Medicii de familie pierd lunar măcar o zi pentru a completa concedii medicale şi-şi umplu cabinetele cu dosare cu hârtii, beneficiarii acestora trebuie să plimbe acte de la angajator la medicul specialist şi medicul de familie, în timp ce firmele reclamă faptul că primesc greu banii pentru incapacitate temporară de muncă. Totul în era digitală, când situaţia s-ar putea rezolva cu un click pe calculator.
Autor Tudor CHIRIAC Sursa monitorulbt.ro
Doar în acest an, Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) a înregistrat 20.000 de concedii medicale, ceea ce înseamnă mii de ore irosite pe completat hârtii. „La CAS au fost depuse aproximativ 20.000 de concedii medicale în acest an, iar suma rambursată din fondul de asigurări de sănătate a fost de 4,8 milioane de lei”, a spus Carmen Nicolau, directorul CAS.
Potrivit normelor în vigoare, concediile medicale pot fi acordate de medicii din Urgenţe şi din spitale, de medicii specialişti din policlinică şi de medicii de familie. Ultima categorie este şi cea la care vin toate documentele de la ceilalţi şi care trebuie să le înregistreze în acte. “Noi nu mai ştim unde să punem atâtea hârtii. Nici nu ştiu de ce ne obligă să le păstrăm cu anii, atât timp cât toate sunt înregistrate şi în calculator”, a declarat un medic de familie din Botoşani, adăugând că în perioadele aglomerate din lună, atunci când are mulţi pacienţi, stă şi câte o oră- două peste program pentru a face toate documentele cerute de normele în vigoare.
Timp pierd şi beneficiarii acestor concedii, care trebuie să meargă la angajator pentru a obţine o adeverinţă, din care să reiasă faptul că sunt asiguraţi, statut care se poate dovedi şi cu cardul de sănătate, dar şi numărul de zile de concediu medical. În plus, asiguratul trebuie să treacă într-o declaraţie la medicul de familie numărul de zile menţionat în hârtia primită de la angajator.
Pentru a scăpa de birocraţie, unii salariaţi au ales să renunţe la concediul medical. Probleme au şi angajatorii, care, la rândul lor, trebuie să raporteze concediile medicale la Casa de Sănătate şi să aştepte cu lunile decontarea banilor pentru acestea.
Toată birocraţia a ajuns recent în atenţia guvernului, care încearcă să găsească o soluţie pentru a o diminua. Ministrul Sănătăţii a anunţat că se ia în calcul varianta introducerii concediului medical electronic, ceea ce înseamnă că actele vor circula pe mail.
Medicii susţin că, deşi teoretic totul pare frumos, în realitate situaţia nu va fi deloc aşa. Aceştia readuc aminte de problemele întâmpinate cu reţeta electronică, a cărei implementare a fost greoaie, dar şi de cele cu cardul de sănătate, în folosirea căruia încă apar blocaje, deşi au trecut mai bine de doi ani de la introducerea acestuia.