Primele trei zile de la intrarea în funcţiune a sistemului de validare a serviciilor medicale folosind cardul de sănătate nu au ridicat probleme deosebite de sistem în judeţul Suceava. Asta în condiţiile în care la farmacii au venit cu reţete compensate câte doi, trei pacienţi sau deloc. Potrivit farmaciştilor, în cazurile în care nu au putut onora reţetele, motivul a avut de-a face cu pacienţii, nu cu sistemul. Mulţi asiguraţi încă nu ştiu că şi pentru a obţine medicamentele compensate şi gratuite au nevoie de cardul de sănătate, pe care trebuie să-l prezinte la farmacie. Pentru utilizare este necesar să ştie şi codul PIN, pe care teoretic îl tastează singuri pe cititorul de carduri. Pentru ca reţeta să fie onorată, cardul trebuie să fie activat, şi asta se face la medicul de familie, la specialist sau în spital. Farmaciile nu pot iniţia activarea cardului.
La farmacia Arseni din municipiul Suceava, farmacista Filica Şoptică ne-a spus, ieri, că în weekend s-au prezentat persoane care fie nu aveau cardul activat, fie nu ştiau PIN-ul. ”Eliberarea unei reţete cu card durează cam 8-9 minute. În weekend a fost în regulă, cu două, trei reţete pe zi, dar mâine? La câteva zeci de reţete?”, se întreabă farmacista.
Tot de 10 minute este nevoie şi la farmaciile Sensiblu, în condiţii de bună funcţionare a serverelor Casei Naţionale de Asigurări. Farmacista Mihaela Bivol este însă sceptică în privinţa eficienţei sistemului şi a răbdării pacienţilor, când vor veni în număr mare să-şi ia medicamentele. ”Va fi coadă până în stradă. Nervi, înjurături, scandal...”, crede ea.
De la liniuţe şi buline desenate pe cutie pentru a indica doza zilnică, direct la card şi cod PIN
Farmacia Dona de lângă Spitalul de Urgenţă „Sfântul Ioan cel Nou” Suceava este una dintre cele mai solicitate din oraş. Media reţetelor compensate şi gratuite eliberate într-o zi de lucru este de 100. ”Tot spitalul vine aici. Pacienţii de la oncologie, de la diabet, de la cabinetele din ambulatoriul spitalului la noi se opresc cu reţetele. Dacă sistemul funcţionează perfect, ne trebuie 5-6 minute pentru o reţetă. Calculaţi la 100 de pacienţi cu reţete compensate”, ne-a invitat farmacista Andreea Creţu.
Ea spune că un procent semnificativ din cei care vin după medicamente nu ştiu să scrie şi să citească şi nici măcar nu-şi ştiu data naşterii, folosită de majoritatea medicilor de familie drept cod PIN. ”Pacientul îmi cere să-i desenez liniuţe sau buline pe cutia de medicamente, ca să ştie câte tablete să ia. Ce să-i cer eu lui card de sănătate sau PIN? Cu un astfel de pacient nu poţi elibera o reţetă în 5 minute, trebuie să stai de vorbă cu el, să-i explici ce vrei, chiar dacă are cardul activat”, a explicat Andreea Creţu.
Medic de familie: ”Întârzieri, cozi, scandal, circ şi panaramă pe la uşile cabinetelor”
Aceeaşi neîncredere în sistem o manifestă şi medicii de familie. Dr. Florin Haidamac, medic de familie la Şerbăuţi, consideră că sistemul informatic achiziţionat pentru utilizarea cardului naţional ”nu este pregătit pentru o asemenea revoluţie” şi că ”reforma în sănătate nu se face rupând din timpul actului medical şi fără să asiguri un sistem funcţional”. ”Un sistem care a costat 120 de milioane de euro din bani publici ar trebui să zbârnâie, dar serverele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nu făceau faţă nici până acum la noianul de date pe care trebuie să le încarce zilnic. Asta înseamnă întârzieri, cozi, scandal, circ şi panaramă pe la uşile cabinetelor. Nu sunt împotriva cardului de sănătate, ci a modului în care a fost concepută implementarea sistemului. Nu este gândit în interesul pacientului”, crede dr. Haidamac.
Previziunile lui pentru zilele următoare nu sunt deloc optimiste: ”Începând de luni, sistemul se va bloca. Nu voi putea elibera reţete pentru că nu-mi va fi validată consultaţia. Nu voi fi plătit până nu se va debloca. Voi sta şi voi freca menta la cabinet. Nu voi putea elibera nici bilete de trimitere. Nu voi putea activa carduri. Voi putea face consultaţii doar la copii. Atât. Pacienţii cronici, programaţi, vor trebui să-şi cumpere tratamentul, cel puţin pe câteva zile. Până sistemul va fi capabil să preia toate aceste date. Poate dura o săptămână, poate două, poate trei. Cine ştie?”.
De asemenea, medicul mai spune că, de fiecare dată când sistemul nu va merge, va solicita fiecărui pacient să sune la Casa Naţională a Asigurărilor de Sănătate, la Bucureşti, ca să se plângă, şi că va prezenta zilnic în mediul online situaţiile în care viaţa bolnavilor săi este pusă în pericol prin imposibilitatea procurării tratamentului.