Campania de informare privind drepturile pacientilor romani, precum si site-ul cu acelasi nume, prin intermediul caruia pacientii pot afla tot ce trebuie sa stie despre drepturile si obligatiile pe care le au in relatia cu sistemul de sanatate, a fost lansat aseara, la Bucuresti.
Aflam zilnic despre incidente existente intre medici si pacienti, intre bolnavi si prestatorii serviciilor de sanatate si chiar intre pacienti si autoritati, pornind de la DSP-urile locale si pana la Ministerul Sanatatii sau Casa Nationala de Asigurari de Sanatate. De cele mai multe ori, problemele sunt cauzate de necunoastere, mai ales din partea pacientilor. In acest context, APC Romania, ONG care din 1990 reprezinta drepturile consumatorilor romani, a decis ca Sanatatea trebuie sa fie o preocupare prioritara si, in acest context, a lansat aseara, intr-un cadru select si in prezenta unor personalitati ale lumii medicale, Proiectul „Fii un pacient ACTIV!”, prin care pacientii vor fi informati despre drepturile si obligatiile pe care le au, despre tot ce trebuie sa stie pentru a-si putea ingriji sanatatea asa cum se cuvine, pentru a putea beneficia de o viata normala.
„Cati oameni nu au platit o analiza sau mai multe, doar pentru ca nu stiau ca ar putea fi gratuita daca au trimitere de la medicul de familie? Cati oameni nu stiu ca au la dispozitie controale perodice gratuite? Cati oameni stiu ca pot cere o a doua opinie? De acum, pacientii din Romania vor primi mai multe informatii despre drepturile pe care le au. Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania, cu sprijinul ECC Romania – Centrul European al Consumatorilor si al dr. Florin Ioan Balanica, consultant personal de Sanatate, a lansat campania «Fii un Pacient ACTIV!», campanie de informare despre drepturile si obligatiile pacientilor”, a precizat conf. dr. Costel Stanciu, presedintele APC, cu prilejul lansarii proiectului, la care Sanatatea Buzoiana este partener media.
Conf. Univ. Dr. Costel Stanciu, Presedinte APC Romania, a declarat cu prilejul lansarii Campaniei, ca „«Fii un Pacient ACTIV!» este un indemn adresat consumatorilor romani de a-si schimba mentalitatea in privinta serviciilor medicale. Vrem ca pacientii romani sa-si constientizeze drepturile, sa le ceara atunci cand acestea sunt ignorate, vrem ca sanatateasa nu mai fie o preocupare doar in cazurile in care ne este rau sau ne doare ceva. Este timpulsa nu mai asteptam ca schimbarea sa vina de la altii, ci sa o impunem noi insine. Este timpul sa nu mai fim ignoranti, pentru ca sanatatea face diferenta intre viata si moarte“.
Prezent la eveniment si implicat la randul sau in proiect, dr. Florin Ioan Balanica, Consultant Personal de Sanatate, a apreciat ca „Pacientul din Romania are dreptul la ingrijire medicala personalizata in functie de nevoile si posibilitatile sale. De asemenea, are dreptul sa aiba alaturi de el medici care sa il indrume si sa il insoteasca pe tot parcursul procesului de vindecare, intr-o relatie corecta medic – pacient. Este nevoie de un pacient activ si informat, dar si de un sistem care sa incurajeze specialistii din sanatate sa colaboreze in cadrul unor echipe multidisciplinare, in folosul pacientilor”.
www.pacientactiv.ro
In cadrul evenimentului si in sprijinul ideii derularii unui astfel de proiect a fost mentionat Raportul „Puterea pacientilor europeni” publicat la Bruxelles, potrivit caruia pacientii romani sunt printre cel mai putin informati pacienti din Europa, situandu-se pe locul 30 din cele 50 de tari europene. S-a concluzionat ca motivele pentru care Romania este pozitionata pe un loc codas al topului se regasesc in lipsa de resurse financiare, de insuficienta informare si de lipsa de implicare a pacientilor in luarea deciziilor privind propria sanatate, iar aceste cauze trebuie inlaturate.
Obiectivul principal al Proiectului „Fii unPacient ACTIV!” este acela de a informa si sa promova drepturile pacientilor , atat catre beneficiarii de servicii medicale, cat si catre personalul din sistemul medical.
Campania va cuprinde informari de presa, informari directe, online marketing si workshop-uri dedicate pacientilor si specialistilor din sistemul medical. Informarile directe vor fi indreptate catre pacienti, cu sprijinul asociatiilor de pacienti si asociatiilor de medici de familie, precum si catre personalul din sistemul medical, cu sprijinul asociatiilor profesionale, dar si a spitalelor si clinicilor, sustin organizatorii.
Razvan Vulcanescu – secretar de stat
Reprezentantii APC Romania au tinut sa precizeze ca nu s-au transformat peste noapte in medici, dar considera ca aceasta asociatie, cu experienta pe care o are, cu ajutorul specialistilor si implicarea directa a pacientilor sunt capabili sa „vindece” tipul de „boala” cauzata de lipsa informarii si educatiei in domeniul drepturilor pacientilor.
„Poate multi se intreaba cum se face ca in zilele noastre, cu atatea informatii in jur, o astfel de campanie este necesara. Noi consideram ca este necesara, pentru ca nerespectarea drepturilor pacientilor, lipsa tratamentelor adecvate, timpul insuficient alocat fiecarui pacient pentru rezolvarea problemei lui de sanatate pot conduce la probleme mult mai grave”, a mai spus Costel Stanciu, presedintele APC.
La eveniment au mai participat si si-au exprimat opinia privind necesitatea unei informari complete si corecte a pacientilor romani, apreciind astfel utilitatea Campaniei „Fii un Pacient ACTIV!”, Razvan Teohari Vulcanescu – Secretar de Stat Ministerul Sanatatii, Madalina Buculei – Spitalul Clinic Sanador, Ion Ciceala – Vicepresedinte Alianta pentru Sanatate, dr. Sandra Alexiu – Vicepresedinte Societatea Nationala de Medicina Familiei si dr. Richard Constantinescu – publisher, Revista Politici de Sanatate.
Lansarea Proiectului „Fii un Pacient ACTIV!” si a site-ului dedicat acestei campanii a constituit un bun prilej pentru a fi trecute in revista si principalele drepturi si obligatii ale pacientilor, odata cu inviatia publica adresata autoritatilor medicale, medicilor si fiecarei persoane potential pacient de a deveni activi in cunoasterea, intelegerea si valorificarea dreptului la sanatate.
Drepturile pacientilor asigurati:
Ai dreptul la informatie medicala;
Ai dreptul la confidentialitate si viata privata;
Ai dreptul sa alegi cele mai sigure metode privind sanatatea reproducerii;
Ai dreptul la tratament si ingrijiri medicale corespunzatoare;
Ai dreptul sa ceri o alta opinie medicala;
Ai dreptul la consultatii preventive;
Ai dreptul si la servicii medicale acordate de un medic acreditat din afara spitalului;
Ai dreptul la despagubiri in cazurile de malpraxis;
Ai dreptul de a-ti exprima consimtamantul;
Obligatiile pacientilor asigurati:
Sa se inscrie pe lista unui medic de familie;
Sa anunte medicul de familie ori de cate ori apar modificari in starea lor de sanatate;
Sa se prezinte la controalele profilactice si periodice stabilite prin contractul-cadru;
Sa anunte in termen de 15 zile medicul de familie si casa de asigurari asupra modificarilor datelor de identitate sau modificarilor referitoare la incadrarea lor intr-o anumita categorie de asigurati;
Sa respecte cu strictete tratamentul si indicatiile medicului;
Sa aiba o conduita civilizata fata de personalul medico-sanitar;
Sa achite contributia datorata fondului in conditiile stabilite prin contractul-cadru;
Sa prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative ce atesta calitatea de asigurat.
*Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC Romania) este o organizatie neguvernamentala, apolitica si non-profit, infiintata in 10 februarie 1990. APC-Romania este singura organizatie de utilitate publica, membra a Organizatiei Europene a Consumatorilor — BEUC, care are ca principal obiectiv apararea, promovarea si reprezentarea prin toate mijloacele legale ale drepturilor si intereselor consumatorilor in raporturile cu operatorii economici si institutiile statului.
*Centrul European al Consumatorilor – ECC Romania s-a alaturat retelei ECC-Net de la 1 ianuarie 2008 pentru a-i sprijini pe cetatenii UE in domeniul achizitiilor transfrontaliere. Rolul nostru este sa oferim consultanta juridica gratuita in probleme de comert transfrontalier si sa incercam rezolvarea pe cale amiabila a sesizarilor pe care le primim de la consumatorii romani, dar si din alte state membre.
*Doctor Florin Ioan Balanica – Consultant Personal de Sanatate - are peste 20 de ani de experienta in domeniul medical, fiind in permanenta aproape de pacienti si intelegandu-le asteptarile si nevoile. In 2014, a introdus in Romania Medicina Personalizata, care trateaza pacientul integral, functie de nevoile lui individuale, tinand cont atat de informatiile referitoare la bagajul genetic, stilul de viata, alimentatie, mediul de lucru si familial, natura relatiilor personale sau istoricul medical al familiei pacientului, cat si de investigatiile medicale potrivite.