Dr. Rodica Tanasescu, presedinte SNMF, a atras atentia ca proiectul de contract cadru este impanzit de sanctiuni si amenintari aberante, iar obligatiile CNAS sunt de fapt tot drepturi – obligatia lor de a sanctiona si de a incasa bani.
In urma dezbaterilor publice pe tema contractului – cadru solicitate de reprezentantii SNMF si FNPMF, medicii de familie isi doresc clarificarea prevederilor acestui contract, precizand ca nu vor semna un contract care dezavantajeaza medicii si pacientii. In acest sens, medicii de familie cer un contract – cadru care sa nu obstructioneze practica medicului de familie, sa garanteze independenta profesionala.
Nu poti sa-ti practici meseria daca trebuie sa faci slalom intre prevederile acestui contract care de fapt inseamna sanctiuni nenumarate, amenintari fatise, multe dintre ele absurde.
“Am sperat, am solicitat de atatea ori, ca odata cu intrarea in vigoare a pachetului de baza sa se inteleaga nevoia pacientilor de ingrijiri, de consultatii preventive, de monitorizare, nu de hartzoage. Am sperat sa se inteleaga, in sfarsit, si menirea medicului’’.
“Am sperat, am solicitat ferm, ca tot ce inseamna relatie asigurat-asigurator, inclusiv calitatea de pacient cu pensie 0-700, pacient cu handicap, pacient internat, pacient platitor sau neplatitor sa fie, asa cum e normal, problema casei de asigurari, nu a medicului. Avem un sistem informatic complex care poate prelua toate aceste probleme, daca se doreste cu adevarat si daca se fac demersurile necesare la institutiile partenere ale CNAS’’.
Am sperat( si am dat solutii constructive) sa facem o reteta electronica, nu si pe hartie. Am sperat ca oricarui pacient sa-i putem da o singura reteta, nu doua-trei-patru (evident si electronic si pe hartie !). Am sperat ca un pacient cronic stabil sa poata primi o reteta pentru 3 luni, pe care sa o poata ridica lunar de la farmacie, din motive financiare evidente.
Am atentionat extrem de clar ca nu putem prelua nici o obligatie profesionala suplimentara, desi ne dorim asta, cat timp aceste probleme nu sunt rezolvate, cat timp nu se reduce birocratia si munca administrativa. Dorim timp suplimentar pentru munca medicala, dar si reducerea drastica,(simultana cu introducerea pachetului de baza) a timpilor birocratici.
“Proiectul de contract are repercusiuni asupra ingrijirilor medicale pe care le acordam pacientilor, dar si asupra relatiei medic-pacient”, a precizat presedintele SNMF.. Daca un pacient intra in cabinet si in loc de anameza il intrebam ce pensie are si ii cerem declaratii si acte doveditoare, daca in loc de empatie incepem sa-i explicam ca nu putem sa-I oferim investigatiile sau medicatia de care are nevoie, e foarte grav. Daca o buna parte din timpul consultatiei il dedicam completarii de hartii, suspinand la gandul ca nu stim daca merge SIUI-ul, ceva nu e normal. Nu e un lucru nou, dar a venit momentul ca aceasta practica sa inceteze.
Majoritatea nemultumirilor pacientilor fata de medicii de familie sunt cauzate de restrictiile impuse de Casa de Asigurari. Protocoale terapeutice, bolnavi iesiti din spatiul fara reteta compensata fireasca, imposibilitatea de a oferi unele investigatii uzuale, declaratii, adeverinte etc. Aceste nemultumiri pot deteriora increderea pacientilor in medicul lor si categoric scad calitatea comunicarii.
Am atentionat de zeci de ori, am depus documente si argumentatii ca medicii de familie nu pot sa-si faca meseria atata vreme cat sunt amenintati cu nenumarate sanctiuni pentru retetele emise, investigatiile recomandate sau medicamentele prescrise. Precizam ca este vorba de pacienti reali, cu boli reale, care chiar au nevoie de respectivele medicamente, retete sau investigatii.
Pentru o mica eroare de completare a unui document, pentru ‘’vina’’ de a nu fi stiut ca un pacient figureaza internat si “ai indraznit “sa-i dai o reteta de care chiar are nevoie, pentru o depasire cu cateva zile a innoirii unui document banal se retin sume importante din venitul cabinetului, sau se ajunge chiar la suspendarea sau rezilierea contractului. Evident ca fara contract medicii nu vor putea sa ofere pacientilor nici retete compensate, nici trimiteri, nici investigatii.
“Aceste ingradiri nefiresti asupra practicii independente a medicului creeaza o reducere a increderii normale a pacientului in medicul sau, dar creeaza si o frana in desfasurarea activitatii medicale”, a explicat dr. Rodica Tanasescu.
Daca ni se propune un contract plin de amenintari, de sanctiuni si de hartii/registre/fise/declaratii, de ce l-am semna??
Nevoia de a proteja cabinetul de la faliment din cauza acestor sanctiuni te poate face sa fi uneori mai atent la documente decat la nevoile medicale ale oamenilor.
Este o jignire a breslei medicale, a rostului ei in societate.
“Pacientul vine sa-ti spuna ce suferinta are, iar tu ii ceri declaratii de venit : asta deja schimba natura relatiei firesti intre medic si pacient. Toate aceste raspunderi administrative nu ne apartin. Ele fac parte din contractul firesc intre asigurat si asigurator. Medicii nu sunt interfata intre asigurata si Casa de Asigurari”, a precizat presedintele SNMF.
Contractul este atat de ambiguu facut incat pacientii nu au cum sa fie ingrijorati, pentru ca nu vor intelege aproape nimic. Si asta, pentru ca e conceput ca sa nu poata fi inteles.
“Pacientul nu are cum sa se teama acum nici daca citeste proiectul, pentru ca este atat de complicat, ambiguu construit. Nici noi nu stim ce va urma. Stim doar ca pentru pacientului cu boala cronica si care nu se programeaza, nu-i vom putea da reteta compensate sau trimitere”, a adaugat dr. Rodica Tanasescu.
Nu au disparut obligatiile birocratice pentru care noi am oferit solutii practice. Nimic bun nu a aparut, dar au aparut obligatii noi si sanctiuni fara numar, care afecteaza direct stabilitatea financiara a cabinetului.
Dr. Rodica Tanasescu a explicat ca medicii de familie doresc sa ofere servicii de preventie, dar singura solutie este sa se economiseasca timp prin reducerea indatoririlor birocratice. In general lucram in ture si nici macar nu putem prelungi programul.
Tergiversarea interventiei prin 112 poate duce la moarte. Cine-i vinovat? Medicul de familie!
Dupa dezbaterea publica, medicii de familie vor clarificari ale contractului si modificari ale prevederilor care nu ii privesc, cum ar fi asistenta de urgenta sub coordonarea 112.
Dr. Rodica Tanasescu a preciat inca o data ca medicii de familie nu sunt urgentisti si nu vor lucra sub coordonare 112, deoarece se risca inclusiv viata pacientului cu o urgenta a carei tergiversare poate pune in pericol viataunui om.
Nu e normal sa clasifici consultatiile aprioric, printr-un contract. Consultatile nu sunt scurte, medii sau lungi, ci functie de problemele pacientului real din fata ta.
Reprezentantii medicilor de familie au calificat drept absurda clasificarea consultatiilor in functie de afectiunea sa si de timpul acordat.
Timpul pe care il acorda medicul unui pacient in consultatie este stabilit de medic in practica lui curenta, nu aprioric prin prevederi ale contractului.
Nu vom semna un contract care ne dezavantajeaza
Medicii de familie doresc ca, la semnarea lui, contractul sa nu aiba prevederi care sa obstructioneze practica medicului de familie, iar normele sa puncteze modalitatea de aplicare a acestui contract.
Faptul ca nu stim nici ce se intentioneaza sa apara in Norme este inca o problema. Adesea, Normele au fost cele care au nenorocit cabinetele.
Chiar daca nu au drept de negociere, reprezentantii medicilor de familie vor ca dezbaterea publica si consultarea sa nu fie formale, ci sa contribuie la realizarea unui contract care sa vina in sprijinul atat al medicului de familie cat si al pacientului.
“Toti avem, macar logic vorbind, acelasi interes. Pacientul isi doreste sa fie bine ingrijit. Ministerul Sanatatii doreste sa multumeasca pacientii votanti si face politici de sanatate pentru populatie. Casa Nationala de Asigurari trebuie sa administreze corect banii platiti de oameni pentru sanatate si sa puna in aplicare politicile de sanatate printr-o relatie normala si cu respect pentru partenerii de contract, furnizorii de servicii medicale. Noi dorim sa ne facem meseria si sa avem pacienti cat mai sanatosi”.
“Ceea ce inseamna ca pacientii trebuie sa-si plateasca asigurarea de sanatate, Ministerul sa faca strategii de sanatate, Casa sa administreze banii platiti si sa-si asume munca administrativa in relatia cetatean-casa de asigurari, iar noi trebuie sa facem medicina. Aceasta este normalul si a venit timpul normalitatii.’’ a conchis dr. Rodica Tanasescu.
Anamaria Blanaru si-a finalizat studiile doctorale in Germania in domeniul Filologie. A urmat cursuri de comunicare si creative thinking la Praga. A publicat studii in publicatii de specialitate nationale si internationale (Viena). Este specialist in web content, comunicare, corporate training si studii hispanice.