Nefuncţionarea serverelor CNAS este responsabilitatea exclusivă a CNAS”, se arată pe pagina de Facebook a Atlas Clinice.

Altfel spus, cei de la CNAS nu vor sau nu sunt interesaţi să rezolve această problemă gravă a sistemului de carduri.

 

Economiile cu cardul de sănătate, atât de invocate de oficialii din sistemul sanitar, nu au fost realizate prin stoparea fraudei, ci prin neacordarea şi, respectiv, nedecontarea serviciilor medicale, în timpul frecventelor blocări ale sistemului informatic. Dezvoltatorii software spun că nu se pot folosi cardurile offline şi acuză CNAS de minciuni şi dezinformare.

La finalul lunii august, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a anunţat o economie lunară de 90 milioane de lei (20 de milioane de euro) prin introducerea cardului de sănătate - ceea ce ar însemna 240 de milioane de euro anual. O sumă substanţială, însă meritul nu este al sistemului de carduri, pentru care s-au cheltuit sute de milioane de lei din bani publici.

Jurnalul Naţional a arătat, recent, cum foarte mulţi contribuabili la sistemul asigurărilor sociale de sănătate au rămas fără card, pentru că nu le-a fost emis, deşi erau îndreptăţiţi să-l primească. În lipsa lui, unii pacienţi au amânat vizita la medic. Altora, pur şi simplu le-a fost refuzată asistenţa medicală. Oamenii nu şi-au mai primit tratamentele şi reţetele lunare compensate din bugetul Sănătăţii, iar CNAS a păstrat, astfel, banii în cont.

Nimic nu funcţionează offline

Sistemul informatic introdus în domeniul Sănătăţii a avut probleme tehnice încă de la început, paralizând activitatea medicilor. Vinerea trecută, sistemul de Sănătate din România s-a blocat din nou, din cauza serverului de citire a cardurilor, nefuncţional pentru cinci ore, timp în care pacienţii nu au primit nici tratamente, nici reţete. CNAS a anunţat că „a apărut o defecţiune (..), dar acest lucru nu trebuie să blocheze accesul pacienţilor la servicii medicale sau să îl îngreuneze”. Povestea s-a repetat, însă, şi luni, şi marţi. Culmea ghinionului, de această dată „din cauza fluctuaţiilor de tensiune”. „Furnizorii trebuie să utilizeze cardul în sistem offline. Mai exact, introduc cardul în cititor, acolo rămâne o amprentă de timp locală, pentru că principalul rol al cardului este de a lăsa o amprentă de timp în sistem. Această amprentă va fi urcată în sistem în termen de 72 de ore”, a explicat purtătorul de cuvânt al CNAS, Mihaela Tănase.

De cealaltă parte, medicii spun că serviciile acordate offline nu le sunt decontate. „Am făcut doar consultaţii, dar nu ni se decontează. Este ca şi când nu am fi muncit astăzi. Am sunat toţi pacienţii care aveau de luat reţete şi le-am spus să nu mai vină. Luna trecută, un coleg de-al meu a rămas cu 65 de servicii acordate offline, nedecontate”, a spus, pentru Jurnalul Naţional, un medic de familie din Bucureşti.

Un alt medic din Timişoara i-a chemat pe guvernanţi în cabinetul său: „Domnule Ministru al Sănătății, domnule Prim-ministru, (..) Veniți voi doi să ștergeți lacrimile de neputință ale bătrânilor care nu mai au medicamente, veniți voi doi să le răspundeți la întrebările disperate «Noi ce facem până luni? Să așteptăm să murim?!» Dați-le voi un răspuns!”, spune medicul Georgeta Rus.

Doctorii estimează că peste 20% dintre serviciile acordate în fiecare lună au rămas nedecontate. Prin urmare, o altă economie la Casele de Asigurări.

Potrivit datelor CNAS, la nivel naţional, numărul total al serviciilor decontate de Casele de Asigurări a fost cu mult mai mic în mai-iulie 2015, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

Explic foto:
În mai 2015, prima lună cu cardul de sănătate, numărul total al serviciilor medicale a fost de 12.324.781, mai puţin cu peste 5 milioane de servicii decontate în mai 2014.

400caseta langa foto Colegiul Medicilor, atenţionări timide

Într-o adresă trimisă şefului CNAS, Colegiul Medicilor din România (CMR) semnalează - destul de delicat, însă, pentru o problemă atât de gravă – că sunt foarte multe situații cu servicii furnizate în baza cardului, dar nevalidate: „deși iniţial afișate ca validate, ulterior, la momentul raportării, au apărut ca invalidate și deci nerecunoscute pentru decontare”. Este vorba de medici de familie, ambulatorii de specialitate, laboratoare, spitale publice şi private.

tabel> Servicii decontate de CNAS:

Mai 2015 12.324.781
Iunie 2015 12.688.200
Iulie 2015 13.419.279

Mai 2014 17.754.213
Iunie 2014 14.876.868
Iulie 2014 15.025.637

caseta> Dezvoltatori software: CNAS minte

Dezvoltatorii platformei ATLAS, o soluţie integrată proiectată şi realizată pentru nevoile de evidenţă şi administrare informatizată ale caselor de asigurări de sănătate, spun că nu există soluţii tehnice de utilizare offline a cardului. “Anunţul CNAS privind folosirea off-line a cardului este o minciună şi o dezinformare, deoarece nu există posibilitatea tehnică de a se obţine semnătura în baza cardului, dacă serverele CNAS nu funcţionează sau dacă, la nivelul cabinetului/clinicii, nu există conexiune la internet. Mai multi dezvoltatori de software din ţară am solicitat CNAS să ne indice concret care sunt specificaţiile tehnice prin care, în aplicatiile pe care le dezvoltăm, să putem obţine semnatura cu cardul în mod off-line. CNAS nu a oferit nici până la această oră un răspuns. Nefuncţionarea serverelor CNAS este responsabilitatea exclusivă a CNAS”, se arată pe pagina de Facebook a Atlas Clinice.

Altfel spus, cei de la CNAS nu vor sau nu sunt interesaţi să rezolve această problemă gravă a sistemului de carduri.

 

Sursa

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro