Norme Coca 2023 - 2024

Suntem la mijloc, intre constiinta noastra profesionala si teama ca serviciul de care pacientul are nevoie ne va costa pe noi, ca vom plati din buzunar analizele, investigatiile, internarile parcientilor pe care ii trimitem in sistem, afirma presedintele Patronatului Medicilor de Familie, dr Mariana Parcalabu.

Intr-un interviu acordat Ziare.com, dr. Parcalabu a explicat ca ordinele CNAS au fost confuze si pentru pacienti si pentru medici, care nici pana astazi nu au o garantie legala ca serviciile prestate pacientilor care nu prezinta cardul de sanatate vor fi decontate.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Banicioiu: Acum de 15.000 de ori pe secunda. Merge ….! sa nu cumva sa va mai vaitati !?

Regula se schimba in timpul jocului ! Despre CARDUL DE SANATATE si HAOSUL produs de o legislatie defectuos intocmita si a lipsei de comunicare

Replica medicilor de familie la acuzele de sabotaj aduse de președintele CNAS

DR SANDRA ALEXIU SI PRESEDINTE CNAS CIURCHEA -DISCUTA DESPRE CARDUL DE SANATATE

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Dr Parcalabu spune ca dupa blocajele de marti si miercuri sistemul nu s-a mai blocat, dar este foarte lent: "timpul de lucru e mai mare si numarul de servicii a fost din cauza asta mai mic. Asta e intr-adevar o modalitate de a face economie: nu s-au dat cate servicii s-ar fi putut da daca fluxul era corect."

Presedintele Patronatului Medicilor de Familie apreciaza ca sistemul a fost subdimensionat pentru ca medicii au fost priviti ca niste fraudatori: "Ei au crezut probabil ca jumatate din ce se raporta era fals. Daca estimau bine, dimensionau corect sistemul."

Daca eu intru in cabinetul dvs fara sa am cardul de sanatate la mine, imi acordati servicii medicale sau nu?

Va consult si incerc sa rezolv, cat pot, singura. Daca urmeaza si alte servicii, ezit. Pentru ca ma simt descoperita, in mare nesiguranta, ca aceste servicii vor fi platite de asiguratorul dvs sau vor ajunge sa fie platite de mine, din buzunarul meu.

Ce spun ordinele oficiale ale CNAS in aceasta privinta?

Ultimul ordin, dat in 30 aprilie, spune ca asiguratii pot primi servicii medicale daca nu pot prezenta sau utiliza cardul, fara a fi explicate situatiile in care nu pot sa-l prezinte sau sa-l utilizeze. Unele case de asigurari, inclusiv Casa Bucuresti , pe site-ul propriu, a interpretat ordinul si a facut precizari in sensul ca nu pot prezenta cardul pentru ca nu le-a fost emis sau nu l-au primit. Si alte case au facut precizarile catre furnizorii lor in acelasi fel.

Ordinul acesta se refera strict la siguranta pacientului ca va primi serviciul la care are dreptul, nu inchide insa bucla. Adica nu precizeaza ca serviciul va fi platit de asigurator. Pentru acest lucru ar fi trebuit ca ordinul, care arata ce articole din norme s-au modificat, sa modifice si articolele care se refera si la decontare.

Deci cardul este obligatoriu si nu prea. E obligatoriu sa dai servicii medicale, dar ei nu sunt obligati de nimic sa le deconteze.

Exact. Nu avem decat declaratii, promisiuni si angajamente. Dar noi avem in urma o experienta cu servicii imputate medicului din cauza unor greseli ale lor. Daca ar exista un contract intre asigurator si asigurat, cu siguranta in acel contract ar fi fost stipulate serviciile acordate si in ce conditii. Asa, singurul contract existent este intre asigurator si furnizor.

Orice greseala din sistem este imputata furnizorului. Sunt multe experiente negative si am invatat ce inseamna legile si sa ne protejam.

Noi suntem la mijloc, intre constiinta noastra, care spune ce ar trebui sa facem pentru pacient, si frica noastra, ca serviciul de care pacientul are nevoie ne va costa pe noi.

Si teama nu e atat ca nu mi se plateste consultatia. Sa zicem ca ma pot lipsi de cei 20 de lei. Teama mea e ca voi plati analizele, investigatiile, internarile pacientilor pe care ii trimit in sistem.

Ce nu imi platesc ei mie este minor in comparatie cu ce as putea eu sa platesc, la o adica. Oricum ai interpreta-o, legea e una singura, e pusa in contractul meu cu Casa si spune ca din 1 mai mi se platesc doar serviciile acordate cu card. Este explicat unde se poate fara card - la cei care primesc adeverinta ca nu au card din motive de religie sau constiinta. Atat.

Apoi au venit niste ordine care au confuzat si pacientul, si furnizorul. Pacientul vine linistit de acasa, fara card, ca doar i s-a spus ca se poate si fara.

Dupa marele blocaj de marti, ati remarcat o imbunatatire a functionarii sistemului?

S-a blocat si miercuri, dar joi sistemul a mers mai bine. Deranjant este ca intre anumite ore, in general inainte de pranz, raspunde foarte greu, spre deloc. Si din pacate s-au contaminat si alte sisteme din cadrul sistemului mare al CNAS. Au fost momente in care nici macar nu am putut sa verificam pe site-ul CNAS calitatea de asigurat a pacientului.

Eu inteleg ca orice sistem informatic nou mai da erori, dar ceea ce m-a surprins este estimarea incorecta a cantitatii de informatie pe care trebuie sa o primeasca acesta platforma. Este evident ca sistemul e subdimensionat si, odata ce e accesat de foarte multi deodata, nu neaparat ca se blocheaza, dar merge extrem de incet si prelungeste mult durata consultatiei.

Reprezentantii CNAS spun ca, odata ce cardul a lasat amprenta in sistem, chiar daca dvs nu primiti imediat confirmarea inregistrarii serviciului, el se inregistreaza dupa o vreme, dupa ce sta la coada.

In softul nostru de la cabinet se inregistreaza oricum consultatia cu ora, minut, secunda. Ei spun ca acelasi lucru se inregistreaza si in sistemul CEAS la ei. Nu am niciun control. E posibil sa fie asa, dar la cate declaratii au fost facute....

Ni s-a spus ca toate consultatiile acordate in afara timpului de lucru declarat nu pot fi validate si platite. Si atunci orice prelungire din cauza sistemului poate sa implice servicii pe care sa nu le putem raporta.

Apoi, deblocarea cardului e de cosmar. Dam datele cardului si ei ne dau instructiunile de deblocare, diferite in functie de felul in care s-a blocat cardul, inteleg. E foarte complicat si intre momentul in care raportezi cardul blocat pana se rezolva dureaza. La unii colegi a durat de luni pana joi. Le-am propus solutii simple care sa presupuna doar un telefon la Casa. Le e teama, probabil, sa nu se intample si lucruri neplacute.

Asa cum medicii sunt suspiciosi cu Casa, si Casa e suspicioasa cu medicii. Se vorbeste despre actele de sabotaj ale celor care au fraudat pana acum.

Suntem acuzati drept fraudatori ai sistemului de sanatate. Casa ne vede ca pe niste subordonati, nu ca pe niste parteneri de contract, care oferim niste servicii pentru asiguratii ai caror bani ii gestioneaza.

Tocmai pentru ca ne-au privit ca pe cei care fraudeaza sistemul, nu l-au gandit ca sa poata prelua in timp real cate servicii se fac. Ei au crezut probabil ca jumatate din ce se raporta era fals. Nu pot sa cred ca au estimat corect economiile pe care le va aduce cardul in sistem tocmai pentru ca nu au estimat corect cate servicii se fac. Daca estimau bine, dimensionau corect sistemul.

Casa nu accepta feed-back-ul de la noi: nu merge! ba merge! acum merge, dar prost! nu merge asa de prost! Da, s-a facut, s-a raportat, dar timpul de lucru e mai mare si numarul de servicii a fost din cauza asta mai mic.

Asta e intr-adevar o modalitate de a face economie: nu s-au dat cate servicii s-ar fi putut da daca fluxul era corect. Ni se spune ca au aparut blocaje pentru nu stim noi sa lucram. Daca nu stiam sa lucram, nu transmiteam datele si nu se bloca.
Articol publicat pe www.ziare.com

 

  • Newsletter

  • Medical Forum Targu Mures 24-25 aprilie 2024
    (Eveniment cu prezenta fizica)



  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati chirurgicale

  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati medicale

  • "Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
    Michel de Montaigne
    "Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
    admin@amfms.ro