autor C.D

Romania este una din tarile in care se moare cel mai frecvent pe strada din cauza accidentelor de circulatie.

Romania este pe primul loc in UE dupa numarul de morti in accidente rutiere. Romania si Bulgaria sunt tarile cu cel mai mare numar de decese rutiere, aproape dublu fata de media inregistrata la nivelul Uniunii Europene (UE), arata statisticile pentru 2015 privind securitatea rutiera, publicate de Comisia Europeana (CE).

Anul trecut, Romania a raportat o rata de 95 de de persoane decedate in accidente rutiere la fiecare milion de locuitori, mult mai mare fata de media de 51,5 decese inregistrata la nivelul UE. Aceasta rata din Romania a crescut in 2015 fata de 2014, cand a fost de 91 persoane decedate/un milion de locuitori, si a scazut comparativ cu anul 2010, cand era de 117.

La nivelul UE, 26.000 de persoane si-au pierdut viata, anul trecut, in accidente rutiere, cu 5.500 mai putine decat in 2010. Cu toate acestea, la nivelul UE, nu se observa nicio ameliorare fata de situatia din 2014. In plus, Comisia estimeaza ca 135.000 de persoane au suferit accidente grave pe drumurile din UE. Costul social (reabilitare, asistenta medicala, daune materiale etc.) generat de decesele si de vatamarile corporale survenite ca urmare a accidentelor rutiere este estimat la cel putin 100 de miliarde euro.

Ne aflam in  doua situatii una ca si conducator auto in autoturismul proprietate personala- sau ca si angajat pe o masina de serviciu si cealalta de pieton pe strada.

Atunci cand suntem la o varsta frageda de 18 ani ne dori sa devenim conducatori auto si sa conducem pentru prima data inainte de termina liceul, sa ne putem mandri si sa ne plimbam prietenii si prietena la intalniri de final de scoala. De multe ori aceste momente incepute placut se termina brutal la spital in cel mai bun caz sau la cimitir.

Apoi vine momentul in care terminam si dorim sa lucram. Unii intre noi vom deveni conducatori auto profesionisti iar altii doar amatori.

Incep controalele medicale pentru cei care doresc sa-si faca din placere o meserie. Examinarile medicale pentru a deveni sofer profesionist inseamna alte teste riguroase efectuate in unitati de asistenta medicala autorizata, ce va atesta grupa de autovehicul pe care solicitantul este apt sa conduca.

Normelor minime privind aptitudinile fizice si mentale necesare pentru conducerea unui autovehicul au fost publicate in Monitorul Oficial 631 din 8 septembrie 2010 (M. Of. 631/2010) si in care sunt prevazute afectiunile care nu permit desfasurarea activitatii de conducator auto pe categorii de permis.

Legea se poate citi AICI ( BAREMUL- Click )

Era o vorba care spunea mai gluma sau mai in serios ca atunci cand cineva isi incepea soala de soferi si pornea pe traseu sa isi anunte cunoscutii sa nu frecventeze acele zone.

Gluma era gustata sau nu asta era cu totul altceva.

Problema devine serioasa atunci cand persoana a primit dreptul de a conduce un autovehicul si pe parcurs sanatatea acestuia se deterioreaza.  Este suficient de explicita legislatia incat sa ne permita sa clarificam ce pasi trebuie efectuati pentru un control medical si mai ales ce se va intampla cu o persoana care se imbolnaveste de o afectiune incompatibila cu activitatea de sofer profesionist sau cu cea de sofer amator?

Sa vedem cateva cazuri ceva mai concrete.

Cetateanul XY care se afla in situatia unei probleme de sanatate solicita un consult medical la medicul de famlie iar aceste poate sa confirme sau nu un diagnostic de boala pentru care recomanda un tratament medicamentos. La control se constata ca boala nu s-a vindecat ( in cel mai rau caz ) ca ea devine sau este deja o afectiune cronica cu care pacientul este luat in evidenta.

Alta varianta Cetateanul XY este consultat si este prezent la medicul de familie pentru clarificarea problemelor sale de sanatate ( vorbim de cazul ideal in care pacientul se prezinta din propria initiativa la consultatie ) si din cauze multiple ( diagnostic complicat sau orice alt motiv ) este nevoie de un consult de specialitate intr-o policlinica sau ambulatoriu de specialitate. Dupa consultul de specialitate Cetateanul XY afla ca este suferind de boala ....ab ..care este imcompatibila cu activitatea se sofer.

Ce credeti ca face Cetateanul in cazul XY in cazul in care afla ca boala lui este incompatibila cu meseria de aconducator auto ? O ascunde. Va face tot ce ii sta in putinta sa evite controalele medicale , sa nu faca mentiuni despre aceasta si sa incerca sa evite legea. Sunt cazuri multiple pe care fiecare medic le-a sesizat pe parcursul experiantei personale.

Totusi sa revenim si sa ne gandim la varianta de astazi in care se foloseste sistemul informatic numit SIUI daca este capabil sa informeze ambele parti despre boala Cetateanului XY. Raspunsul este NU este capabil acest soft integrat , unic al carui initiator si autor este CNAS ca sa ofere aceste informatii medicului specialist in medicina de familie, medicului de o alta specialitate. Responsabilii CNAS vor raspunde ca aceste date se pastreaza in asa numitul Dosar medical al pacientului ( dar care momentan nu este accesibil nici unui medic). Cu alte cuvinte nu avem posibilitea oficiala. Un singur soft privat utilizat de catre medici permite in schimb acest schimb de informatii strict medicale.

Am lamurit problema schimbului de date medicale. Ce facem mai departe este cel mai dificil pentru acum apar problemele adevarate. Cine este cu adevarat obligat sa anunte sau sa raporteze la o instituie oficiala a statului ca Cetateanul XY nu are aptitudinea de a conduce un autoturism ?

Legea publicata in 31 august 2010 prezinta" Normelor minime privind aptitudinile fizice si mentale necesare pentru conducerea unui autovehicul" si nu face referire exacta la cine se face responsabil in cazul in care un Cetatean XY se afla in situatia intamplator constatata a unei afectiuni medicale incompatibile cu dreptul de a conduce un autoturism.

Singurele precizari din lege se refera la : "...controalele medicale pentru obtinerea sau reinnoirea permisului si a stabilirii aptitudinii de a conduce un autovehicul se face de catre Unitatea de asistenta medicala autorizata care trebuie sa ia in considerare riscurile si pericolele suplimentare implicate de conducerea autovehiculelor prevazute in fiecare  grupa"

Dar ce facem in cazurile prezentate anterior  si care trebuie sa aiba o clarificare.

cazul a: Daca medicul care constata o afectiune este medic in serviciul de urgenta are vreo obligatie ? Daca da atunci pe cine anunta si in baza carui articol de lege ?

cazul b: Daca medicul care constata o afectiune este medicul lui de familie are vreo obligatie ? Daca da atunci pe cine anunta si in baza carui articol de lege ? Poate medicul de specialitate medicina de familie sa solicite reexpertizarea medicala a Cetateanului XY ?  Daca da atunci in baza carui articol de lege ? Sau acesta are doar posibilitatea doar de a face mentiunea pe documentul pentru initierea examinarilor medicale de a efectua mentiunea ca pacientul este in evidenta cu afectiuni incompatibile cu activitatea de conducator auto conform Ordinui 1162/ din 31 august 2010. ( si fara a prezenta codul de boala pentru ca aceasta informatie este confidentiala ).

cazul c: Daca medicul care constata o afectiune este medic de o alta specialitate si lucreaza intr-un ambulatoriu de specialitate ( policlinica de stat sau privata ) are vreo obligatie ? Daca da atunci pe cine anunta si in baza carui articol de lege ?

cazul d: care este cel mai clar cu putinta. Medicul care constata afectiunea lucreaza intr-o unitate specialitata autorizata in verificarea conducatorilor auto va putea sa opreasca si sa treaca INAPT d.p.d.v. medical pe fisa de examinare si pericolul de care spuneam la inceput a disparut.

cazul e: in care Cetateanul XY primeste o scrisoare medicala cu diagnosticul de boala in urma consultului pe baza de bilet de trimitere de la medicul lui de familie si pe care acesta din urma nu vrea sa-l mai prezinte. Intrebat despre bilet acesta va raspunde ca nu-l mai are sau ca nu a fost pentru ca nu a gasit loc pentru programare. Scuze se gasesc.

cazul f: Cetateanul XY isi schimba medicul de familie pentru a i se pierde urma afectiunilor medicale.

Cazurile a, b, c, e, f  sunt posibile si se pot intampla in afara perioadei oficiale in care un cetatean ete obligat prin lege sa efectueze controale medicale obligatorii.

Sa nu uitam de legea protectiei pacientul care nu permite dezvaluirea afectiunilor pacietilor decat in cazul explicite.

Sa nu uitam ca acestea nu sunt situatii teoretice ci absolut reale. Cel mai recent este accidentul din Braila in care Cetateanul XY sufera de o afectiune numita epilepsie si care de pe patul de spital afirma ca regreta situatia si accidentul ce s-a intamplat din cauza acestuia.

 

Art. 22 OUG 195/2002 Dispoziţii generale Conducătorii de vehicule

CAPITOLUL III
Conducătorii de vehicule

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale

Art. 22

(1) Examinarea medicală se realizează în scopul certificării stării de sănătate şi a calităţilor fizice necesare unui conducător de autovehicul sau tramvai.

(2) Afecţiunile medicale incompatibile cu calitatea de conducător de autovehicule sau tramvaie se stabilesc de către Ministerul Sănătăţii Publice şi se aprobă prin ordin al ministrului, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(3) Examinarea medicală se realizează în vederea:

a) aprobării prezentării la examen pentru obţinerea permisului de conducere;

b) obţinerii certificatului de atestare profesională pentru conducătorii de autovehicule şi de tramvaie stabiliţi prin prezenta ordonanţă de urgenţă;

c) verificării periodice, conform reglementărilor în vigoare.

(4) Examinarea medicală se realizează în unităţi de asistenţă medicală autorizate, existente la nivelul fiecărui judeţ, care au obligaţia luării în evidenţă a solicitantului sau a conducătorului de autovehicul ori de tramvai de către medicul de familie.

(5) Lista unităţilor de asistenţă medicală autorizate se stabileşte şi se actualizează prin ordin al ministrului sănătăţii publice, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(6) Medicul de familie, atunci când constată că o persoană din evidenţa sa, care posedă permis de conducere, prezintă afecţiuni medicale prevăzute în ordinul ministrului sănătăţii publice emis conform alin. (2), va solicita unităţii de asistenţă medicală autorizate examenul de specialitate necesar. În cazul în care unitatea de asistenţă medicală autorizată a stabilit că persoana este inaptă medical pentru a conduce un autovehicul sau tramvai, va comunica aceasta imediat poliţiei rutiere pe a cărei rază teritorială îşi desfăşoară activitatea.

 

Detalii: http://legeaz.net/oug-195-2002/art-22-conducatorii-de-vehicule

Comentariile se pot trimite pe adresa de email admin@amfms.ro sau direct pe site.

Va rugam sa pastram nivelul discutiilor la decenta, sa evitam confruntariile si cuvintele injurioase.

 

 

 

 

 Sursa 1

Ordinul 1162

 

.

  • Newsletter


  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati chirurgicale

  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati medicale

  • "Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
    Michel de Montaigne
    "Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
    admin@amfms.ro