Pentru a nu trezi suspiciuni, companiile farmaceutice nu mai sponsorizează nici măcar congresele medicale care au loc pe Valea Prahovei, în sezonul de iarnă, şi nici pe cele de la malul mării, în sezon estival.

Mii de doctori români pleacă anual la congrese în ţară sau în străinătate pe banii companiilor de medicamente. Industria farmaceutică cheltuie cu congresul unui medic între 1.000 şi 2.500 de euro, în funcţie de destinaţie şi durată.

Deşi generalizată, această practică rămâne un subiect tabu, fiind considerată o formă de stimulare a medicilor să prescrie preferenţial doctoriile firmelor care îi sponsorizează. Makis Papataxiarchis (foto), şeful Asociaţiei Române a Producătorilor Internaţionali de Medicamente (ARPIM), vorbeşte deschis despre modul în care se fac aceste sponsorizări.

Bilet la economy şi cazare la 4 stele

În toată lumea, medicii sunt cei care "caută" companiile farmaceutice pentru sponsorizări şi nu invers. Aprobarea vine din partea departamentului medical al companiei, nu a celui de vânzări, care analizează dacă medicii îndeplinesc anumite criterii: expertiză, dacă au de susţinut o prezentare în cadrul evenimentului sau sunt coordonatorii unui studiu clinic anunţat acolo, dacă au posibilitatea de a împărtăşi informaţiile colegilor sau studenţilor şi dacă evenimentul este relevant din punct de vedere al "educaţiei medicale continue". Adică dacă sunt prezentate informaţii medicale inovatoare sau noi protocoale terapeutice.

Membrii familiei doctorilor nu beneficiază de compensaţii financiare. "În viitor, va fi şi mai greu să întrunească aceste criterii, care vor deveni din ce în ce mai stricte. Este şi o formă de protecţie a reputaţiei companiilor farmaceutice", susţine şeful ARPIM. Tipurile de costuri acoperite sunt transportul cu avionul, cazarea, masa şi taxa de participare la un congres, ce poate ajunge la câteva sute de euro.

"Când vine vorba de bilete de avion, în mod clar vorbim de clasa economică, nu business. Doar în cazuri speciale e altfel - persoane cu grad de handicap, zbor de peste şapte ore etc. Nu decontăm cazarea la hoteluri de lux, de cinci stele şi nici evenimentele în destinaţii percepute drept turistice. Chiar şi în România, unele companii medicale, printre care şi cea pe care o conduc eu, nu sponsorizează congrese desfăşurate la Sinaia sau Braşov în perioada de iarnă".

Şeful ARPIM mai dă ca exemplu şi insulele Rhodos, unde, de asemenea, nu sunt sponsorizate congrese desfăşurate în perioada aprilie- octombrie.

Din 2016, companiile farmaceutice vor fi obligate să facă publice sumele cheltuite pentru congresele medicilor. Companiile care fac parte din ARPIM au cheltuit, anul trecut, 650.000 de euro cu sponsorizările medicilor şi asociaţiile pacienţilor.

Cadouri interzise şi permise

Potrivit Codului de Etică al ARPIM, care se aplică din 2012, companiile de medicamente au anumite reguli privind cadourile pe care le pot oferi doctorilor.

● Se pot oferi obiecte promoţionale (pixuri, agende, ceasuri de masă, calendare) în valoare de maximum 150 de lei;

● Instrumente medicale în valoare de maxiumum 500 de lei: stetoscoape, tensiometre etc.

● Nu sunt acceptate obiecte electrocasnice sau electronice: telefoane, tablete electronice, etc.

● Este permisă plata taxelor de membru în asociaţii medicale interne sau internaţionale, sau a taxelor de acces pe paginile diferitelor publicaţii de specialitate;

● Manuale şi lucrări de referinţă în valoare de maximum 500 de euro/carte.

Sursa  www.evz.ro

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro