În încercarea de a fugi de cozi şi taxe, bolnavii botoşăneni încep să ocolească Ambulatoriul de specialitate, aglomerând, însă, zilnic Urgenţele, acolo unde medicii lucrează ca pe front. Gratis şi fără trimitere.
Există, însă, şi bolnavi care nu au de ales şi trebuie să meargă la policlinică. Bătrâni în cârje, oameni de vârstă medie, tineri care însoţesc bătrâne şi lacrimi de neputinţă - acesta este tabloul zilnic din faţa uşilor de la diabet sau cardiologie, din ambulatoriul Spitalului Judeţean, acolo unde fiecare zi a săptămânii înseamnă aglomeraţie, mai ales lunea şi miercurea. Bolnavii se sprijină de pereţi, ocupă loc pe canapelele vechi şi incomode sau umplu spaţiile înguste cu paşi rari. Orice mişcare a uşii cabinetului produce mişcare în rândul pacienţilor, în speranţa că vor apuca să intre.
Bolnavi ţinuţi la cozi
În fiecare zi se eliberează fix 28 de bonuri de consultaţii pentru aproape fiecare specialitate din ambulatoriu, însă unele specialităţi au liste de aşteptare pe perioade lungi, din cauza numărului mare de bolnavi. De exemplu, un cardiac va ajunge să fie văzut de specialist abia prin aprilie, tot până atunci ajungând şi programările la diabet şi boli de nutriţie. „Eu am probleme cu tensiunea. În unele luni mă simt bine şi nu am nevoie de medic, în altele, însă, ajung şi săptămânal la cabinet. Mi-e şi ruşine de doctoriţa de familie, dar nu am de ales. O consultaţie la privat costă 100 de lei, iar eu am pensie de 540 de lei. Aşa că aştept rândul, fac programări peste programări şi mă rog să nu mor”, a spus o pensionară din Botoşani. Urmează o altă coadă la spital, în faţa ghişeului de programări. Cei norocoşi prind bon, ceilalţi vin şi a doua zi dis de dimineaţă şi află că sunt programaţi peste o lună, două sau trei. La alte spitale, precum cel de Recuperare, există un sistem de programări prin telefon, însă la Mavromati nu funcţionează.
Spitalul dă vina pe criza de personal
Reprezentanţii spitalului spun că nu pot da mai multe bonuri, pentru că nu le dă voie legea şi nici medicii nu ar avea timp să vadă mai mulţi bolnavi pe tură. Soluţia ar fi mai mulţi specialişti. De cealaltă parte, reprezentanţii Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate (CJAS) spun că aglomeraţia de la unele cabinete este o problemă organizatorică.