Erorile pe care le-a dat sistemul informatic ce gestionează cardurile de sănătate în ultima săptămână i-a înfuriat pe medicii de familie dar şi pe bolnavi, care susţin că sunt privaţi de consultaţii, trimiteri şi reţete. Autorităţile arată că sistemul funcţionează mai lent, din cauză că în luna decembrie se face dublă raportare a serviciilor.
Cardul de sănătate le-a dat din nou bătăi de cap medicilor de familie în ultima săptămână din cauză că sistemul informatic nu a funcţionat. Cei mai mulţi dintre pacienţii care au avut nevoie de servicii medicale în ultimele zile au fost refuzaţi de doctori şi au fost rechemaţi la cabinetele medicale sau la farmacii pentru a-şi ridica reţetele.
O recunoaşte chiar preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, doctorul Vasile Ciurchea, care spune însă că sistemul nu a picat, ci a funcţionat mai greu, motivând că în luna decembrie se face atât raportarea serviciilor pentru luna noiembrie cât şi cea pentru luna decembrie, dat fiind faptul că se apropie finalul de an. „Luna decembrie este o lună în care se raportează dublu. Sistemul răspunde mai greu, dar a funcţionat.
Pacienţii care au ajuns la cabinetele medicilor ar fi trebuit să primească servicii, offline. Cu toate acestea, ştim sigur că au fost medici care i-au ţinut la uşă. Nu e normal să ţii pacientul la uşă, important e să îl consulţi şi să ridici în sistem serviciul în acel interval de 72 de ore pe care îl ai la dispoziţie”, a declarat, pentru „Adevărul”, doctorul Vasile Ciurchea, preşedintele CNAS. Problemele au apărut din 2 decembrie Medicii de familie susţin însă că problemele din sistemul informatic au apărut de pe 2 decembrie şi că sunt zile în care nu pot accesa sistemul pe toată perioada programului de lucru. „Nici azi (luni - n.red.) nu a funcţionat cum trebuie. Ajungem să ţinem oameni la uşă. Chiar dacă le dăm reţete offline, nu le putem garanta că primesc medicamentele la farmacie.
Vrem ca acest sistem, impus de CNAS, să funcţioneze şi să existe un sistem alternativ în care să avem acoperire dacă dăm servicii fără card”, a explicat, pentru „Adevărul”, medicul Rodica Tănăsescu, preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF). Specialista arată că a acordat, totuşi, servicii în perioada în care sistemul a avut erori. „I-am consultat, i-am trecut pe o listă şi i-am chemat a doua zi, în speranţa că voi putea valida serviciile”, a completat doctorul de familie. Pacient: „Erorile sunt tot mai dese” Şi medicul Gabriel Munteanu spune că a întâmpinat probleme trei zile la rând.
A lucrat offline şi a mers la serviciu la sfârşitul de săptămână pentru a urca în sistem consultaţiile pe care le-a făcut şi reţetele sau biletele de trimitere pe care le-a emis. „E ceva ce n-ar trebui să se întâmple. Ţine de mentenanţă, deşi erori sunt de câteva luni, de când e cardul obligatoriu. Chiar şi atunci când funcţionează mai apar diverse surprize, în sensul că nu validează anumite servicii, deşi tu le acorzi. Pacienţii, însă, înţeleg şi îşi dau seama că nu ţine de noi”, a punctat medicul. Radu Gănescu, preşedintele Coaliţiei Organizaţiei Pacienţilor Cronici din România, afirmă că bolnavii, în special cei cronici, sunt puşi într-o situaţie extrem de dificilă. „Sunt zile întregi când nu funcţionează sistemul informatic. În ultimul timp sunt tot mai frecvente aceste erori, e un semnal de alarmă, mai ales că suntem trimişi acasă, de cele mai multe ori”, a explicat pacientul.