Interviu cu Victor Dumitrașcu, președinte-director general al Casei Județene de Asigurări de Sănătate Timiș. Acesta ne-a detaliat cum  a fost implementat cardul național de sănătate la nivelul județului Timiș. 

1. Domnule director peste aproximativ o lună şi jumătate cardul naţional de asigurat va deveni obligatoriu. La nivelul judeţului Timiş, au ajuns aceste carduri la toţi asiguraţii?

Da, cardul naţional de asigurat va deveni obligatoriu de la 1 mai 2015 şi va confirma efectuarea reală a serviciilor medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate şi vreau să va spun că de foarte mult timp mi-am dorit implementarea acestui card naţional de asigurat , astfel că apariţia acestuia mă bucură foarte mult, enorm de mult, dacă pot să mă exprim în acest mod, pentru că un vis al meu a devenit realitate, şi că pot să particip la implementarea celui mai important proiect de strategie naţională în sănătate din România realizat pentru asiguraţi , pentru ca aceştia să beneficieze în mod real de toate serviciile medicale de care au nevoie ( consultaţii la medicul de familie şi medicul specialist, medicamente, investigaţii paraclinice în laborator, dispozitive medicale, îngrijiri la domiciliu şi spitalizare); cardul naţional de sănătate va deveni un instrument de confirmare a prestării tuturor serviciilor medicale, deoarece el certifică prezenţa pacientului la furnizorul de servicii medicale sau farmaceutice, de care beneficiază asiguratul.Analiza efectuată de către CNAS la nivel naţional, arată că judeţul Timiş figurează cu cea mai bună distribuţie din ţară a cardului naţional de asigurat.

La nivelul CJAS Timiş s-a primit la sfârşitul lunii ianuarie un număr de 49 322 carduri naţionale, returnate de Poştă Română, ai căror destinatari nu au fost găsiţi la domiciliu. Ca urmare toţi angajaţii CJAS Timiş, împreună cu mine au participat la o acţiune amplă pentru o sortare rapidă a cardurilor asiguraţilor pentru că acestea să ajungă cât mai urgent la toţi asiguraţii din Timiş, fără că aceştia să piardă timp, să se deplaseze la sediul CJAS Timiş pentru a intră în posesia cardului naţional de asigurat.

Un număr de 34051 carduri au fost ridicate de medicii de familie, care au pus pe primul plan interesul bolnavilor pentru a-i ajuta şi pentru a nu-i mai pune pe drumuri, inutile, mai ales pe cei din mediul rural. Doresc să mulţumesc în acest sens, medicilor de familie care au pus pe primul locul interesul asiguraţilor şi au acordat tot sprijinul necesar în desfăşurarea acestui proces, pentru că toţi asiguraţii, înscrişi pe lista unui medic de familie, să poată intră în posesia cardului de sănătate, fără că aceştia, după ce se prezintă la medical de familie pentru o afecţiune pentru care are nevoie de tratament, să fie puşi pe drumuri să-şi ridice cardul naţional de asigurat de la CJAS.
În luna februarie, Poşta Română ne-a mai adus un număr mic de carduri naţionale, aproximativ 450, pe care le distribuim noi asiguraţilor.

2. Ce trebuie să facă un asigurat pentru a putea ridica acest card naţional de la sediul CJAS? De unde ştie asiguratul dacă acest card este sau nu la sediul instituţiei dvs.?

Într-adevăr ne-am pus şi noi această întrebare, cum vom putea ajută asiguratul. În acest sens orice persoană asigurată, cu acces la internet, poate verifica pe site-ul CJAS Timiş dacă i s-a tipărit cardul de sănătate, la adresahttp://www.cnas.ro/cjastm/page/verificare-asigurat.html şi doar după aceea trebuie să solicite cardul la noi.
De asemenea, în cazul persoanelor care nu au acces la internet, pot solicita informaţii la două numere de telefon, alocate special numai pentru a oferi informaţii legate de cardul naţional de sănătate. Cele  două nr. de tel sunt:0736203702, 0736110007.

Cardurile returnate la CJAS Timiş vor fi eliberate în urma solicitării asiguraţilor, în baza actului de identitate şi a unei cereri completate.

3. Există cazuri de asiguraţi care nu sunt înscrişi pe lista unui medic de familie. Ce se întâmplă cu aceste carduri, cum pot intra aceşti asiguraţi în posesia lor, ţinând cont şi de faptul că pentru asiguraţii cu medic de familie, aceste carduri au fost ridicate de medicii pe a căror lista se află?

Pentru asiguraţii din judeţ, care nu sunt înscrişi pe lista unui medic de familie, CJAS Timiş a distribuit aceste carduri cu sprijinul primăriilor din localităţile din Timiş, înclusiv  din mediul rural, pentru a nu-i mai pune pe drumuri pe asiguraţi. Tot pentru asiguraţii care nu au medic de familie şi nu au intrat în posesia cardului dar au domiciliul în una din localităţile Lugoj, Deta, Sânicolaul-Mare, Jimbolia şi Gătaia aceştia nu trebuie să se mai deplaseze la Timişoara pentru a le ridica, ci le pot solicită spitalului din localităţile amintite. În ceea ce priveşte asiguraţii din Timişoara care nu au medic de familie, aceştia le pot solicită la sediul CJAS Timiş în baza unei cereri şi a copiei după actul de identitate.

4. Ştiu că, cu ceva timp în urmă aţi făcut public faptul că există persoane care solicită tipărirea unui nou card pe motiv că acesta a fost deteriorat. În cazul amintit, era ros de un câine. Ce se întâmplă în aceste situaţii?

Da, trebuie să recunoaştem că există şi astfel de situaţii pe care trebuie să le avem în vedere. În situaţiile în care, din diferite motive, cardul de sănătate a fost pierdut, distrus, furat sau completat cu date eronate, se poate solicită eliberarea unui nou card în baza unei cereri şi a unei declaraţii pe proprie răspundere, afişate pe site-ul instituţiei la adresa http://www.cnas.ro/cjastm/ , sau asiguratul le poate solicita de la sediul instituţiei noastre.După depunerea documentelor la sediul nostru , asiguratul va primi acasă , în termen de 30 de zile, noul card. Între timp asiguratul va beneficia de servicii medicale în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului de sănătate. Dacă după data de 1 mai, vor exista cazuri în care asiguraţii nu au intrat cardului naţional, din diverse motive, aceştia vor beneficia de servicii medicale în baza unei adeverinţe de asigurat eliberată de CJAS.

5. Ce se întîmplă cu asiguraţii care refuză cardurile de sănătate din motive religioase? Cum vor putea aceste personae să beneficieze de servicii medicale gratuite?

Cardurile nerecepţionate sau returnate de către asiguraţii care le refuză vor rămâne la Casă de Asigurări , de unde le pot ridica oricând, în cazul în care revin asupra deciziei de a nu deţine acest card.
În situaţia asiguraţilor care refuză cardul, aceştia vor beneficia de servicii medicale în baza adeverinţei de asigurat, valabilă trei luni de la dată emiterii
Vreau doar să mai precizez că pe card sunt inscripţionate doar datele de identificare ale asiguraţilor din România, el nu conţine datele medicale ale pacientului. Cardul naţional de sănătate  reprezintă cheia de acces în sistemul informatic al CNAS şi va permite un control foarte bun al utilizării fondurilor din sanatete.De asemenea, cardul naţional de asigurat va face dovadă calităţii de asigurat, astfel că un asigurat nu mai este pus pe drumuri către casă de asigurări de sănătate pentru adeverinţa de asigurat.

În final vreau să fac un apel către toţi asiguraţii care au primit cardul naţional de sănătate să-l utilizeze , atunci când beneficiază de un  serviciu medical, chiar dacă până la 1 mai 2015 nu este obligatoriu, cardul nu trebuie să rămână niciodată la furnizorul de servicii medicale şi de fiecare dată asiguratul va valida şi îşi va lua cardul înapoi.

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro