Cum are CNAS grija de asiguratii sai !

Guvernul a aprobat cu o rapiditate demnă de cauze mai importante două acte normative.

Primul este o Ordonanță de Urgență a Guvernului prin care se modifică Legea Sănătății, Mai exact se introduc câteva articole despre o Agenție de acreditare a spitalelor și, fără nici o legătură, se modifică articolul despre modalitatea de distribuire a cardului național de asigurări de sănătate. Fără nici o explicație în Nota de fundamentare a Ordonanței, cu atât mai puțin a unei explicații privitoare la caracterul urgent al modificării. Graba a fost atât de mare încât proiectul OUG a fost afișat pe siteul Ministerului Sănătății cu doar două zile înainte să fie aprobat de Guvern ! Sfântă transparență decizională !

Al doilea act normativ este Hotărârea Guvernului prin care se modifică Normele metodologice de implementare a cardului. În acest act sunt mai multe modificări, dintre care cele mai interesante pentru articolul de față sunt trei: păstrarea adeverinței de asigurat cu valabilitate de 3 luni pentru asigurații care refuză cardul, procedura pentru reemiterea unui card în cazul furtului, pierderii, distrugerii și distribuirea cardurilor care nu au putut fi livrate de Poșta Română.

Despre distribuirea cardului de asigurat s-a discutat mult, în special din cauza refuzului argumentat al medicilor de familie de a prelua sarcinile funcționarilor caselor de asigurări sau ale serviciilor poștale sau de curierat, în detrimentul activității medicale specifice. În egală măsură și din cauza încăpățânării CNAS de a obliga medicii de familie să distribuie. În anul 2013 lupta a părut să ia sfârșit, prin modificarea Legii Sănătății și a Normelor metodologice ale cardului în sensul realizării distribuirii prin serviciile poștale. Argumentul din Nota de Fundamentare la acea dată ? Exact opoziția Societății Naționale de Medicina Familiei și a Federației Naționale a Patronatelor Medicilor de Familie. Refuzul organizațiilor reprezentative ale medicilor de familie a fost atunci suficient pentru autorități.

Ce a fost diferit de această dată ?

Dacă în perioada 2010-2013 decidenții nu au fost capabili să argumenteze de ce medicii de familie trebuie să distribuie cardurile, iată că în ultimele luni au găsit explicația - grija pentru pacient ! Președintele CNAS, Vasile Ciurchea, a explicat în mai multe apariții televizate că nu dorește să pună asigurații pe drumuri către casa de asigurări. Este interesantă opinia președintelui Ciurchea dacă studiem celelalte două modificări menționate anterior din Norme.

1. Soluția găsită de CNAS pentru anumiți asigurați, cei care refuză cardul, este un drum inițial până la casa de asigurări pentru a depunde o cerere scrisă că refuză cardul și apoi drumuri repetate din 3 în 3 luni pentru a-și ridica adeverința de asigurat ! Poate este bine să menționăm că în prezent adeverința de asigurat nu este necesară deorece conform legii orice furnizor de servicii medicale poate verifica starea de asigurat online, pe portalul CNAS-SIUI. De ce introduce așadar CNAS aceste drumuri inutile din 3 în 3 luni ? Din grija pentru asigurații care refuză cardul ?

2. Soluția găsită de CNAS pentru alți asigurați, cei care își pierd sau distrug cardul sau le este furat, este tot un drum până la casa de asigurări pentru a depune o cerere-tip scrisă, o copie a buletinului și dovada achitării costului cardului și livrării prin poștă. În interesul asiguratului n-ar fi fost oare o soluție online sau chiar prin serviciile poștale, ca în alte țări europene unde chiar și cererea pentru emiterea cardului european de asigurări de sănătate se poate face prin internet, poșta și chiar SMS ? Probabil că țările europene sunt bune pentru comparații doar în legătură cu Dosarul Electronic de Sănătate, Rețete Electronică și alte proiecte de pionierat ale CNAS.

Cu regret constatăm că CNAS încă nu și-a înțeles rolul în sistemul medical și cu atât mai puțin relația pe care ar trebui să o aibă cu furnizorii de servicii medicale și asigurații care îi justifică existența.

Era mult mai potrivit un contract intre CNAS si pacienti . Atunci ar exista respect fata de cetatean ( pacient ) si fata de cheltuirea banului public !

Pe banii mei, vreau contract de sănătate ! click pe link si semneaza petitia

semneaza petitia

 

  • Newsletter


  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati chirurgicale

  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati medicale

  • "Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
    Michel de Montaigne
    "Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
    admin@amfms.ro