Ceea ce trebuia să însemne fluidizarea sistemului de sănătate şi punerea sa la punct a ajuns să fie un adevărat haos. De la introducerea obligatorie a cardului naţional de sănătate, 1 septembrie, dată de la care nu a trecut mai mult de două săptămâni, medicii de familie se plâng de faptul că nu le sunt decontate zeci de consultaţii pe zi. Vina o poartă sistemul informatic (SIUI) al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, care produce zilnic sute de blocaje şi date eronate, dând peste cap activitatea medicilor şi punând la încercare nervii pacienţilor, nevoiţi să aştepte minute bune pe holurile cabinetelor medicale. „Nu ne putem face practic serviciul. Suntem blocaţi din cauza sistemului informatic al casei de asigurări, fără ca cineva să poată rezolva această problemă. Pur şi simplu nu poţi să îţi raportezi consultaţia, în ciuda faptului că tu ai făcut-o. În acest fel, cei care au introdus cardul naţional de sănătate vor ieşi public şi vor spune că «uite câte economii s-au făcut, cum medicii de familie scriau consultaţii fictive etc». Este foarte ciudat cum toţi IT-iştii din întreaga ţară nu au fost capabili să rezolva această problemă“, ne-a declarat dr. Adrian Dărăbanţiu, preşedintele Patronatului Medicilor de Familie Arad.

Cardul naţional trebuie sîă facă dovada calităţii de asigurat şi să confirme prezenţa asiguratului la furnizorul de servicii medicale. „Prin implementarea acestui sistem informatic, banii din sistemul asigurărilor de sănătate vor fi cheltuiţi mai eficient şi mai transparent. Menirea cardului este aceea de a stopa „furturile“ din sistemul sanitar. Medicul nu va mai putea să consulte pacientul dacă acesta nu va avea în posesie cardul“, spuneau cu mândrie cei care l-au introdus.

Tot mai mulţi medici de familie sesizează faptul că în ultimele zile au avut  probleme cu încărcarea datelor în Sistemul Informatic Unic Integrat al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, astfel că de multe ori nu reuşesc să introducă reţetele pacienţilor şi alte date care vizează activitatea lor.

Şi pacienţii se declară revoltaţi de situaţia creată mai ales acolo unde există probleme urgente care nu suferă nici o amânare. „Zilele trecute am mers cu copilul la medic pentru că era răcit, avea dureri în gât şi mi s-a spus să revin peste două zile deoarece nu îi poate da reţetă. Într-un final medicul l-a consultat şi a constatat că avea puroi în gât. Nu este normal ca pacienţii să fie purtaţi pe drumuri datorită unor probleme de ordin tehnic”, a spus mama unui copil  în vârstă de 11 ani din Arad.

Medicii arădeni susţin că majoritatea activărilor durează cel puţin patru minute chiar şi atunci când ele se derulează online. În ianuarie 2015, Mihai Bejat, directorul IT al CNAS, declara că activarea unui card electronic de sănătate durează cel mult 30 de secunde.

Din cauza funcţionării greoaie a crescut îngrijorător şi numărul de carduri electronice blocate. Procedura birocratică de deblocare este laborioasă şi trebuie executată chiar de medicul care a încercat să valideze cardul.

Funcţionarea greoaie a SIUI creează probleme şi clinicilor. „Trebuie să fac zeci de încercări ca să mă conectez la serverul CNAS. Dacă ai zece pacienţi şi o întârziere de şase minute la fiecare pacient, asta înseamnă că la 40 de pacienţi vom avea zilnic o întârziere de cinci ore”, susţine patronul unei clinici din Arad. Pentru o clinică privată asta înseamnă cozi mari în faţa cabinetelor medicilor şi, cel mai probabil, pacienţi pierduţi.

Sursa

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro