Guvernul plănuieşte o schimbare importantă pe piaţa medicamentelor. Medicii, farmaciştii şi organizaţiile de pacienţi trebuie să declare sponsorizările primite de la companiile de medicamente, potrivit unui proiect de modificare a Legii Sănătăţii. Şi asta pentru că, spun autorităţile, unii medici şi farmacişti recomandă anumite medicamente pentru că primesc sponsorizări sau bonusuri de la firmele producătoare. Efectul: oamenii cumpără doctorii mai scumpe, deşi există pe rafturi altele similare mult mai ieftine.

Înregistrare cu camera ascunsă

Reporter: Ceva pentru răceală?

Farmacist: Pentru dumneavoastră?

Reporter: Da.

Farmacist: Pe bază de tratament?

Reporter: Nu, nu. M-a luat de două zile.

Farmacist: Vă dau un (nume produs) că e concentraţia mai mare.

Reporter: Şi la ce preţ este?

Farmacist: Vă dau 5 si 5. Este 26 de lei.

Prima recomandare a farmacistei, produsul cel mai scump. Insistăm puţin.

Reporter: Am înțeles, dar ceva mai ieftin?

Farmacist: 16 lei.

Alta farmacie, o alta tehnică de vânzari, dar cu acelaşi scop: o vânzare cât mai bună.

Reporter: - Mă doare de dimineată spatele, nu am ameteli, doar durere.

Farmacist: Va dau niste pastile cu rol antiinflamator si ceva de uns. Asta merge pe durere de cap, făcut la noi în România. Prețul este bun, e decent. E 8 lei cutia.

Reporter: Dar nu ma doare capul!

Farmacist: Asta merge pe dureri dentare, pe dureri de oase, articulații, vertebre presate, e un antiinflamator.

Reporter: Si la ce pret?

Farmacist: 8 lei si 50 de bani toata cutia.

Doar că pastilele sunt mult mai eficiente împreună cu unguentul, farmacista a explicat asta de la bun început. Dintr-o dată, preţul creşte de aproape patru ori.

Farmacist: 36 de lei si 50 de bani.

Reporter: Nu am chiar atât. Mai putem taia?

Farmacist: Din pastile. Din unguent nu am cum.

Reporter: Ceva mai ieftin?

Farmacist: Hai să vedem.

Reporter: Aşa cât m-ar ajunge?

Farmacist: Aşa ar ajunge 24 de lei.

Şi medicii pot influenţa bolnavul să cumpere anumite medicamente, recomandându-i un anumit produs. Astfel, medicul ar putea primi de la compania farmaceutică sponsorizări sau comisioane. Ca să evite situaţiile de acest gen, Ministerul Sănătăţii vrea să-i oblige pe toţi cei care lucrează în domeniul farmaceutic să declare orice sponsorizare primită de la producătorii sau distribuitorii de medicamente. Această prevedere apare într-un proiect de lege.

„Dorim ca toată lumea sa fie transparentă, că prin transparență, probabil, fenomenul se va micșora. Asta este tot. Lumea a fost de acord când am făcut aceasta prevedere”, spune ministrul Sănătății, Eugen Nicolăescu.

„Credem că vine destul de târziu, dar este binevenită. Activitățile de suport științific pe care le dăm medicilor, mai putin companiile din asociația mea, sunt făcute responsabile”, spune Dragoş Damian, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Medicamente Generice.

Sponsorizările trebuie declarate, conform proiectului de act normativ, la Ministerul Sănătăţii şi Agenţia Naţională a Medicamentului. Proiectul este în dezbatere publică până la sfârşitul acestei luni.

Sursa

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro