Echipe de monitorizare ale CNAS și caselor județene de asigurări de sănătate acordă suport furnizorilor de servicii medicale și farmaceutice aflați în relație contractuală cu acestea, informează un comunicat transmis marți AGERPRES.
Potrivit sursei citate, 10 echipe de control vor monitoriza modul în care este utilizat cardul de sănătate și vor acorda suport la peste 30 de furnizori de servicii medicale din Capitală — spitale, policlinici, laboratoare, medici de familie.
''Principalul scop al acțiunii de astăzi este de îndrumare a asiguraților și a furnizorilor de servicii medicale și farmaceutice. În urma acțiunilor de astăzi, acolo unde vor fi identificate deficiențe în acordarea serviciilor medicale, acestea vor fi remediate. În cazul în care se vor constata abateri de la legalitate, vor fi luate măsuri în funcție de gravitatea abaterii'', se precizează în comunicatul CNAS.
Casele de asigurări așteaptă sesizări de la asigurați privitoare la eventualele deficiențe întâmpinate la acordarea serviciilor medicale. Acestea vor fi comunicate echipelor aflate în teren pentru a fi verificate și remediate în cel mai scurt timp, potrivit sursei citate.
''Cardul de sănătate este un instrument extrem de util pentru noi toți. Din economiile făcute prin introducerea obligativității decontării serviciilor doar prin intermediul cardului de sănătate facem încă un pas important în modernizarea sistemului de sănătate din România. Toți furnizorii din sistem trebuie să înțeleagă că este obligatorie decontarea serviciilor cu cardul de sănătate și, de asemenea, noi toți, medici și pacienți, trebuie să folosim acest instrument. Lucrăm împreună cu colegii de la CNAS pentru a asigura accesul la card tuturor asiguraților și pentru a facilita utilizarea cardului de sănătate'', a declarat ministrul Sănătății, Nicolae Bănicioiu, potrivit comunicatului.
De asemenea, președintele CNAS, Vasile Ciurchea, a susținut că noul sistem, centrat pe pacient, este cel mai eficient mod de a detecta disfucționalitățile și a le rezolva în timp util. ''Este un sistem centrat pe pacient, de aceea ținem cont în primul rând de sesizările pacienților în cadrul acțiunilor demarate astăzi'', a spus Ciurchea.
Începând cu data de 1 septembrie 2015, cardul național de sănătate devine unicul instrument de decontare și validare a serviciilor medicale în sistemul public de sănătate pentru asigurații cu vârsta de peste 18 ani care au card emis.
Asiguratii care nu au intrat inca in posesia cardului pot sa verifica daca li s-a emis acest document prin accesarea serviciului pus la dispozitie de CNAS la adresa VERIFICA AICI DACA S-A EMIS CARD PE NUMELE TAU sau se pot adresa caselor de asigurari de sanatate in evidenta carora se afla pentru verificare şi, după caz, eliberarea cardului de sanatate.
Incepand cu data de 1 septembrie 2015, cardul national de sanatate devine unicul instrument de decontare si validare a serviciilor medicale in sistemul public de sanatate pentru asiguratii cu varsta de peste 18 ani.
Avand in vedere ca incepand cu data de 01.09.2015 utilizarea cardului national devine obligatorie pentru validarea serviciilor medicale, venim in intampinarea eventualelor intrebari cu urmatoarele precizari suplimentare:
Asiguratii care nu au intrat inca in posesia cardului pot sa verifica daca li s-a emis acest document prin accesarea serviciului pus la dispozitie de CNAS la adresa VERIFICA AICI DACA S-A EMIS CARD PE NUMELE TAU sau se pot adresa caselor de asigurari de sanatate in evidenta carora se afla pentru verificare şi, după caz, eliberarea cardului de sanatate.
3.1 Persoana prezinta furnizorului cardul national in baza caruia i se presteaza serviciile medicale
3.2 Persoana nu prezinta furnizorului cardul national, caz in care serviciile medicale se presteaza in baza urmatoarelor documente emise de catre CAS :
3.2.1 “Adeverinta de inlocuire a cardului national de asigurari sociale de sanatate pana la eliberarea cardului duplicat”- Anexa nr. 2 – pentru persoanele care din diverse motive (pierdut, furat, deteriorat, etc) au solicitat duplicat al cardului national.
3.2.2 ”Adeverinta de asigurat pentru persoanele care refuza in mod expres, din motive religioase sau de constiinta, primirea cardului national de asigurari sociale de sanatate” – Anexa nr. 4 – pentru persoanele care au refuzat primirea sau au returnat cardul Casei de Asigurari de Sanatate.
Nota: Prezentarea uneia din adeverintele de mai sus, reprezinta confirmarea CAS Judet ca asiguratul se afla in una din situatiile mentionate.
Deasemenea, va aducem la cunostinta prevederile Ordinului comun MS/CNAS nr. 1032/564/2015 care modifica prevederile Ordinului comun MS/CNAS nr. 388/186/2015 dupa cum urmeaza:
In cazul minorilor – la ridicarea retetelor de la farmacie se va utiliza cadul unui imputernicit. In cazul in care imputernicitul nu are card emis se acorda serviciul fara prezentarea cardului prin prezentarea cartii de identitate/buletinului de identitate/pașaportului. In cazul in care imputernicitul a pierdut sau deteriorat cardul sau daca acesta refuza utilizarea lui pe motive religioase sau de constiinta se vor utiliza adeveritele aferente eliberate de CAS care aresta ca se afla in una din aceste situatii.
Asiguratii care au pierdut sau deteriorat cardul de sanatate vor solicita eliberarea unui card duplicat la casele de asigurari, unde vor depune o cerere si vor plati contravaloarea noului card si a cheltuielilor de distribuire prin servcii postale, in valoare de 15,5 lei. Pana la primirea noului card de sanatate, asiguratii vor avea acces la servcii medicale in baza unei adeverinte de inlocuire a cardului de sanatate ce li se va inmana in momentul in care vor depune cererea pentru emiterea cardului duplicat.
Asiguratii care, din motive personale sau religioase, refuza utilizarea cardului de sanatate, vor depune o cerere in scris la casa de asigurari in care vor mentiona motivele refuzului si vor restitui cardul de sanatate, in cazul in care l-au primit. Accesul la servicii medicale se va realiza pentru acesti asigurati in baza unei adeverinte de inlocuire a cardului de sanatate cu termen de valabilitate 3 luni. Adeverinta nu trebuie sa ramana la furnizorul de servcii medicale, ea va fi rpezentata ori de cate ori asiguratul solicita un serviciu.
Pentru asiguratii care implinesc varsta de 18 ani si/sau dobandesc calitatea de asigurat se genereaza automat din sistem comanda de tiparire si distribuire a cardului de sanatate. Nu este necesara solicitarea in scris a asiguratului pentru eliberarea cardului. Aceastia vor primi cardul national de sanatate prin servicii postale, la domiciliul inscris in cartea de identitate.
Cei care nu mai plătesc asigurarea de sănătate, după trei luni, au card, dar nu mai este valid.
Asiguraţii care au pierdut sau deteriorat cardul trebuie să meargă la casa de asigurări să depună o cerere pentru eliberarea unui duplicat şi să plătească 15,5 lei. Duplicatul va fi primit de asigurat tot prin Poştă.
Preşedintele CNAS a atras atenţia că orice furnizor de servicii medicale care va păstra la el cardul de sănătate al asiguratului şi va folosi codul de acces riscă dosar penal. Nimeni nu are voie să păstreze şi să utilizeze cardul în locul titularului, a subliniat el.
POSIBILE PROBLEME PENTRU MEDICI
Din 1 septembrie toate serviciile se VOR DECONTA numai daca au fost validate cu cardul. Din pacate in SIUI nu exista camp pentru “numar adeverinta”. Serviciul va fi raportat fara card, fara numar adeverinta – caci nu exista asa ceva – si nu va fi decontat.!!!
Toate informatiile legate de card sunt prezente si se pot consulta aici
AGERPRES