Atât în spitale, cât şi în cabinetele medicilor de familie se întâmpină, în continuare, probleme în cazul accesării sistemului informatic cu cardurile de sănătate. Micile inadvertenţe şi mentenanţa ar fi trebuit să fie asigurate de o firmă care acum este în insolvenţă. Medicii, farmaciştii, dar, mai ales, pacienţii sunt, în continuare, cobaii unui sistem care abia funcţionează.
Cardul de sănătate a devenit, de la 1 mai, singurul instrument de validare a serviciilor medicale. O altă modalitate de verificare a calităţii de asigurat, pentru cei fără card emis sau pentru cei care refuză documentul electronic, este căutarea în Sistemul Informatic Unic Integrat (S.I.U.I.). Accesarea sistemului de către mii de persoane în acelaşi timp a făcut ca acesta să funcţioneze foarte greu, ba chiar să se blocheze pentru ore întregi.
Neregulile apărute în S.I.U.I. pentru mai multe categorii de persoane care figurează ca neasigurate au convins autorităţile să prelungească validarea serviciilor medicale la Spitalul Clinic Judeţean Constanţa, atât pentru persoanele asigurate, cât şi pentru cele neasigurate, cu încă trei luni.
Aceeaşi problemă, de accesare a sistemului, o întâmpină şi medicii de familie. Din păcate, şi în prezent, chiar dacă sistemul funcţionează, accesarea este greoaie, iar pacienţii sunt nevoiţi să petreacă mai mult timp dacât îşi planificaseră la medic, deoarece consultaţiile se prelungesc automat.
„Sistemul funcţionează, dar foarte greoi. Vineri (n.r. – pe 15 mai) nu a putut fi accesat deloc. Probabil pentru că acum este accesat de medicii de familie, de spitale şi de farmacii în acelaşi timp şi nu este pregătit să facă faţă la atâtea solicitări“, ne-a explicat Laura Condur, preşedintele Colegiului Medicilor de Familie Constanţa.
Pe lângă această accesare simultană, multe carduri se blochează sau sunt inactive. În cazul celor din urmă, acest lucru nu constituie o problemă doar pentru medicii de familie, ci şi pentru asiguraţi, care trebuie să se prezinte cu cardul la Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate, pentru a-şi activa documentul. „Pe lângă problemele sistemului informatic, care funcţionează cu intermitenţe, multe dintre carduri se blochează, iar altele sunt inactive“, a completat Laura Condur.
Blocajul cardului de sănătate, care dă peste cap programul de consultaţii din cabinetele medicilor şi din spitale, are o cauză tehnică.
Potrivit documentelor oficiale, pe data de 26 februarie 2012, a fost anunțat că HP România şi Novensys Corporation vor furniza Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate soluţia IT destinată introducerii cardului electronic de asigurări de sănătate, prin semnarea unui contract iniţial în valoare de 25 milioane de euro. HP România, care a fost, în fapt, singura entitate privată care a negociat toate detaliile sau componentele contractului de informatizare al sistemului de sănătate, este furnizorul soluțiilor și componentelor hardware ale sistemului. În consecinţă, partea de soft a revenit, pe componenta C.E.A.S. (cardul electronic de asigurări de sănătate), firmei Novensys Corporation, care ar trebui, acum, să se ocupe de mentenanța și de corecțiile arhitecturii software. Afirmația este valabilă doar teoretic din cauză că, din 10 decembrie 2014, compania se află în procedura de insolvență. Acest lucru complică şi mai mult problemele apărute în gestionarea unui întreg sistem care, cel puţin teoretic, de la 1 mai funcţionează doar în baza cardului de sănătate.
Marieta ŞTEFAN