1. Cum au reactionat oamenii la implementarea cardurilor, dar la retetele electronice?

Pacientii au fost foarte deschisi si au avut asteptari foarte mari, sperand ca procedurile se vor simplifica si accesul la serviciile medicale va fi mai facil. S-au asteptat ca pe card sa se inscriptioneze tot istoricul lor medical, ceea ce nu s-a intamplat. Nu se poate vedea nici macar daca persoana are asigurare medicala. Au crezut ca-si vor putea ridica medicamentele ca in filmele americane, ca electronic inseamna transmitere online a retetei si prezentarea cu mainile goale la farmacist, nu s-au asteptat la cozi interminabile si asteptari nesfarsite deoarece "nu functioneaza sistemul " si "apareti in sistem neasigurat".

2. Exista o foarte mare confuzie, de unde trebuie luat cardul, cum functioneaza procesul, de ce credeti ca se intampla asta?

Cardul trebuia sa vina prin posta dar nu s-a respectat termenul fixat, posta a reziliat contractul si firma care producea cardurile a intrat in insolventa. Dupa cateva luni de chin si vai, posta a reluat contractul si s-a gasit o alta firma care a lansat un prim lot de carduri, toate invalide. Acum au inceput sa le faca ok.

Pasi de urmat daca nu ati primit cardul:

1. Accesati site-ul Casei Nationale de Asigurari sau puteti apela si la altcineva sa o faca in locul dumneavoastra.
2. Cautati rubrica Verificare asigurat
3. Tastati CNP si un cod de siguranta va fi generat pe care sa il tastati
Asa veti afla daca sunteti asigurat si daca aveti card emis, dar care din motive necunoscute nu a ajuns la dumneavoastra. In cazul in care nu aveti card emis aveti acces liber la serviciile de sanatate. In cazul in care sunteti refuzat, depuneti o reclamatie.

Pentru Casa Bucuresti exista optiunea pe site-ul acesteia de a face o cerere online pentru eliberarea cardului si veti fi anuntat telefonic.
Daca este emis cardul, mergeti la Casa de Asigurari de care apartineti inarmati cu rabdare si nu uitati ca va veti adresa unor functionari publici care nu au nicio vina.

3. Pacientii sustin ca a devenit mult mai complicat acum sa primeasca retete si trimiteri, pentru dumneavostra cum este noul proces?

Pacientii au dreptate. Procesul a devenit mult mai complicat si pentru medici, din cauza functionarii proaste a sistemului.

4. Care au fost problemele din perspectiva medicilor cu noul sistem?

Am intampinat foarte multe probleme, sistemul functioneaza greu, se asteapta mult validarea retetelor, trimiterilor, uneori nu mai functioneaza deloc, este un program instabil si partial functional.
A existat la inceputul anului o prabusire totala a sistemui in care activitatea medicala a fost paralizata.
In spitale pacientii asteapta ore in sir la camera de garda internarea pentru ca exista doar un cititor de carduri pentru internarile din toate sectiile.
Sunt costuri mari pentru medicii cu practica individuala ( care nu sunt angajati la spital) pentru mentenanta echipamentelor necesare asigurarii activitatii (laptop, imprimanta cu laser, imprimanta cu ace, cititoate de carduri). Retetele sunt electronice, trimiterile si concediile medicale sunt clasice. In paralel exista si evidenta scrisa a tuturor documentelor. Munca s-a dublat, triplat, inzecit? Nu stiu sa va spun, nu am timp sa contorizez. Si toate in doar 15 minute de consultatie.

5. Cum vi se pare atitudinea Casei de Asigurari fata de problemele ambelor parti?

Casa de Asigurari neaga evidenta acestor probleme si doar vocea ei este auzita, mediatizata, crezuta.

6. Ce sfat aveti pentru pacientii care intampina probleme, dar pentru cei care nu au inca un card?

In afara sfaturilor de la inceput, ii rog pe pacienti sa se programeze si la medicul de familie deoarece numarul de consultatii permise de Casa intr-o zi este limitat, intre 20 si 24 in functie de numarul de pacienti de pe lista medicului.
7. Aparent, sistemul nu e pregatit pentru toate aceste schimbari, de ce credeti ca au fost implementate in acest fel?

Sistemul nu era pregatit atunci cand a fost lansat. Nu stiu de ce s-a facut acest lucru. Erau niste bani alocati acestei probleme si era obligatoriu sa fie cheltuiti pana la o data prestabilita. Nu a fost folosit un model european viabil.

Sursa

  • Newsletter


  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati chirurgicale

  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati medicale

  • "Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
    Michel de Montaigne
    "Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
    admin@amfms.ro