Studiul realizat de organizaţia globală WASH ( „World Action on Salt and Health”) a scos la iveală, printre altele, faptul că un burger KFC vândut în în Orientul Mijlociu conţine 3,5 grame de sare, de trei ori mai mult decât acelaşi produs vândut în Malaezia, unde burgerul KFC conţine 1.05 grame de sare. 

În România, un sandviş Big Mac conţine 2 grame de sare (potrivit datelor existente pe site-ul oficial al francizei), mai puţin decât în Canada, de exemplu, unde acelaşi burger conţine 2.55 grame. Un McPuişor vândut la noi în ţară are un conţinut de sare de 1 gram, pe când o porţie mare de cartofi prăjiţi conţine 1,1 grame de sare. Sandvişul cu hrean de pe piaţa din România conţine 2,7 grame de sare. Şi în salate se găseşte o cantitate destul de mare de sare: o salată Caesar Crispy produsă de McDonalds în România conţine 2,2 grame de sare.

Raportat la necesarul zilnic de sare aflat în vigoare la acest moment, conform recomandărilor OMS (Organizaţia Mondială a Sănătăţii), care este de 6 grame zilnic pentru un adult, conţinutul de sare din produsele fast-food este alarmant de mare, notează Daily Mail.

Pe de altă parte, specialiştii consideră că pentru a nu avea probleme de sănătate, consumul de sare se poate încadra, în cazul unui adult, între 3 - 3,7 grame. În luna septembrie a acestui an, Organizaţia Mondială a Sănătăţii a anunţat că până în 2025 se vor lua măsuri pentru ca aportul de sare zilnic pentru un adult să scadă la 5 grame pe zi, cu recomandarea ca oamenii să încerce să se încadreze chiar şi sub 5 grame de sare pe zi.

Profesorul Graham MacGregor, directorul WASH şi profesor de medicină cardiovasculară la Institutul Wolfson din Londra susţine că scăderea nivelurilor de sare din mâncare ar fi cea mai eficientă metodă de a reduce numărul deceselor din cauza infarcturilor, a atacurilor cerebrale şi a insuficienţei cardiace.

Explicaţia oferite de numele mari în industria fast-food cu privire la sarea din produse, potrivit „Daily Mail”, este bazată pe variabile precum „preferinţele indivituale, dar şi culturale”. Deşi gradul de variaţie a cantităţii de sare poate fi influenţată de gusturi, experţii WASH spun că această teorie este infirmată de ultimile descoperiri.

„Producătorii ar putea, în mod clar, să facă produse cu o cantitate mai mică de sare, dar aleg în mod deliberat să nu facă acest lucru, în ciuda faptului că dăunează sănătăţii clientului. Acest studiu scoate în lumină şi faptul că etichetele cu valori nutriţionale complete lipsesc de pe anumite produse, ceea ce produce confuzie în rândul clienţilor”, spune Clare Farrand, reprezentant WASH, adăugând că de-a lungul timpului s-au observat, însă, câteva schimbări pozitive, organizaţia monitorizând datele despre nivelurile de sare din produsele fast-food încă din 2006.

O altă descoperire este faptul că nivelurile de sare din sandvişul Club, de la Subway, a scăzut în cazul tuturor ţărilor în care se comercializează. În aceeaşi situaţie se află şi sandvişul Twister, de la KFC, însă cercetătorii afirmă că este dezamăgitor faptul că unii comercianţi nu au redus deloc cantitatea de sare din produse în ultimii opt ani. Din contră, unii chiar au crescut cantitatea de sare din produse.

„Cantitatea de sare ar trebui să scadă, nu să crească. Aceasta este o problemă majoră, cu atât mai mult cu cât foarte mulţi oameni consumă  produse fast-food”, a declarat Farrand.

În mai 2013 a avut loc Adunarea Mondială a Sănătatăţii, în care s-a decis, în mod unanim, ca toate ţările să reducă consumul zilnic de sare cu 30%.

„Studiul nostru arată că numeroase companii globale de mâncare nu fac nimic pentru a atinge acel ideal, lucru total inacceptabil. Sarea ar trebui redusă din toate produsele la cel mai mic nivel, în toate ţările, pentru a diminua problema atacurilor cerebrale, infarcturilor şi a infuficienţelor cardiace. Aceste companii ar trebui să fie mai responsabile”, a declarat Graham MacGregor, directorul WASH.

Sursa

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro