Norme Coca 2023 - 2024

 E un coşmar. Legea pe care se bazează funcţionarea întregului sistem medical, legea de care depinde bunăstarea medicilor, uşoara circulaţie a pacienţilor, tot ce mişcă şi respiră prin spitale, această lege a crescut în ultimii ani ca un mutant feroce dezvoltând zeci, sute de noi membre, prelungiri şi capcane. Au trecut opt ani de la intrarea ei în vigoare şi se spune că ar avea deja peste 1.000 de amendamente. Nu a stat nimeni să le numere. Cine s-ar încumeta? Totul arată ca o pădure stufoasă şi vrăjită care îţi înghite şi macină timpul îndată ce intri în ea. 

   Pe de altă parte, această lege este dovada nemijlocită a inconsecvenţei cu care sunt conduse politicile de sănătate în România. Ultimul exemplu vine din zona programelor naţionale de sănătate, capitol gras şi important pentru finanţele din domeniu. În ton cu mişcările politice din toate partidele, unde aşa-numiţii baroni locali au început să conteze în ultimii ani mai mult ca niciodată, şi în sănătate a început descentralizarea. Dacă pâinea este reprezentată de banii care circulă sub denumirea de „finanţare a programelor naţionale“, cuţitul urma să fie pus în mâna preşedinţilor de consilii judeţene. 

   Planul iniţial era golirea de conţinut a direcţiilor de sănătate publică şi transferarea acestuia către structurile special create în consiliile judeţene. Fostul ministru liberal, Eugen Nicolăescu, a anunţat în martie 2013 că doreşte, pur şi simplu, să desfiinţeze DSP-urile. Intenţia s-a dovedit una sterilă, dar nici ministrul liberal nu a acţionat foarte decis în privinţa punerii în aplicare a planului.

   În fapt, planul de descentralizare a mai multor ministere, nu doar cel al sănătăţii, era împins de puternicul reprezentant al baronilor locali din PSD, Liviu Dragnea. Proiectul de lege a descentralizării, coordonat şi asumat de Liviu Dragnea, a eşuat însă lamentabil când, în ianuarie 2014, a fost respins de Curtea Constituţională. Ceea ce nu l-a împiedicat pe ministrul social-democrat să continue promovarea descentralizării. Dar pe sectoare, nu global cum fusese iniţial încercat. 

   Astfel că descentralizarea din sănătate a continuat, chiar la începutul lui 2014 guvernul Ponta emiţând o ordonanţă de urgenţă (cea de-a doua din an) prin care cuţitul programelor naţionale de sănătate era trecut din mâna ministrului sănătăţii în cea a baronilor locali. Documentul stabilea şi data fatidică: 1 august 2014. Din acel moment, Ministerul Sănătăţii nu avea să mai elaboreze programele naţionale, unitatea de management a acestor programe din cadrul MS urma să fie desfiinţată, DSP-urile să nu mai aibă niciun rol în toată povestea, procedurile de achiziţii pentru cele necesare să nu se mai desfăşoare la minister şi toate atribuţiile, anterior deţinute de acesta, să treacă în responsabilitatea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi a caselor judeţene.

   Între timp însă, deşi premier a rămas tot Victor Ponta, ministrul sănătăţii s-a schimbat, Nicolae Bănicioiu fiind un apropiat al actualului şef de la Palatul Victoria. Bănicioiu a anulat/amânat câteva iniţiative importante ale predecesorului său liberal, una dintre ele fiind şi descentralizarea programelor naţionale de sănătate. La jumătatea lui iulie, Ministerul Sănătăţii a publicat o ordonanţă prin care toate acţiunile prevăzute a fi puse în practică de la 1 august 2014 au fost amânate până la începutul lui 2015. Sigur că până atunci mai avem un rând de alegeri prezidenţiale şi există posibilitatea apariţiei unui nou ministru la sănătate sau a unui alt prim-ministru. Alte planuri, altă daraveră... Dar deocamdată, motivul oficial al amânării este că CNAS nu a reuşit încă să angajeze oamenii necesari administrării integrale a programelor naţionale.

   Haios este că Ministerul Sănătăţii tocmai a anunţat organizarea unui concurs pentru 33 de posturi în cadrul ministerului, o premieră în ultimii ani şi, de altfel, o acţiune necesară dat fiind numărul insuficient al angajaţilor. Doar că, surpriză: patru posturi sunt rezervate Agenţiei Naţionale de Programe de Sănătate. Aşadar, Ministerul se pregăteşte, oficial, să renunţe la începutul lui 2015 la majoritatea atribuţiilor sale din zona programelor naţionale, dar doreşte să angajeze oameni în plus exact în acest domeniu.

   Dacă baronii locali şi reprezentanţii lor în Guvern doresc şi împing spre descentralizare, politicienii/miniştrii de la centru, cu o carieră construită în special la Bucureşti, nu vor să cedeze din putere. Cine renunţă de bunăvoie la cuţit atunci când pâinea este încă mare şi aburindă pe masă? 

   Desigur că în toate aceste lupte pentru putere, luarea de decizii în interesul oamenilor obişnuiţi contează mai puţin. Cum e mai bine: ca politicile de sănătate să fie conduse în România de la centru sau din judeţe? O dezbatere necesară, dar lipsită de orice atracţie în practica politică. Există articole din legea sănătăţii modificate şi de trei ori în ultimii trei ani. Cele 1.000 de amendamente stau dovadă a intensităţii acestor lupte pentru putere. Ca oasele albite pe un câmp de luptă.

Autor: Vlad MIXICH 

Sursa

  • Newsletter


  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati chirurgicale

  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati medicale

  • "Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
    Michel de Montaigne
    "Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
    admin@amfms.ro