Lansat cu surle si trambite ca fiind cea mai moderna si eficienta metoda de lucru pentru medici si farmacisti si de eliminare a fraudei din sistem, Dosarul Electronic de Sanatate este inca imposibil de folosit, din cauza deficientelor din sistemul informatic, sustin medicii.
Milioane de euro s-au bagat in sistemul informatic de sanatate, dar functionarea acestuia este in continuare mai mult o iluzie, in ciuda faptului ca toti cei care s-au perindat pe la conducerea Casei Nationale de Asigurari de Sanatate(CNAS) si pe la Ministerul Sanatatii, de vreo zece ani incoace, s-au laudat ca asta ar fi cea mai mare realizare din mandatele lor. Medicii de familie si cei din ambulatoriul de specialitate spun insa ca Dosarul Electronic de Sanatate (DES), desi obligatoriu, este inca nefunctional, iar cand functioneaza, da erori nepermise. Conform CNAS, DES este obligatoriu incepabd cu 1 iunie, pentru toti medicii contractanti, insa, multi dintre acestia incarca in continuare datele in softurile proprii, intrucat sistemul centralizat nu le permite sa acceseze si sa raporteze datele asa cum cere legea.
Intr-un comunicat al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate se preciza ca „in prezent, normele de aplicare privind DES sunt in lucru si urmeaza sa fie puse in dezbatere publica in perioada urmatoare”, insa apar cateva reglementari cu privire la obligativitatea medicilor de a introduce informatiile in DES odata cu implementarea noului contract-cadru, la 1 iunie.
Dr. Angela Mazdrag, presedintele Patronatului de Medicina Familiei (PMF) Buzau, spune ca DES ridica probleme de functionare, de legislatie si de etica, motiv pentru care dosarul nu poate fi utilizat. „Spre exemplu, ni s-a cerut sa raportam zilnic ecografiile. Am facut asta, iar dupa o zi sistemul nu le-a mai primit. Am intrebat la CJAS si mi s-a spus ca nu functioneaza. Un alt exemplu, incercand la un moment dat sa accesez DS, in loc sa ma lase sa intru pe portalul CJAS Buzau, m-a dus la targu-Mures. Am accesat din nou si s-a intamplat la fel. Am deschis sa vad ce se intampla si am constatat ca eram de fapt la Buzau, dar nu mi se inregsitrase nicio raportare”, prezinta medicul cateva exemple traite pe „propria piele”.
Dr. Mazdrag apreciaza ca pentru a functiona asa cum trebuie acest sistem de operare, ar trebui ca mai intai sa functioneze fara sincope la nivelul spitalelor si al ambulatoriilor de specialitate. Numai astfel s-ar ajunge la o mai buna desfasurare a activitatilor, la transparentizarea felului in care se cheltuie banii si mai ales la crearea unei baze de date bine stabilita cu privire la pacientii internati. „In rest, vorbim ca sa ne aflam in treaba. Nu este bine clarificat suportul legislativ pentru care dosarul electronic sa functioneze si nici partea etica, adica necesitatea unui consimtamant informal din partea pacientului, care ar trebui sa stie ca datele lui sunt preluate de dosarul electronic si ca sunt utilizate in sistemul national de asigurari. Pentru a preintampina aceste neajunsuri, corect ar fi fost sa se incerce mai intai o pilotare, sa fie pusa la punct partea legislativa pe baza careia sa se desfaosare activitatea in dosarul electronic si mai ales, nu cred ca ar fi trebuit sa se inceapa de la medicul de familie, pentru ca, in ciuda faptului ca noi am intrat primii in acest sistem, fara functionarea corecta la nivelul spitalelor, pentru a se sti cu exactitate CNP-ul fiecarui pacient internat si a nu se mai permite ulterior folosirea spitalului prin anumite cabinete particulare, nimic nu va fi nici etic nici corect”, explica dr. Mazdrag motivele pentru care medicii de familie nu pot folosi, inca, DES, anticipand ca in momentul in care vor fi distribuite cardurile de sanatate, lucrurile vor fi si mai amestecate.
Obligativitatea medicilor de a lucra in DES este specificata in Legea 95/2006, Art. 29:
Astfel, la aliniatul (1), se arata ca „Asistenta medicala profilactica si curativa se asigura prin: a) cabinete medicale ambulatorii ale medicilor de familie si de alte specialitati, centre de diagnostic si tratament, centre medicale, centre de sanatate, laboratoare, precum si prin alte unitati sanitare publice si private; b) unitati sanitare publice si private cu paturi”.
Aliniatul (2) prevede ca „Unitatile prevazute la alin. (1) au obligatia asigurarii conditiilor de mobilitate a informatiei medicale in format electronic, prin utilizarea sistemului dosarului electronic de sanatate al pacientului. In situatia in care se utilizeaza un alt sistem informatic, acesta trebuie sa fie compatibil cu acest sistem din platforma informatica din asigurarile de sanatate, caz in care furnizorii sunt obligati sa asigure conditiile de securitate si confidentialitate in procesul de transmitere a datelor”.
Aliniatul (3) stipuleaza ca „Modalitatea de utilizare si completare a dosarului electronic de sanatate al pacientului va fi stabilita prin norme metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la dosarul electronic de sanatate al pacientului, care se aproba prin hotarare a Guvernului”.
In ceea ce priveste problemele de etica, prin care se care stabileste cine detine informatiile DES, CNAS spune ca: „La dosarul electronic de sanatate au acces proprietarii datelor, adica pacientii si medicii curanti. Accesul la dosarul electronic de sanatate se poate face fara acceptul pacientului doar in zona serviciilor medicale de urgenta, pentru restul datelor este nevoie de acordul acestuia. Din punct de vedere medical, dosarul poate fi accesat de toti medicii care au cod de parafa, sunt specialisti si au semnatura electronica”.
Accesul se poate face pe baza cardul de asigurari de sanatate, care va fi introdus in cititor, sau matricea de securitate si semnatura electronica. Matricea de securitate este proprietatea pacientului, pe care acesta o va primi de la medicul de familie sau de la orice alt medic din spital sau ambulatoriu, aceasta fiind elementul alternativ la card, care reprezinta combinatii de cifre. Pacientul poate sa vada cine i-a accesat dosarul, ora la care s-a facut acest lucru, ziua si IP-ul calculatorului de pe care s-a accesat baza de date.
Art. 270, din Legea 95/2006, precizeaza ca CNAS organizeaza si administreaza Platforma informatica din asigurarile de sanatate, care cuprinde, printre altele si dosarului electronic de sanatate al pacientului.