Cele mai mari companii farmaceutice din lume se confruntă cu o nouă provocare, când vine vorba de preţurile americane pentru produsele lor, pe măsură ce asiguratorii folosesc tactici agresive pentru a obţine discount-uri masive, chiar şi în cazul celor mai noi medicamente.
Directorii din „Big Pharma” au recunoscut fenomenul în cadrul unor discuţii cu jurnaliştii de la Reuters, desfăşurate la conferinţa J.P. Morgan Healthcare din San Francisco. Producătorii de medicamente s-au bazat întotdeauna pe capacitatea lor de a cere oricât doresc pentru medicamentele vândute în Statele Unite ale Americii, care deţin cel mai scump sistem medical din lume, scrie Reuters.
Jucătorii din industrie au apărat preţurile exercitate în SUA, spunând că trebuie să recupereze investiţiile de miliarde de dolari făcute în cercetarea unor noi medicamente. „Va exista cu siguranţă o creştere a competitivităţii preţurilor. .. dacă un produs este considerat o marfă”, a declarat Derica Rice, directorul financiar al companiei Eli Lilly & Co. „Scopul nostru este să ne diferenţiem”.
Pascal Soriot, directorul AstraZenec Plc, i-a avertizat pe investitori că presiunea exercitată de asiguratori s-a extins de la medicamentele folosite la tratarea unor boli obişnuite până la zonele specializate, precum cancerul, unde producătorii au putut cere cele mai mari preţuri.
„Cumpărătorii vor încerca să obţină concesii în privinţa preţurilor, deoarece acei agenţi sunt foarte scumpi”, a spus Soriot.
Mulţi analişti spun că valul a fost declanşat de o campanie a asiguratorilor împotriva tratamentului Sovaldi pentru hepatita C de 84.000 de dolari, dezvoltat de Gilead Sciences Inc. Medicamentul a reprezentat primul remediu efectiv pentru hepatita C şi a generat rapid vânzări de miliarde de dolari, în primele luni ale anului 2014. Costul Sovaldi este dictat de un tratament pe 12 luni, care necesită 1.000 de dolari pentru fiecare pastilă. În comparaţie, tratamentul costă circa 57.000 de dolari în Marea Britanie.
După ce autorităţile americane au aprobat prezenţa pe piaţă a rivalului Sovaldi, un tratament dezvoltat de AbbVie Inc, luna trecută, cel mai mare manager de beneficii medicale din SUA, Express Scripts Co, a scăzut rambursarea pentru medicamentul celor de la Gilead. Express Scripts a precizat că a primit un discount substanţial de la AbbVie.
Pe de altă parte, Amgen Inc şi Regeneron Pharmaceuticals Inc sunt două companii care se întrec pentru a lansa pe piaţă noi tratamente pentru colesterol, care vizează o proteină denumită PCSK9.
„Nu ne îngrijorăm. Este o realitate cu care trebuie să ne confruntăm”, a declarat şeful Regeneron, Len Schleifer, referindu-se la obiectivele celor de la Express Scripts. „Cred că pe piaţă vor fi vehiculate preţurile corecte şi aceasta va beneficia de o competiţie sănătoasă”.