11 medici şi un manager regional al companiei GlaxoSmithKline (GSK) au fost acuzaţi de corupţie, activităţile ilegale fiind înregistrate între 2010 şi 2012. Un fost reprezentant de vânzări a declarat că medicii au fost plătiţi să promoveze medicamentul împotriva astmului Seretide, notează BBC.
Compania GSK a anunţat că un angajat a fost admonestat şi i s-a indicat deja să coopereze cu investigatorii. În cazul în care acuzaţiile se confirmă, GSK se confruntă cu încălcarea legii privind mita conform legislaţiei britanice, dar şi celei americane.
Câştiguri financiare
„Totul este o ecuaţie simplă. Noi plătim medicii, ei ne scriu reţetele. Nu plătim medicii, nu vedem reţete prescrise pentru medicamentele noastre“, a mărturisit Jarek Wisniewski, fost reprezentant de vânzări al GSK în Polonia, responsabil cu regiunea Lodz.
„Nu putem merge la medici şi să le spunem că avem nevoie de încă 20 de reţete. Aşa că ne pregătim un acord standard pe care ei să îl ofere pacienţilor. Plătim 100 de lire sterline (n.r. - aproximativ 121 de euro), dar avem aşteptări mai mari de la ei de aceşti bani, mai mult de 100 de reţete“, continuă Wisniewski.
„Este o mită“, adaugă Wisniewski, confirmând că, deşi pe hârtie plăţile erau pentru servicii educaţionale, medicii înţelegeau foarte clar că trebuie să „producă“ un anumit număr de reţete în schimb.
Procurorul general al regiunii poloneze Lodz a descoperit dovezi în documentele oferite de GSK medicilor, care susţin acuzaţiile de mită în peste 12 centre de sănătate unde clar nu a avut loc niciun curs de „educare a pacienţilor“ pentru banii primiţi.
„Avem dovezi că în peste 12 cazuri, banii au fost oferiţi ca mită, camuflaţi de alte activităţi. În schimbul câştigurilor financiare, medicii favorizau produsele propuse de compania farmaceutică“, declară purtătorul de cuvânt al procurorului Krzystof Kopania.
Un medic deja şi-a recunoscut vina, a fost amendat şi i s-a dat o sentinţă cu suspendare. El a mărturisit că a acceptat cele 100 de lire sterline pentru un curs pe care nu l-a susţinut niciodată, dar la presiunea reprezentanţilor de vânzări ai GSK. „Continuau să mă tenteze. Sunt şi eu om“, mărturisea medicul.
Admonestări şi pedepse
Compania GSK spune că un program de îmbunătăţire a standardelor diagnosticului şi cursuri de specializare în bolile respiratorii au fost conduse de medici în Polonia în perioada 2010-2012.
„Aceste sesiuni au fost conduse de specialişti în sănătate care, pe baza unor contracte semnate cu GSK, au primit salarii conforme cu scopul muncii lor, cu nivelul lor de cunoştinţe şi de expertiză. Contractul sub care au avut loc aceste cursuri a fost încheiat de comun acord cu centrele de sănătate poloneze“, se specifică într-un comunicat GSK.
În acelaşi comunicat GSK se specifică: „Ca urmare a acuzaţiilor privind programul educaţional din regiunea Lodz, GSK a investigat, folosind resursele interne, dar şi externe ale companiei. În urma investigaţiei au ieşit la iveală dovezi conform cărora au existat acţiuni contravenţionale politicii GSK realizate de un singur angajat. Acest angajat a fost admonestat şi pedepsit conform regulilor interne. Continuăm să investigăm aceste acuzaţii şi cooperăm în întregime cu BCA (n.r. - Biroul Central de Anticorupţie din Polonia).“
În 2012, GSK a plătit trei miliarde de dolari (2,7 miliarde de euro) ca parte a cele mai mari înţelegeri financiare din istoria SUA privind o fraudă. GSK a pledat vinovat în cazul promovării a două medicamente împotriva diabetului pentru utilizări neaprobate, fără a raporta datele de siguranţă către Administraţia Alimentelor şi Medicamentului (FDA).
În decembrie 2013, compania a anunţat că va face schimbări majore în programele ei, tot ca urmare a unui scandal de corupţie din China. Ministrul chinez al Securităţii Publice susţinea că între 2007 şi 2010, GSK „a vărsat“ trei miliarde de yuani chinezeşti (349 milioane de euro) prin agenţiile de turism.
GSK anunţa la sfârşitul anului trecut că va pune capăt plăţilor directe către medici pentru cursuri promoţionale şi că va înceta stabilirea „targeturilor“ pentru reprezentanţii de vânzări ai companiei, totul ca parte dintr-un efort susţinut de a îmbunătăţi transparenţa.