către acesta la farmacie. Farmacia listează pe suport hârtie prescripţia medicală electronică (componenta eliberare), cu confirmarea semnăturii  electronice  a farmacistului,  pe care  o păstrează  în evidenţa  proprie  împreună  cu prescripţia medicală  (componenta  prescriere)  şi  o  va  prezenta  casei  de  asigurări  de  sănătate  doar  la  solicitarea acesteia.

Exemplarul   listat  de  farmacie   (componenta   eliberare)   va  fi  semnat  de  către  persoana   care  ridică medicamentele  în numele  asiguratului,  dacă  nu poate  prezenta  cardul  naţional  de asigurări  sociale  de sănătate propriu. În situaţia în care medicamentele se ridică de la farmacie de către beneficiarul prescripţiei/persoana  care  ridică  medicamentele  în numele  acestuia,  eliberarea  se face  utilizând  cardul naţional  de asigurări  sociale  de sănătate  propriu  fiecăruia  şi nu este  necesară  semnarea  componentei eliberare.

În  situaţia  în  care  medicamentele  se  ridică  de  la  farmacie  de  către  beneficiarul  prescripţiei  pe  baza adeverinţei de asigurat cu valabilitate de 3 luni de la data emiterii pentru cei care refuză cardul naţional din motive religioase sau de conştiinţă/adeverinţei  înlocuitoare pentru cei cărora li se va emite card naţional de asigurări sociale de sănătate duplicat/documentelor  prevăzute la art. 223 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, republicată,  pentru  persoanele  cărora  nu  le-a  fost  emis  cardul,  precum  şi  copii  0-18  ani  beneficiari  ai prescripţiei medicale, este necesară semnarea componentei eliberare.

În situaţia în care medicamentele  se ridică de la farmacie de către beneficiarul prescripţiei care este titular de card european/titular  de formular  european/pacient  din statele  cu care România  a încheiat  acorduri, înţelegeri,  convenţii  sau  protocoale  internaţionale   cu  prevederi  în  domeniul  sănătăţii,  este  necesară semnarea componentei eliberare.

(5)  În  cazul  prescrierii  electronice  off-line,  medicul  prescriptor  listează  obligatoriu  pe  suport  hârtie  3 exemplare ale prescripţiei medicale electronice (componenta prescriere), pe care le semnează, parafează şi ştampilează,  din care un exemplar îl păstrează  pentru evidenţa proprie şi două exemplare  le înmânează asiguratului  pentru  a le depune  la farmacie.  Farmacia  listează  pe suport  hârtie componenta  eliberare  a prescripţiei cu confirmarea semnăturii electronice a farmacistului, care se semnează şi de asigurat sau de persoana  care  ridică  medicamentele,  pe  care  farmacia  o înaintează  casei  de  asigurări  de  sănătate  în vederea decontării.

Exemplarul   listat  de  farmacie   (componenta   eliberare)   va  fi  semnat  de  către  persoana   care  ridică

 

medicamentele în numele acestuia, dacă nu poate prezenta cardul naţional de asigurări sociale de sănătate propriu. În situaţia în care medicamentele  se ridică de la farmacie de către beneficiarul prescripţiei sau de persoana care ridică medicamentele  în numele acestuia şi eliberarea se face utilizând cardul naţional de asigurări sociale de sănătate propriu fiecăruia, nu este necesară semnarea componentei eliberare.

În  situaţia  în  care  medicamentele  se  ridică  de  la  farmacie  de  către  beneficiarul  prescripţiei  pe  baza adeverinţei de asigurat cu valabilitate de 3 luni de la data emiterii pentru cei care refuză cardul naţional din motive religioase sau de conştiinţă/adeverinţei  înlocuitoare pentru cei cărora li se va emite card naţional de asigurări sociale de sănătate duplicat/documentelor  prevăzute la art. 223 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, republicată,  pentru  persoanele  cărora  nu  le-a  fost  emis  cardul,  precum  şi  copii  0-18  ani  beneficiari  ai prescripţiei medicale, este necesară semnarea componentei eliberare.

În situaţia în care medicamentele  se ridică de la farmacie de către beneficiarul prescripţiei care este titular de card european/titular  de formular  european/pacient  din statele  cu care România  a încheiat  acorduri, înţelegeri,  convenţii  sau  protocoale  internaţionale   cu  prevederi  în  domeniul  sănătăţii,  este  necesară semnarea componentei eliberare."

  1. În anexa nr. 36, la articolul 2, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

" Art. 2. (1) Perioadele  pentru  care pot fi prescrise  medicamentele  sunt de maximum  7 zile în afecţiuni acute, de până la 8-10 zile în afecţiuni subacute şi de până la 30-31 de zile pentru bolnavii cu afecţiuni cronice. Perioada pentru care pot fi prescrise medicamentele  ce fac obiectul contractelor cost- volum/cost- volum-rezultat este de până la 30-31 de zile."

  1. În anexa nr. 36, la articolul 5, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:

" (5)  Medicii  prescriu  medicamentele   sub  forma  denumirii  comune  internaţionale  (DCI),  iar  în  cazuri justificate medical, precum şi în cazul produselor biologice şi al medicamentelor ce fac obiectul contractelor cost-volum/cost-volum-rezultat prescrierea se face pe denumire comercială, cu precizarea pe prescripţie şi a denumirii comune internaţionale corespunzătoare. În cazul prescrierii medicamentelor pe denumire comercială,  cu  excepţia  produselor  biologice  şi  a  medicamentelor   ce  fac  obiectul  contractelor  cost- volum/cost-  volum-rezultat,  justificarea medicală va avea în vedere reacţii adverse raportate prin sistemul naţional de farmacovigilenţă,  ineficacitatea altor medicamente din cadrul aceleiaşi DCI sau particularizarea schemei terapeutice, inclusiv pentru DCI - Combinaţii."

  1. În anexa nr. 36, la articolul 7, alineatele (2) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

" (2) Pentru prescripţia  medicală electronică  on-line şi off-line în care medicul prescriptor  are sau nu are semnătură  electronică  extinsă,  în  situaţia  în  care  primitorul  renunţă  la  anumite  DCI-  uri/medicamente cuprinse   în   prescripţie,   farmacistul   va   completa   componenta   eliberare   din   prescripţie   numai   cu medicamentele  eliberate  şi va lista un exemplar  al acesteia  pe care primitorul  semnează,  cu precizarea poziţiei/poziţiilor  din componenta  prescriere  a medicamentelor  la care  renunţă,  şi care  se păstrează  în evidenţa proprie împreună cu prescripţia medicală (componenta prescriere), urmând a fi prezentat casei de asigurări  de  sănătate  la  solicitarea  acesteia.  În  această  situaţie  medicamentele  neeliberate  nu  pot  fi eliberate de nicio altă farmacie.

Pentru  prescripţia  medicală  electronică  on-line  în  care  medicul  prescriptor  are  semnătură  electronică extinsă, pentru DCI-urile/medicamentele  neeliberate de farmacie şi la care asiguratul nu renunţă şi care pot fi eliberate  de alte farmacii,  farmacia  care a eliberat  medicamente  va lista un exemplar  al componentei eliberare pentru pacient cu medicamentele eliberate şi care va fi înmânat asiguratului/primitorului  în numele acestuia  pentru  a se  prezenta  la altă  farmacie,  precum  şi un  exemplar  al componentei  eliberare  - cu respectarea  prevederilor  art. 1 alin. (3) - care se păstrează  în evidenţa  proprie  împreună  cu prescripţia medicală  (componenta  prescriere),  urmând  a  fi  prezentat  casei  de  asigurări  de  sănătate  la  solicitarea acesteia.

Pentru  prescripţia  medicală  electronică  on-line  în  care  medicul  prescriptor  are  semnătură  electronică extinsă, emisă pentru bolnavii cu boli cronice stabilizate pentru o perioadă de până la 90/91/92 de zile, la cererea asiguratului/persoanei  care ridică medicamentele  în numele acestuia, cantitatea de medicamente prescrise  se poate elibera fracţionat  de către una sau mai multe farmacii.  Prima eliberare  se va face în maximum 30 de zile de la data emiterii componentei prescriere. Fiecare eliberare fracţionată se va face cu respectarea cantităţii lunare din fiecare medicament determinată în funcţie de cantitatea înscrisă de medic în componenta  prescriere.  Farmacia/Farmaciile  care a/au eliberat medicamente  fracţionat  va/vor lista un

 

exemplar al componentei eliberare pentru pacient cu medicamentele eliberate şi care va fi înmânat asiguratului/persoanei   care  ridică  medicamentele  în  numele  acestuia  pentru  a  se  prezenta  ulterior,  în termenul  de  valabilitate  a  prescripţiei,  la  aceeaşi  sau  la  o  altă  farmacie,  precum  şi  un  exemplar  al componentei  eliberare - cu respectarea  prevederilor  art. 1 alin. (3) care se păstrează în evidenţa proprie împreună  cu prescripţia  medicală  (componenta  prescriere),  urmând  a fi prezentat  casei de asigurări  de sănătate la solicitarea acesteia. Farmacia care eliberează ultima fracţiune din medicamentele  prescrise nu va mai lista componenta eliberare pentru pacient.

Pentru prescripţia  medicală  electronică  off-line sau on-line în care medicul prescriptor  nu are semnătură electronică, prescripţia se poate elibera numai de către o singură farmacie.

Furnizorii de medicamente eliberează medicamentele din sublistele A, B, C - secţiunile C1 şi C3 şi sublista D, ale căror  preţuri  pe unitatea  terapeutică  sunt mai mici sau egale  cu preţul  de referinţă,  cu excepţia cazurilor în care medicul prescrie medicamentele  pe denumire comercială. În cazul în care medicamentele eliberate  au preţ pe unitatea  terapeutică  mai mare decât preţul  de referinţă,  farmacia  trebuie  să obţină acordul informat şi în scris al asiguratului/persoanei  care ridică medicamentele pe prescripţie - componenta eliberare.  În  cazul  în  care  medicamentele  eliberate  în  cadrul  aceluiaşi  DCI  au  preţul  de  vânzare  cu amănuntul  mai mare decât preţul de referinţă,  farmacia  trebuie  să obţină  acordul  informat  şi în scris al asiguratului/persoanei  care ridică medicamentele  pe prescripţie  - componenta  eliberare.  În toate situaţiile farmacia eliberează  medicamentele  corespunzătoare  formei farmaceutice  aferente căii de administrare  şi concentraţiei prescrise de medic.

. . . . . . . . . .

(5) Farmacia  are dreptul  să încaseze  de la asiguraţi  contribuţia  personală  reprezentând  diferenţa  dintre preţul   de  vânzare   cu  amănuntul   şi  suma   corespunzătoare   aplicării   procentului   de  compensare   a medicamentelor  corespunzătoare  DCI-urilor prevăzute în sublistele A, B şi D asupra preţului de referinţă, respectiv diferenţa dintre preţul de vânzare cu amănuntul şi preţul de referinţă al medicamentelor decontate de casele de asigurări de sănătate."

  1. În anexa nr. 36, la articolul 10, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

" Art. 10. (1) Farmaciile întocmesc un borderou centralizator cu evidenţă distinctă pentru fiecare sublistă, în care sunt evidenţiate distinct:

  1. a) medicamentele corespunzătoare DCI-urilor aferente grupelor de boli cronice aprobate prin comisiile de experţi ai Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, pentru care medicul utilizează formulare de prescripţie distincte;
  2. b) medicamentele prescrise de medicul de familie ca urmare a scrisorii medicale de la medicul de medicina muncii, pentru care medicul utilizează formulare de prescripţie distincte;
  3. c) medicamentele din reţetele eliberate pentru titularii de card european;
  4. d) medicamentele din reţetele eliberate pentru pacienţii din statele cu care România a încheiat acorduri, înţelegeri, convenţii sau protocoale internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii;
  5. e) medicamentele din reţetele eliberate pentru titularii de formulare "
  6. În anexa nr. 36, la articolul 10, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alineatele (11) şi (12), cu următorul cuprins:

" (11) Borderoul  centralizator  prevăzut la alin. (1) nu cuprinde medicamentele  corespunzătoare  DCI-urilor pentru care au fost încheiate contracte cost-volum/cost-volum-rezultat, nici medicamentele corespunzătoare DCI-urilor din sublista B pentru pensionarii care beneficiază de prescripţii în condiţiile prevăzute la art. 144 alin. (3) din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului  nr. 400/2014, cu modificările şi completările ulterioare, în condiţiile prevăzute în norme, pentru care medicul utilizează formulare de prescripţie distincte, iar farmacia completează borderouri distincte.

(12) Borderoul centralizator pentru medicamentele corespunzătoare DCI-urilor pentru care au fost încheiate contracte cost-volum,  precum şi borderoul centralizator  pentru medicamentele  corespunzătoare  DCI-urilor pentru care au fost încheiate  contracte  cost-volum-rezultat  cuprind distinct medicamentele  pentru fiecare sublistă,   cu   evidenţierea   medicamentelor   din   reţetele   eliberate   pentru   titularii   de   card   european, medicamentelor  din  reţetele  eliberate  pentru  pacienţii  din  statele  cu care  România  a încheiat  acorduri, înţelegeri, convenţii sau protocoale internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii şi medicamentelor  din

 

reţetele eliberate pentru titularii de formulare europene, precum şi a medicamentelor corespunzătoare  DCI- urilor din sublista B pentru pensionarii care beneficiază de prescripţii în condiţiile prevăzute la art. 144 alin. (3) din anexa nr. 2 la Hotărârea  Guvernului  nr. 400/2014,  cu modificările  şi completările  ulterioare,  după caz."

  1. În anexa nr. 36, la articolul 10, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

" (2) În borderourile centralizatoare se specifică suma ce urmează să fie încasată de la casele de asigurări de sănătate.  Pe baza borderourilor  centralizatoare,  farmaciile  vor întocmi  facturi  distincte  pentru  fiecare borderou  centralizator.  În factura aferentă  fiecărui borderou  centralizator  sunt evidenţiate  distinct sumele corespunzătoare subtotalurilor din borderoul centralizator."

  1. În anexa nr. 36, la articolul 14 alineatul (1), partea  introductivă  şi litera  c) se modifică  şi vor avea următorul cuprins:

" Art. 14. (1)  Lista  preţurilor   de  referinţă   pe  unitate   terapeutică   aferente   medicamentelor   (denumiri comerciale)  din catalogul naţional al preţurilor medicamentelor  autorizate de punere pe piaţă în România (CANAMED),  aprobat  prin  ordin  al  ministrului  sănătăţii,  elaborată  de  Casa  Naţională  de  Asigurări  de Sănătate, şi metoda de calcul pentru sublistele A, B, D şi C - secţiunile C1 şi C3 din sublistă, aprobată prin ordin  al  preşedintelui  Casei  Naţionale  de  Asigurări  de  Sănătate,  se  publică  pe  pagina  web  a  Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, la adresa www.cnas.ro., şi se actualizează în următoarele condiţii:

. . . . . . . . . .

  1. c) în situaţia în care în intervalul dintre două actualizări  ale CANAMED  un medicament  cu aprobare  de punere pe piaţă care a obţinut aprobarea Ministerului Sănătăţii pentru un preţ de vânzare cu amănuntul pe unitate terapeutică mai mic decât preţul de referinţă pentru medicamentele  din sublistele A, B, C secţiunile C1 şi C3 şi din sublista

Deţinătorul  autorizaţiei  de punere  pe piaţă  a medicamentului,  prin  reprezentantul  său legal,  declară  pe propria răspundere  că asigură medicamentul  pe piaţă în cantităţi suficiente pentru asigurarea nevoilor de consum ale pacienţilor şi are capacitatea de a-l distribui în farmaciile aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, cu excepţia avizelor de diminuare de preţ pentru medicamentele existente în lista menţionată la prezentul alineat şi a medicamentelor autorizate pentru nevoi speciale."

  1. În anexa nr. 36, la articolul 17, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11) cu următorul cuprins:

" (11) Pentru contractele cost-volum-rezultat,  după expirarea perioadei necesare acordării tratamentului şi a celei  pentru  evaluarea  rezultatului  medical  prevăzute  în  cuprinsul  contractelor,  casele  de  asigurări  de sănătate decontează medicamentele care fac obiectul acestor contracte, cu excepţia celor prevăzute la art.

12 alin. (8) din Ordonanţa  de urgenţă  a Guvernului  nr. 77/2011,  privind stabilirea  unor contribuţii  pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii, aprobată prin Legea nr. 184/2015, în termen de 60 de zile de la validarea facturii."

  1. În anexa nr. 36, la articolul 17, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:

" (21) Pentru contractele cost-volum-rezultat durata maximă de verificare a prescripţiilor medicale prevăzute la alin. (11) nu poate depăşi 30 de zile calendaristice  de la data depunerii/transmiterii  acestora, după caz, de către farmacie  la casa de asigurări  de sănătate.  Prescripţiile  medicale  on-line se păstrează  de către farmacii şi se vor prezenta casei de asigurări de sănătate doar la solicitarea acesteia. În situaţia în care, ca urmare a verificării de către casa de asigurări de sănătate, se constată unele erori materiale în borderourile centralizatoare de raportare, acestea pot fi corectate de furnizor în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data comunicării de către casa de asigurări de sănătate a respectivelor erori constatate; comunicarea se face de către casa de asigurări de sănătate în format electronic."

  1. În anexa nr. 37, la articolul 7, literele a), r), ş), aa) şi ab) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

" a) să  se  aprovizioneze  continuu  cu  medicamentele  corespunzătoare  DCI-urilor  prevăzute  în  listă,  cu prioritate cu medicamentele al căror preţ pe unitatea terapeutică este mai mic sau egal cu preţul de referinţă

- pentru medicamentele din sublistele A, B, C - secţiunile C1 şi C3 şi din sublista D;

. . . . . . . . . .

  1. r) să depună, în  luna  următoare  celei  pentru  care  s-au  eliberat  medicamentele  cu  şi  fără  contribuţie

 

personală  în  tratamentul  ambulatoriu,  inclusiv  pentru  medicamentele  ce  fac  obiectul  contractelor  cost- volum, documentele  necesare în vederea decontării pentru luna respectivă,  până la termenul prevăzut în contractul  de furnizare  de medicamente;  pentru  medicamentele  aferente  contractelor  cost-volum-rezultat furnizorii  au  obligaţia  să  depună,  în  luna  următoare  celei  pentru  care  s-au  eliberat  medicamentele respective,  numai borderourile  centralizatoare  şi prescripţiile  medicale  off-line, urmând ca facturile  să se transmită/depună  la casa  de asigurări  de sănătate  în vederea  decontării  până  la termenul  prevăzut  în contract, în luna următoare celei în care s-a finalizat evaluarea rezultatului medical; facturile se vor întocmi numai pentru prescripţiile medicale aferente pacienţilor pentru care s-a obţinut rezultatul medical, conform datelor puse la dispoziţie de casa de asigurări de sănătate;

. . . . . . . . . .

ş) să elibereze medicamentele din sublistele A, B, C - secţiunile C1 şi C3 şi din sublista D, ale căror preţuri pe unitatea terapeutică sunt mai mici sau egale cu preţul de referinţă, cu excepţia cazurilor în care medicul prescrie   medicamentele   pe   denumire   comercială   sau   la   cererea   asiguratului.   În   cazul   în   care medicamentele eliberate au preţ pe unitatea terapeutică mai mare decât preţul de referinţă, farmacia trebuie să obţină acordul informat şi în scris al asiguratului/primitorului  pe prescripţie  - componenta  eliberare.  În cazul în care medicamentele eliberate în cadrul aceleiaşi DCI au preţul de vânzare cu amănuntul mai mare decât preţul de referinţă, farmacia trebuie să obţină acordul informat şi în scris al asiguratului/primitorului  pe prescripţie - componenta eliberare;

. . . . . . . . . .

  1. aa) să întocmească evidenţe distincte pentru medicamentele acordate şi decontate  din bugetul Fondului pentru  pacienţii  din  statele  membre  ale  Uniunii  Europene/Spaţiului   Economic  European/Confederaţia Elveţiană, titulari ai cardului european de asigurări sociale de sănătate, respectiv beneficiari ai formularelor/documentelor europene  emise  în baza  Regulamentului  (CE)   883/2004 al Parlamentului European  şi al Consiliului  din 29 aprilie 2004 privind coordonarea  sistemelor  de securitate  socială şi să transmită caselor de asigurări de sănătate cu care se află în relaţii contractuale, odată cu raportarea lunară conform lit. r), copii ale documentelor care au deschis dreptul la medicamente;
  2. ab) să întocmească evidenţe distincte pentru medicamentele acordate şi decontate  din bugetul Fondului pentru pacienţii din statele cu care România a încheiat acorduri, înţelegeri, convenţii sau protocoale internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, care au dreptul şi beneficiază de medicamente cu sau fără contribuţie  personală  acordate pe teritoriul României,  şi să transmită caselor de asigurări de sănătate cu care se află în relaţii contractuale, odată cu raportarea lunară conform r), copii ale documentelor care au deschis dreptul la medicamente;".
  3. În anexa nr. 37, la articolul 7, după litera af) se introduce o nouă literă, litera ag), cu următorul cuprins:

" ag)  să  elibereze  conform  prevederilor  legale  în  vigoare  şi  să  întocmească  evidenţe  distincte,  pentru medicamentele care fac obiectul contractelor cost-volum/cost-volum-rezultat;".

  1. În anexa nr. 37, la articolul 8, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

" Art. 8. (1)  Decontarea  medicamentelor   cu  şi  fără  contribuţie  personală  eliberate  se  face  pe  baza următoarelor   documente:   facturi   şi   borderourile   centralizatoare   în   format   electronic   cu   semnătură electronică  extinsă,  componenta  prescriere  şi eliberare  pentru prescripţiile  electronice  off-line,  precum  şi prescripţiile  medicale  cu regim  special  pentru  preparate  psihotrope  şi stupefiante.  În situaţia  în care  în acelaşi  formular  de  prescripţie  se  înscriu  medicamente  din  mai  multe  subliste,  farmaciile  întocmesc borderou centralizator cu evidenţă distinctă pentru fiecare sublistă, în care sunt evidenţiate distinct:

  1. a) medicamentele corespunzătoare DCI-urilor aferente grupelor de boli cronice aprobate prin comisiile de experţi ai Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, pentru care medicul utilizează formulare de prescripţie distincte;
  2. b) medicamentele prescrise de medicul de familie ca urmare a scrisorii medicale de la medicul de medicina muncii, pentru care medicul utilizează formulare de prescripţie distincte;
  3. c) medicamentele din reţetele eliberate pentru titularii de card european;
  4. d) medicamentele din reţetele eliberate pentru pacienţii din statele cu care România a încheiat acorduri, înţelegeri, convenţii sau protocoale internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii;
  5. e) medicamentele din reţetele eliberate pentru titularii de formulare

Borderoul   centralizator   nu  cuprinde   medicamentele   corespunzătoare   DCI-urilor   pentru  care  au  fost

 

încheiate  contracte  cost-volum/cost-volum-rezultat, şi nici medicamentele  corespunzătoare  DCI-urilor  din sublista B pentru pensionarii  care beneficiază  de prescripţii în condiţiile prevăzute la art. 144 alin. (3) din anexa nr. 2 la Hotărârea  Guvernului  nr. 400/2014,  cu modificările  şi completările  ulterioare,  în condiţiile prevăzute   în  norme,  pentru  care  medicul  utilizează   formulare   de  prescripţie   distincte,   iar  farmacia completează borderouri distincte.

Borderoul  centralizator  pentru  medicamentele  corespunzătoare  DCI-urilor  pentru  care  au  fost  încheiate contracte cost-volum,  precum şi borderoul centralizator  pentru medicamentele  corespunzătoare  DCI-urilor pentru care au fost încheiate  contracte  cost-volum-rezultat  cuprind distinct medicamentele  pentru fiecare sublistă,   cu   evidenţierea   medicamentelor   din   reţetele   eliberate   pentru   titularii   de   card   european, medicamentelor  din  reţetele  eliberate  pentru  pacienţii  din  statele  cu care  România  a încheiat  acorduri, înţelegeri, convenţii sau protocoale internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii şi medicamentelor  din reţetele eliberate pentru titularii de formulare europene, precum şi a medicamentelor corespunzătoare  DCI- urilor din sublista B pentru pensionarii care beneficiază de prescripţii în condiţiile prevăzute la art. 144 alin. (3) din anexa nr. 2 la Hotărârea  Guvernului  nr. 400/2014,  cu modificările  şi completările  ulterioare,  după caz.

În vederea decontării medicamentelor  cu şi fără contribuţie  personală în tratamentul  ambulatoriu,  inclusiv pentru medicamentele  ce fac obiectul contractelor  cost-volum,  farmaciile  transmit caselor de asigurări de sănătate,  în  luna  următoare  celei  pentru  care  s-au  eliberat  medicamentele  până  la  data  prevăzută  în contractul de furnizare de medicamente încheiat cu casa de asigurări de sănătate, facturile şi borderourile centralizatoare în format electronic cu semnătură electronică extinsă şi înaintează componenta prescriere şi eliberare  pentru prescripţiile  electronice  off-line,  precum  şi prescripţiile  medicale  cu regim special pentru preparate   psihotrope   şi  stupefiante.   Pentru   medicamentele   aferente   contractelor   cost-volum-rezultat furnizorii  au  obligaţia  să  depună,  în  luna  următoare  celei  pentru  care  s-au  eliberat  medicamentele respective,  numai borderourile  centralizatoare  şi prescripţiile  medicale  off-line, urmând ca facturile  să se transmită/depună  la casa  de asigurări  de sănătate  în vederea  decontării  până  la termenul  prevăzut  în contract, în luna următoare celei în care s-a finalizat evaluarea rezultatului medical; facturile se vor întocmi numai pentru prescripţiile medicale aferente pacienţilor pentru care s-a obţinut rezultatul medical, conform datelor puse la dispoziţie de casa de asigurări de sănătate.

Pentru furnizorii de medicamente care au în structură mai multe farmacii/oficine locale de distribuţie, documentele mai sus menţionate se întocmesc distinct pentru fiecare dintre acestea."

  1. În anexa nr. 37, la articolul 10 alineatul (2), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:

" (2) În cazul în care se constată nerespectarea de către o farmacie/oficină locală de distribuţie a obligaţiilor prevăzute la art. 7 lit. a)-f), h), j)-x), z)-ab), ae) şi ag) se aplică următoarele sancţiuni:".

  1. În anexa nr. 37, la articolul 11, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:

" (11) Pentru contractele cost-volum-rezultat,  după expirarea perioadei necesare acordării tratamentului şi a celei  pentru  evaluarea  rezultatului  medical  prevăzute  în  cuprinsul  contractelor,  casele  de  asigurări  de sănătate decontează medicamentele care fac obiectul acestor contracte, cu excepţia celor prevăzute la art.

12 alin. (8) din Ordonanţa  de urgenţă  a Guvernului  nr. 77/2011,  privind stabilirea  unor contribuţii  pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii, aprobată prin Legea nr. 184/2015, în termen de 60 de zile de la validarea facturii."

  1. În anexa nr. 37, la articolul 11, după alineatul 2 se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:

" (21) Pentru contractele cost-volum-rezultat durata maximă de verificare a prescripţiilor medicale prevăzute la alin. (11) nu poate depăşi 30 de zile calendaristice  de la data depunerii/transmiterii  acestora, după caz, de către farmacie  la casa de asigurări  de sănătate.  Prescripţiile  medicale  on-line se păstrează  de către farmacii şi se vor prezenta casei de asigurări de sănătate doar la solicitarea acesteia. În situaţia în care, ca urmare a verificării de către casa de asigurări de sănătate, se constată unele erori materiale în borderourile centralizatoare de raportare, acestea pot fi corectate de furnizor în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data comunicării de către casa de asigurări de sănătate a respectivelor erori constatate; comunicarea se face de către casa de asigurări de sănătate în format electronic."

 

  1. În anexa nr. 38, la litera A punctul 9, la explicaţia aferentă notei **), ultima liniuţă de la lit. a2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

" - pneumologi,  cardiologi,  oncologi  şi pediatri,  care sunt în contract  cu casele de asigurări  de sănătate pentru furnizarea de servicii medicale."

  1. În anexa nr. 38, la litera A punctul 9, ultimele două liniuţe de la explicaţia aferentă notei ***) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

" - medici pneumologi cu atestat în Managementul general, clinic şi terapeutic al tulburărilor respiratorii din timpul somnului - Somnologie,  în Managementul  general, clinic şi terapeutic  al tulburărilor  respiratorii  din timpul  somnului  -  Somnologie  poligrafie,  polisomnografie   şi  titrare  CPAP/BiPAP  şi  în  Managementul general, clinic şi terapeutic al tulburărilor respiratorii - Ventilaţie non-invazivă, care sunt în contract cu casele de asigurări de sănătate pentru furnizarea de servicii medicale;

- medici  cu specialitatea  anestezie  şi terapie  intensivă  care  sunt  în contract  cu casele  de asigurări  de sănătate pentru furnizarea de servicii medicale."

  1. În anexa nr. 39, la articolul 6, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:

" (3) În vederea  decontării  furnizorul  de dispozitive  medicale  depune  la casa  de asigurări  de sănătate, facturile însoţite de:

- copia certificatului de garanţie;

- declaraţie  privind dispozitivele  cu scopuri speciale pentru dispozitivele  fabricate la comandă,  după caz, conform prevederilor legale în vigoare;

- audiogramele  efectuate după protezarea auditivă de către un furnizor autorizat şi evaluat. Audiogramele conţin numele şi prenumele asiguratului, CNP-ul/codul unic de asigurare al acestuia, data şi locul efectuării, dovada calibrării/etalonării anuale a audiometrelor utilizate;

-  taloanele  corespunzătoare   perioadelor  lunare,  în  original,  pentru  dispozitivele   de  protezare  stomii, incontinenţă urinară, fotolii rulante şi echipamente pentru oxigenoterapie şi ventilaţie noninvazivă, după caz;

- dovada verificării  tehnice,  după caz, în cazul închirierii  unor dispozitive  medicale  care au fost utilizate, respectiv fotolii rulante şi echipamente pentru oxigenoterapie şi ventilaţie noninvazivă;

- confirmarea primirii dispozitivului medical expediat de către furnizor prin poştă, curierat, transport propriu ori închiriat  şi primirea  la domiciliu  se fac  sub  semnătura  beneficiarului  sau  a unui  membru  al familiei acestuia - părinte, soţ/soţie, fiu/fiică, împuternicit  legal, reprezentant  legal - cu specificarea  domiciliului  la care s-a făcut livrarea, a actului de identitate şi a codului numeric personal/codul  unic de asigurare  sau, după caz, a paşaportului  persoanei care semnează de primire, situaţii în care nu este necesară utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate.

În situaţia în care dispozitivul medical se ridică de la furnizor de către beneficiar, confirmarea primirii dispozitivului medical în vederea decontării acestuia se face utilizând cardul naţional de asigurări sociale de sănătate al beneficiarului/adeverinţa  de asigurat cu valabilitate de 3 luni de la data emiterii pentru cei care refuză cardul naţional din motive religioase sau de conştiinţă/adeverinţa  înlocuitoare pentru cei cărora li se va emite card naţional duplicat sau, după caz, documentele  prevăzute  la art. 223 alin. (1) din Legea nr.

95/2006  privind  reforma  în domeniul  sănătăţii,  republicată,  pentru  persoanele  cărora  nu  le-a  fost  emis cardul.

În situaţia  în care ridicarea  dispozitivului  medical  de la furnizor  se face de către un membru  al familiei beneficiarului părinte, soţ/soţie, fiu/fiică, împuternicit legal, reprezentant legal -, se solicită cardul naţional de asigurări sociale de sănătate sau cartea de identitate/buletinul de identitate/paşaportul  acestuia.

În situaţia în care beneficiarul dispozitivului medical este titular de formular european/pacient  din statele cu care  România  a  încheiat  acorduri,  înţelegeri,  convenţii  sau  protocoale  internaţionale  cu  prevederi  în domeniul  sănătăţii,  la  ridicarea  dispozitivului  medical  de  la  furnizor  va  prezenta  actul  de identitate/paşaportul,  după caz."

  1. În anexa nr. 42, la punctul I, a 4-a liniuţă se modifică şi va avea următorul cuprins:

" - Centru de dializă privat aflat în relaţie contractuală cu CNAS/casele de asigurări de sănătate, după caz, .

. . . . . . . . ., prin Contractul nr. . . . . . . . . . ., cu sediul în . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., telefon . . . . . . . . . ., fax . . . . . . . . . ., reprezentat prin . . . . . . . . . ., codul unic de înregistrare . . . . . . . . . . şi contul nr. . . . . . . . . . ., deschis la Trezoreria Statului, sau cont nr. . . . . . . . . . ., deschis la Banca . . . . . . . . .

."

 

  1. În anexa nr. 42, la punctul II articolul 2, partea introductivă a literei D se modifică şi va avea următorul cuprins:

" D. Medicii  din centrele  de dializă privată aflate în relaţie contractuală  cu CNAS/casele  de asigurări  de sănătate, după caz:".

  1. În anexa nr. 47 la punctul 11, subpunctul 11.1 se modifică şi va avea următorul cuprins:

" 11.1. În asistenţa medicală primară utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se face la momentul  acordării serviciilor  medicale  prevăzute  în pachetul de bază, cu excepţia serviciului  examinare pentru  constatarea  decesului,  indiferent  dacă  s-a eliberat  sau  nu certificatul  constatator  de deces  unui asigurat înscris pe lista medicului de familie, pentru care nu este necesară prezentarea cardului."

  1. În anexa nr. 47, la punctul 11 subpunctul 11.5, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:

" a) pentru serviciile medicale paraclinice - analize de laborator - prezentarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se face la momentul recoltării probelor în punctele de recoltare proprii ale furnizorilor de investigaţii paraclinice, cu excepţia serviciilor paraclinice de microbiologie,  histopatologie  şi citologie, dacă probele nu se recoltează la furnizorii de investigaţii paraclinice. Pentru serviciile paraclinice de microbiologie

- examene de urină şi examene de materii fecale, dacă sunt singurele investigaţii recomandate pe biletul de trimitere, se utilizează cardul la momentul depunerii probelor la furnizorul de investigaţii  paraclinice;  dacă acestea sunt recomandate pe biletul de trimitere împreună cu alte analize de laborator se utilizează cardul la momentul recoltării analizelor de laborator. Pentru examinările de histopatologie, citologie şi microbiologie care nu se recoltează la furnizorii de investigaţii paraclinice, probele sunt transmise la furnizorii de servicii medicale  paraclinice  însoţite  de biletele  de trimitere,  fără a fi necesară  prezentarea  cardului  naţional  de asigurări sociale de sănătate."

  1. În anexa nr. 47, punctul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:

" 14. Pentru persoanele cu tulburări psihice prevăzute de Legea sănătăţii mintale şi a protecţiei persoanelor cu tulburări  psihice  nr. 487/2002,  republicată,  care au desemnat  reprezentant  legal de către autorităţile competente  potrivit  legislaţiei  în vigoare,  acordarea  de către furnizori  a serviciilor  medicale  se face prin utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate al reprezentantului legal sau cartea de identitate/buletinul  de identitate/paşaportul,  dacă reprezentantul  legal nu poate prezenta cardul. Reprezentantul  legal  al  persoanei  cu  tulburări  psihice,  care  însoţeşte  persoana  cu  tulburări  psihice  la furnizorii de servicii medicale, prezintă obligatoriu documentul prin care a fost desemnat reprezentant legal, în vederea înregistrării de către furnizori a acestui document în evidenţele proprii."

  1. În anexa nr. 47, după punctul 14 se introduce un nou punct, punctul 15, cu următorul cuprins:

" 15. Furnizorii  de servicii  medicale  şi furnizorii  de dispozitive  medicale  aflaţi  în relaţie  contractuală  cu casele de asigurări de sănătate au obligaţia să transmită în platforma informatică din asigurările de sănătate serviciile medicale/dispozitivele  medicale din pachetul de bază şi pachetul minimal furnizate/eliberate  altele decât cele transmise în platforma informatică a asigurărilor de sănătate în condiţiile art. 3 lit. aq), art. 24 lit. am), art. 42 lit. am), art. 59 lit. ae), art. 74 lit. am), art. 92 alin. (1) lit. f), art. 119 lit. ab), art. 130 lit. af), art.

153 lit. ş) din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. nr. 400/2014 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care  reglementează  condiţiile  acordării  asistenţei  medicale  în cadrul  sistemului  de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2014-2015 cu modificările şi completările  ulterioare, în maximum

72 de ore de la momentul  acordării  serviciilor  medicale/eliberării  dispozitivelor  medicale,  pentru serviciile acordate/dispozitivele   eliberate  în  luna  pentru  care  se  face  raportarea;  asumarea  serviciilor  medicale acordate/dispozitivelor  medicale  eliberate  se face prin semnătură  electronică  extinsă  potrivit  dispoziţiilor Legii  nr. 455/2001 privind  semnătura  electronică,  republicată.  În  situaţia  nerespectării  acestei  obligaţii, serviciile medicale şi dispozitivele  medicale nu se decontează  furnizorilor de către casele de asigurări de sănătate.

Transmiterea serviciilor medicale furnizate/dispozitivelor medicale eliberate în platforma informatică din asigurările de sănătate se face astfel:

15.1. În asistenţa medicală primară: în maximum 72 de ore de la momentul acordării serviciilor medicale prevăzute în pachetul de bază şi pachetul minimal.

15.2. În asistenţa medicală ambulatorie de specialitate pentru specialităţile  clinice: în maximum 72 de ore de la momentul acordării serviciilor medicale prevăzute în pachetul de bază şi pachetul minimal, cu excepţia serviciilor de sănătate conexe actului medical.

 

15.3.  În  asistenţa   medicală   ambulatorie   de  specialitate   pentru  specialitatea   reabilitare   medicală   şi acupunctură - în maximum 72 de ore de la momentul acordării serviciilor medicale prevăzute în pachetul de bază, astfel:

  1. a) pentru consultaţii şi proceduri în cabinet: în maximum 72 de ore de la momentul acordării;
  2. b) pentru procedurile  acordate  în  baza  de  tratament:  în  maximum  72  de  ore  pentru  fiecare  zi  de tratament/fiecare zi în care se acordă servicii de acupunctură în cadrul curei de

15.4. În asistenţa medicală ambulatorie de specialitate de medicină dentară: în maximum 72 de ore de la momentul acordării serviciilor medicale prevăzute în pachetul de bază şi pachetul minimal.

15.5. În asistenţa medicală ambulatorie de specialitate pentru specialităţile paraclinice:

  1. a) pentru serviciile medicale  paraclinice  - analize  de laborator:  în maximum  72 de ore de la momentul recoltării  probelor  în punctele  de recoltare  proprii  ale furnizorilor  de investigaţii  paraclinice,  respectiv  în maximum  72  de  ore  de  la  momentul  primirii  probelor  pentru  serviciile  paraclinice  de  microbiologie, histopatologie  şi citologie, dacă probele nu se recoltează  la furnizorii de investigaţii  paraclinice,  şi pentru serviciile paraclinice de microbiologie - examene de urină şi examene de materii fecale;
  2. b) pentru serviciile   medicale   paraclinice   -  investigaţii   de  radiologie,   imagistică   medicală,   explorări funcţionale şi medicină nucleară: în maximum 72 de ore de la momentul efectuării investigaţiilor prevăzute în pachetul de bază.

15.6. În asistenţa medicală spitalicească:

  1. a) pentru serviciile medicale spitaliceşti în regim de spitalizare continuă din pachetul de bază şi pachetul minimal: în maximum 72 de ore de la externarea din spital, inclusiv pentru cazurile transferate în alt spital;
  2. b) pentru serviciile medicale  spitaliceşti  în regim  de spitalizare  de zi din  pachetul  de bază  şi pachetul minimal: pentru fiecare vizită, în maximum 72 de ore de la momentul vizite

15.7. Pentru furnizorii de îngrijiri medicale la domiciliu, respectiv îngrijiri paliative la domiciliu - în maximum

72 de ore pentru fiecare zi în care se acordă îngrijiri.

15.8. Pentru unităţile specializate - în maximum 72 de ore de la momentul acordării consultaţiilor de urgenţă la domiciliu şi serviciilor de transport sanitar neasistat prevăzute în pachetul de bază şi pachetul minimal.

15.9. În asistenţa medicală de reabilitare medicală şi recuperare, în sanatorii şi preventorii: în maximum 72 de ore de la externarea din sanatoriu/preventoriu.

15.10. Pentru dispozitive medicale: în maximum 72 de ore de la data ridicării dispozitivului  medical de la sediul lucrativ/punctul de lucru al furnizorului de dispozitive medicale de către beneficiar sau de către aparţinătorul beneficiarului  - membru al familiei (părinte, soţ/soţie, fiu/fiică), împuternicit legal. În situaţia în care dispozitivul medical se eliberează prin poştă, curierat, transport propriu ori închiriat: în maximum 72 de ore de la momentul expedierii dispozitivului medical."

  1. După anexa nr. 48 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 49, având cuprinsul prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. II. Prezentul  ordin intră în vigoare  la data de 1 octombrie  2015 şi se publică  în Monitorul  Oficial al

României, Partea I.

 

 

  1. Ministrul sănătăţii, Dorel Săndesc, secretar de stat

Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de

Sănătate, Vasile Ciurchea

 

 

 

 

ANEXĂ

 

(Anexa nr. 49 la Ordinul nr. 388/186/2015)

 

 

- model - CONTRACT

 

  1. Părţile contractante

Casa de Asigurări de Sănătate . . . . . . . . . ., cu sediul în municipiul/oraşul . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. .

. . . . . . . . ., judeţul/sectorul . . . . . . . . . ., telefon . . . . . . . . . ., fax . . . . . . . . . ., reprezentată prin preşedinte- director general . . . . . . . . . .,

şi

Unitatea sanitară publică . . . . . . . . . ., cu sediul în . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . ., telefon: fix/mobil . . .

 

. . . . . . ., fax . . . . . . . . . . e-mail . . . . . . . . . ., reprezentată prin . . . . . . . . . .,

  1. Obiectul contractului

Art. 1. Obiectul   prezentului   contract   îl  constituie   acordarea   sumelor   pentru   punerea   în  aplicare   a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 35/2015 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum şi alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr.

152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, conform Hotărârii Guvernului  nr. 400/2014 pentru  aprobarea  pachetelor  de  servicii  medicale  şi a  Contractului-cadru care  reglementează  condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2014-2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordinului ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 388/186//2015 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare în anul 2015 a Hotărârii Guvernului  nr. 400/2014 pentru aprobarea  pachetelor  de servicii şi a  Contractului-cadru care reglementează  condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2014-2015, cu modificările şi completările ulterioare.

III. Durata contractului

Art. 2. Prezentul contract este valabil de la data încheierii lui până la data de 31 decembrie 2015.

Art. 3. Durata prezentului contract se poate prelungi prin acordul părţilor pe toată durata de aplicabilitate a

Hotărârii Guvernului nr. 400/2014, cu modificările şi completările ulterioare.

  1. Obligaţiile părţilor

Art. 4. Casa de asigurări de sănătate are următoarele obligaţii:

  1. a) să încheie contracte  numai  cu  unităţile  sanitare  publice,  nominalizate  de  Ordonanţa  de  urgenţă  a Guvernului 35/2015, cu care au încheiate contracte de furnizare de servicii medicale, pentru punerea în aplicare a acestui act normativ;
  2. b) să deconteze   unităţilor   sanitare  publice  sumele  realizate   corespunzătoare   punerii  în  aplicare  a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 35/2015, la termenele prevăzute în contract, pe baza facturii însoţite de documente  justificative  prezentate  atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic,  în limita valorii de contract; pentru furnizorii care au semnătură electronică  extinsă factura se face numai în format electronic;
  3. c) să verifice modul de punere în aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 35/2015 de către unităţile sanitare publice şi, după caz, să prezinte spre soluţionare organelor abilitate situaţiile în care se constată neconformitatea documentelor depuse de către furnizori;
  4. d) să recupereze sumele decontate nejustificat faţă de cele rezultate prin punerea în aplicare a prevederilor

Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 35/2015.

Art. 5. Unitatea sanitară publică are următoarele obligaţii:

  1. a) să respecte prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 35/2015;
  2. b) să factureze lunar, în vederea  decontării  de către casele  de asigurări  de sănătate,  sumele  realizate corespunzătoare  punerii în aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 35/2015; factura este însoţită de documentele justificative atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic, în limita valorii de contract;  pentru  furnizorii  care  au  semnătură  electronică  extinsă  factura  se  transmite  numai  în  format electronic.
  3. Modalităţi de plată

Art. 6. (1) Valoarea contractată pentru realizarea obiectului contractului pentru luna octombrie 2015 este de

. . . . . . . . . . lei; factorul de corecţie pentru luna octombrie 2015 este . . . . . . . . . . %; valoarea realizată a serviciilor medicale pentru luna septembrie 2015 este de . . . . . . . . . . lei.

(2) Lunar, până la data de . . . . . . . . . . a lunii următoare celei pentru care se face plata, casa de asigurări de sănătate decontează suma realizată pentru punerea în aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului  nr.  35/2015,  pe  baza  facturii  şi  a  documentelor  justificative  depuse/transmise   la  casa  de asigurări de sănătate până la data de . . . . . . . . . . .

(3) Decontarea  sumelor  se face cu încadrarea  în sumele contractate.  Diferenţele  dintre suma decontată lunar şi suma contractată lunar se diminuează prin act adiţional.

(4) Toate documentele necesare decontării se certifică pentru realitatea şi exactitatea datelor raportate prin semnătura reprezentantului legal al unităţii sanitare publice.

 

(5) Casele de asigurări de sănătate încheie acte adiţionale lunare având ca obiect suma contractată pentru lunile următoare celei prevăzute la alin. (1) şi, după caz, acte adiţionale de diminuare a valorii de contract lunare cu suma reprezentând diferenţa dintre suma decontată lunar şi suma contractată lunar.

Art. 7. Plata se face în contul nr. . . . . . . . . . ., deschis la Trezoreria Statului, sau în contul nr. . . . . . . . . . ., deschis la Banca . . . . . . . . . . .

  1. Răspunderea contractuală

Art. 8. Reprezentantul  legal al unităţii sanitare  publice  cu care casa de asigurări  de sănătate  a încheiat contract  este direct răspunzător  de corectitudinea  datelor  raportate.  În caz contrar  se aplică prevederile legislaţiei în vigoare.

VII. Clauze speciale

Art. 9. (1) Orice împrejurare independentă de voinţa părţilor, intervenită după data semnării contractului şi care împiedică executarea acestuia, este considerată forţă majoră şi exonerează de răspundere partea care o invocă. Sunt considerate forţă majoră, în sensul acestei clauze, împrejurări ca: război, revoluţie, cutremur, marile inundaţii, embargo.

(2) Partea care invocă forţa majoră trebuie să anunţe cealaltă parte, în termen de 5 zile calendaristice de la data apariţiei  respectivului  caz de forţă majoră,  şi să prezinte  un act confirmativ  eliberat  de autoritatea competentă   din  propriul  judeţ,  respectiv  municipiul  Bucureşti,  prin  care  să  se  certifice  realitatea  şi exactitatea  faptelor  şi împrejurărilor  care au condus  la invocarea  forţei  majore,  şi, de asemenea,  de la încetarea  acestui  caz. Dacă nu procedează  la anunţarea  în termenele  prevăzute  mai sus a începerii  şi încetării cazului de forţă majoră, partea care îl invocă suportă toate daunele provocate celeilalte părţi prin neanunţarea în termen.

(3) În cazul în care împrejurările  care obligă la suspendarea  executării prezentului contract se prelungesc pe o perioadă mai mare de o lună, fiecare parte poate cere rezoluţiunea contractului.

VIII. Suspendarea, încetarea şi rezilierea contractului

Art. 10. Contractul  se  suspendă/încetează/se   reziliază  printr-o  notificare  scrisă  în situaţia  în care  toate contractele de furnizare de servicii medicale încheiate de unitatea sanitară publică cu casa de asigurări de sănătate se suspendă/încetează/se  reziliază şi produce efecte de la data suspendării/încetării/rezilierii contractelor de furnizare de servicii medicale.

Art. 11. Situaţiile prevăzute la art. 10 se constată de către casa de asigurări de sănătate din oficiu.

  1. Corespondenţa

Art. 12. (1) Corespondenţa  legată  de derularea  prezentului  contract  se efectuează  în scris  prin scrisori recomandate cu confirmare de primire, prin fax sau la sediul părţilor - sediul casei de asigurări de sănătate şi la sediul unităţii sanitare cu paturi declarat în contract.

(2) Fiecare parte contractantă este obligată ca în termen de 5 zile lucrătoare din momentul în care intervin modificări ale datelor ce figurează în prezentul contract să notifice celeilalte părţi contractante schimbările survenite.

  1. Modificarea contractului

Art. 13. (1)  Prezentul  contract  se  poate  modifica  la  iniţiativa  oricărei  părţi  contractante,  sub  rezerva notificării  scrise a intenţiei  de modificare  şi a propunerilor  de modificare  cu cel puţin . . . . . . . . . . zile înaintea datei de la care se doreşte modificarea.

(2) Modificarea se face printr-un act adiţional semnat de ambele părţi şi este anexă a acestui contract.

Art. 14. În condiţiile apariţiei unor noi acte normative  în materie, care intră în vigoare pe durata derulării prezentului contract, clauzele contrare se vor modifica şi se vor completa în mod corespunzător.

Art. 15. Dacă o clauză a acestui contract ar fi declarată nulă, celelalte prevederi ale contractului nu vor fi afectate de această nulitate. Părţile convin ca orice clauză declarată nulă să fie înlocuită printr-o altă clauză care să corespundă cât mai bine cu putinţă spiritului contractului.

  1. Soluţionarea litigiilor

Art. 16. (1) Litigiile  legate  de încheierea,  derularea  şi încetarea  prezentului  contract  vor fi supuse  unei proceduri prealabile de soluţionare pe cale amiabilă.

(2) Litigiile nesoluţionate pe cale amiabilă dintre furnizori şi casele de asigurări de sănătate conform alin. (1) se soluţionează  de către comisia de arbitraj care funcţionează  pe lângă Casa Naţională  de Asigurări  de Sănătate, organizată conform reglementărilor  legale în vigoare, sau de către instanţele de judecată, după

 

caz.

XII. Alte clauze

. . . . . . . . . .

Prezentul contract a fost încheiat astăzi, . . . . . . . . . ., în două exemplare a câte . . . . . . . . . . pagini fiecare, câte unul pentru fiecare parte contractantă.

 

 

CASA DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE Preşedinte-director general,

. . . . . . . . . .

Director executiv al Direcţiei economice,

. . . . . . . . . .

Director executiv al Direcţiei relaţii contractuale,

. . . . . . . . . .

Vizat

Juridic, Contencios

. . . . . . . . . .

 

FURNIZOR DE SERVICII MEDICALE Manager,

           . . . . . . . . . . Director medical,

. . . . . . . . . . Director financiar-contabil,

. . . . . . . . . . Director de îngrijiri,

. . . . . . . . . .

Director de cercetare-dezvoltare,

. . . . . . . . . .

 

MONITORUL OFICIAL

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro